loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» دکتر یثربی

نویسندگان مرتبط : سید یحیی یثربی

بررسی مباحث ماهیت فلسفه از منظر دین اسلام در کتاب «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» نوشته دکترسیدیحیی یثربی از سوی انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
به گزارش سایت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این اثر پژوهشی در قالب پنج بخش با عنوان پنج کتاب، به بررسی ماهیت فلسفه و نقد و برسی این علم در ابعاد گوناگون پرداخته و بیشترین تکیه‌گاه خود را بر مبانی اسلامی استوار ساخته است.
نخستین کتاب این مجموعه با عنوان «چند مسأله مقدماتی» از چهار بخش گوناگون تشکیل شده است. بخش اول «نقد و بررسی تعریف فلسفه» نام دارد. بخش بعدی با عنوان «مساله اصالت وجود یا ماهیت» فصل‌های «زمینه و سابقه مساله اصالت» و «اصالت وجود ملاصدرا» را دربردارد.
سومین بخش کتاب اول «بحث تحلیلی ـ انتقادی وجود کلی» نام گرفته است. بخش چهارم با عنوان «راه نو در تأملات فلسفی» در سه فصل «مابعدالطبیعه»، «مابعدالطبیعه و خودکامگی ذهن» و «از فیزیک تا متافیزیک» تدوین شده است.
دومین کتاب این مجموعه با نام «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی علیّت» حاوی 10 فصل است که از مباحث آن می‌توان سابقه بحث علیّت در یونان، علیت از نظر متفکران اسلام، از آغاز تا الکندی، علیت از نظر «کندی» نخستین فیلسوف اسلامی، علیت از نظر فارابی، علیت بعد از فارابی، تا ابن سینا، جمع‌بندی تلاش‌ها تا ابن سینا، علیت از نظر ابن سینا، ارزیابی کار ابن سینا، مساله علیت بعد از ابن سینا، علیت از نظر صدرالمتألهین و پیروانش را نام برد.
«هستی، ذات و صفات خدا» عنوان سومین کتاب مجموعه «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» است که در 10 فصل مجزا مباحث فلسفی درباره خداوند و ذات آفریدگار را تبیین می‌کند.
از بخش‌های گوناگون کتاب سوم می‌توان به مقدمات، توصیف خدا پیش از اسلام، توصیف خدا از نظر متفکران اسلام، اثبات وجود خدا، نقد و بررسی دلایل اثبات وجود خدا، چگونگی تصور خدا، تحلیل دیدگاه‌ها در تصور خدا، توحید و دلایل آن، بررسی و نقد دلایل توحید و علم خداوند، اشاره کرد.
کتاب چهارم «آفرینش جهان» نام دارد که در موضوع دیدگاه‌ها و مبانی به دو مبحث «نظریه و دلایل تا ابن سینا» و «مبانی ابن سینا و نقد اهل کلام» می‌پردازد.
کتاب پنجم این مجموعه با عنوان «انسان‌شناسی» متشکل از دو بخش کلی است. بخش اول موسوم به «چیستی انسان» در چهار فصل با عناوین ماهیت انسان، دلایل مسلمانان، صورت ماده بودن نفس و مساله تجرد آن و نظر فلاسفه اسلام خلاصه شده است.
بخش دوم با نام «درباره زندگی انسان» به چهار فصل مساله سیاست از نظر سابقه، سیاست از نظر متفکران مسلمان تا فارابی، کارکرد حکمای بعدی و ارزیابی بحث سیاست فارابی اختصاص دارد.
مباحثی نظیر نقد و منظر، قدم و حدوث جهان، انگیزه، چگونگی صدور آغازین، گزینش و نظم، ارتباط اراده واجب با علیت و مساله شر از موضوعات فرعی کتاب «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» به شمار می‌روند.
چاپ اول کتاب «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» در 912 صفحه، قطع رقعی و بهای 110 هزار ریال روانه بازار نشر شده است.
از دکتر یثربی کتابهای «عرفان و شریعت»، «عرفان عملی در اسلام» و «قلعه و قلندر» در فروشگهای دفتر نشر معارف موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 8 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط