loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تلخیصی از المحصل خواجه نصیرالدین طوسی منتشر شد

تلخیص المحصل (فی شرح المحصل فی علم الکلام) تألیف خواجه نصیرالدین طوسی با مقدمۀ حسن انصاری از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

شنبه 5 دی 1394

نسخه برگردان تلخیص المحصل (فی شرح المحصل فی علم الکلام) کهن ترین نسخۀ موجود کتاب تلخیص المحصّل اثر ارزشمند خواجه نصیرالدین طوسی است که به دلیل اهمیت آن و به دلیل ضرورت تصحیح مجدد این اثر منتشر شد.
به گفتۀ مصحح در پیشگفتار، این کتاب با وجود آنکه پیش از این چندین بار و از جمله یک بار با اغلاط و کاستی های فراوان در حاشیۀ چاپ متن المحصّل در قاهره و یک بار هم به همت مرحوم شیخ عبد الله نورانی و تا حدودی به صورت انتقادی به چاپ رسیده است با این وصف به دلیل آنکه در این چاپها از همه نسخه های کهن و موجود این اثر بهره گرفته نشده است.
افزون بر این گفته شد، در مقدمۀ این اثر مطالبی با عناوین زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:
کلام پیش از خواجۀ طوسی
فخر رازی در میان کلام و فلسفه
خواجه نصیرالدین طوسی و سهم او در فلسفی شدن دانش کلام
خواجه نصیرالدین طوسی چرا تلخیص المحصل را نوشت؟
ادبیات کلامی تحت تاثیر المحصل، تلخیص المحصل و تجرید
اطلاعاتی تاریخی درباره المحصل
شروح المحصل
تلخیص المحصل
تلخیص المحصل (فی شرح المحصل فی علم الکلام)، نسخه برگردان دستنویس شمارۀ 834 مجموعۀ فاضل احمدپاشا کتابخانۀ کوپریلی تألیف خواجه نصیرالدین محمد بن حسن طوسی (597 – 672 ق) با مقدمۀ حسن انصاری از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه، مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی (لندن) در شمارگان 200 نسخه بها با جلد شومیز: 600000 ریال با جلد سخت: 700000 ریال منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط