loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حساب غم از یأس جداست

نویسندگان مرتبط : فاضل نظری

فاضل نظری درباره نگاهش به موضوع غم در تازه‌ترین مجموعه غزلش با عنوان «آن‌ها» گفت: من تعریف ویژه‌ای برای غم قایلم. غم می‌تواند موتور محرکی برای آغاز حرکت انسان باشد و دقیقا در مقابل یاس قرار دارد؛ چرا که یاس انسان را به پوچی می‌کشاند.
نظری در پاسخ به سوالی درباره علت وجود رگه‌هایی از تردید و غم در تازه‌ترین غزل‌هایش که به تازگی در کتابی با عنوان «آن‌ها» از سوی انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده، گفت: غم همواره در ادبیات ما مفهومی پسندیده و محترم داشته. این غم‌ها از جنس همان غم‌هایی اند که با انسان از آغاز خلقت همراه بوده و در ادبیات ما نیز به گونه‌ای مقدس مطرح شده اند.

وی افزود: غم در این مفهوم، می‌تواند موتور محرکی برای به دست آوردن باشد و دقیقا در مقابل یاس قرار دارد؛ چرا که یاس، یعنی ناامیدی و دست کشیدن از تلاش و زندگی.

شاعر «اقلیت»، با بیان مختصری از تاریخچه غم در ادبیات آیینی و شرح حال ائمه اطهار(ع)، توضیح داد: در ادبیات آیینی، زندگی و شرح حال امام حسین(ع) سراسر در غم آورده شده، ولی پایان این غم، روشنی و درخشانی است. در مورد امام زمان(ع) هم از غم دیگری شکایت می‌کنیم؛ اگر چه چشمه‌های خروشانی، ما را به دریاهای شادی هدایت می‌کند.

این شاعر اضافه کرد: در شعر عاشقانه هم گریزی از غم نیست. این در حالی است که وقتی غم‌ها به پوچی نظر نداشته باشند، می‌توانند کارکردی فعال و مهم پیدا کنند.

وی سوال دیگری درباره سمت و سوی جریان غزل در ایران و هدایتی که باید در راستای انطباق با زبان امروزی برای آن متصور شد، این گونه پاسخ داد: ما نمی‌توانیم برآیند کاملی از جریان‌های شعری معاصر داشته باشیم. غزل امروز در دهه گذشته تجربه‌های تازه‌ای را پیش روی خود دیده است. ولی این تجربه‌ها به شاهراه‌های تازه منجر نشده و گاهی هم به بن‌بست‌هایی رسیده اند که شاعران می‌توانند براساس آنها به سرخط‌ ها و مسیر اصلی دست پیدا کنند.

شاعر «گریه‌های امپراطور»، در پاسخ به این سوال که چه شکل و شمایلی برای غزل امروز می‌توان در نظر داشت که بیان روشنی از زندگی امروز و روزمرگی‌ها و روز‌دردی‌ها را در دل خود داشته باشد؟ گفت: در عرصه محتوا، شاعر باید فرزند زمان خودش باشد. شاعران امروز، همه دردهای مشترک دارند و دردها و غصه‌های انسان گذشته با امروز چندان تفاوتی ندارد. ولی در هر حال نوع نگاه، چینش و انتخاب کلمات و مفاهیم و زیان موضوع باید به گونه‌ای متناسب با احوال انسان امروز باشد.

وی در پایان درباره مجموعه «آن‌ها» این‌گونه توضیح داد: کتاب سوم من نسبت به کتاب‌های گذشته، دارای شادی و ابتهاج بیش‌تری است؛ ولی در مجموع، ارزیابی من از مجموعه این است که غم جانمایه آن نیست.

مجموعه سه گانه این شاعر «آن ها»، «اقلیت» و «گریه های امپراتور» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 9 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط