loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شهید مفتح؛ به روایت گلی‌زواره

نویسندگان مرتبط : غلامرضا گلی زواره

چاپ نخست کتاب «شهید مفتح (اسوه فرزانگی و فداکاری)» تالیف غلامرضا گلی‌زواره از سوی انتشارات نورالسجاد منتشر و روانه بازار نشر شد.

دراین نوشتار، کوشش شده علاقه‌مندان به درستی بدانند شهید مفتح، پیام‌آور فضیلت و دانش و کرامت‌های انسانی، چگونه برای خنثی کردن نقشه‌های خنّاسان و مکرهای کارگزاران استبداد و استعمار، صادقانه و با عزمی استوار، موفق شد نسلی نوخاسته را از میان دانشجویان و دانش‌آموزان از گزند مروجان فساد و ابتذال، مصون نگه‌دارد و آنان را برای دفاع از حقایق اسلامی و استواری در این مسیر تربیت کند.

شهید آیت‌الله دکتر مفتح، متفکری ژرف‌اندیش بود که در مکتب انبیای الهی و اوصیای ایشان به رشد و شکوفایی شکوهمند نائل شد و با کارنامه‌ای پربار در عرصه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی و پژوهشی به عنوان دانشوری پارسا، متفکری متعهد و مصلحی دینی در ادای رسالت حراست از مرزهای اعتقادی، نقشی بس مهم را عهده‌دار شد و خروش استوارش در متبلور ساختن فضیلت‌های جاوید تحسین اهل معنا را برانگیخت.

آنچه از سیره این اسوه معرفت و تقوا بر می‌آید این است که پس از پیمودن مسیر اخلاص و تقوا با صلاحیت و شجاعت، مشعلی منیر را به دست گرفت و در ظلمت کویری که خودکامگان به سیاهی آن می‌افزودند، به پرتو افشانی پرداخت که این روشنگری در آثار، افکار، اقدامات و موضع‌گری‌هایش نمودی برجسته دارد.

شهید مفتح برای به‌وجود آوردن اتحادی منطقی و اصولی و پایدار در میان اقشار گوناگون، به‌ویژه حوزویان و دانشگاهیان، فرزانگی و فداکاری را با یکدیگر توام ساخت و در این راستا، گام‌های استواری برداشت و موفق شد جویبارهای باصفای معنویت را در دشت‌های تشنه دانشگاه جاری سازد و این نهاد علمی را با مراکز علوم دینی مانوس کند.

مولف در بخشی از مقدمه خود می‌نویسد: «آن شهید در علوم نقلی و عقلی، معلوماتی گسترده داشت و در تحصیلات حوزوی به درجه اجتهاد رسید و در دانشگاه به اخذ مدرک دکترا نائل گردید. وقتی قلم به دست می‌گرفت، به بیان اندیشه و آفرینش تعابیری جالب و با طراوت می‌پرداخت و ضمن خلق آثاری سودمند و راهگشا، کاروانی از نویسندگان حوزوی را پرورش داد.

او در بحث‌ها و مناظرات وسعت نظر و اخلاق انسانی را به نحو احسن رعایت می‌نمود و از بیهوده‌گویی و خشم بی‌مورد و رد و ایرادهای بی‌نتیجه پرهیز می‌کرد. اگر مساله‌ای را مطرح می‌کرد ،در صدد بود مطلبی برایش روشن گردد یا نکته‌ای را به دیگران بفهماند. در مباحثات علمی، هیچگاه درصدد بر نیامد که برتری خود را به رخ طرف مقابل بکشاند و در مباحث داغ و جدی، هیجانات خویش را کنترل می‌کرد و عواطف طرف مقابل را جریحه‌دار نمی‌ساخت؛ احترام او را حفظ می‌کرد و چون احساس می‌نمود که وی از نظر علمی با وی فاصله دارد، اجازه نمی‌داد این تفاوت را حس کند.

شناختی عمیق، پویا و متعهدانه از مکتب اسلام و فرهنگ تشیع داشت و برچسب‌های ناچسب، پیرایه‌های نادرست، خرافات و افراط و تفریط‌ها را برنمی‌تابید. مسائل و مشکلات و نیازهای جامعه و نیز مقتضیات زمان را در نظر می‌گرفت. واقع‌گرایی را بر اوهام و تئوری‌های بی‌حاصل برتری می‌داد و با چنین نگرش و دیدگاهی مسائل و مشکلات را به خوبی درک کرد و برای رفع گرفتاری‌ها و معضلات جامعه اسلامی تلاش‌های در خور ستایشی از خود بروز داد.»

شهید مفتح، در برخورد با مردم اخلاق حمیده، منش‌های والا، بردباری و فروتنی داشت و با پیش گرفتن خوشخویی، ملایمت، رعایت انصاف و اصرار در دفاع از حقوق و کرامت‌های انسانی در زندگی فردی و اجتماعی نمونه‌ای وارسته برای نسل جوان شد.

آن عالم عامل در خطابه و منبر جایگاهی بس والا داشت و سخنرانی‌هایش حاوی مطالب ارزشمندی بود که از احساس مسوولیت و انگیزه‌های صادقانه‌اش سرچشمه می‌گرفت. روح استدلال و منطق به همراه هیجان‌های انقلابی و جهت‌دار و بیدارگرانه بر بیاناتش حاکم بود. تاثیر این گفتارها در افزایش آگاهی مردم و افشای ماهیت ستمکاران و سفاکان رژیم استبدادی در حدی بود که در دوران اختناق رژیم پهلوی در اغلب شهرها ممنوع‌المنبر شد و نیروهای پلیس با تدابیر شدید امنیتی درصدد جلوگیری از ورود او به برخی مناطق بودند، اما او برخلاف این تنگناهای شدید سیاسی و با وجود آن‌که ساواک لحظه‌ به لحظه در تعقیبش بود، بر فراز منبرها از نهضت امام‌خمینی(ره) حمایت می‌کرد و مردم را برای پایداری در مقابل زورگویی و تزویر و ریا بسیج می‌کرد و در این راستا از تهدیدها، حبس‌ها، تبعیدها و شکنجه‌ها، هراسی به دل راه نمی‌داد و هرچه تنگناها افزایش می‌یافت، عزمش استوارتر می‌شد.

سرانجام آن فروغ اندیشه، دریای مواج دانش، درفش افراشته و زبان گویای معارف تشیع که همواره برای رضای حق از عمق وجود می‌کوشید و می‌خروشید، به‌دست خفاشان شب‌پرست فرقانی، کشته شد و شربت شهادت نوشید و مهمان قدسیان و عرشیان شد. به گزارش ایبنا، نوشتار حاضر در هفت فصل زندگی، خانواده و اخلاق شهید مفتح؛ در عرصه تحصیل، تدریس و تحقیق؛ دیدگاه‌ها؛ ستیز با خودباختگی و باورهای خرافی؛ شهید مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه؛ گروه فرقان، خناسان خائن؛ حضوری فعال در نهضت امام‌خمینی(ره)سامان یافته است.

از منابع مورد استناد نویسنده در تدوین این اثر می‌توان کتاب‌های آثار‌الحجة، آیات ‌اصول اعتقادی قرآن، فروغ فقاهت، اصول تفکر قرآنی، امالی شیخ صدوق، بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی(ره)، پا به پای آفتاب، پاره‌ای از خورشید، تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، حدیث عاشقی، خاطرات آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و ... را نام برد.

چاپ نخست کتاب «شهید مفتح (اسوه فرزانگی و فداکاری)» در شمارگان 2000 نسخه، 232 صفحه و بهای 22000 ریال راهی بازار نشر شد.

پنجشنبه 11 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط