loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قدس‌ایران؛ یادمان‌همسر امام(ره)

یادمان زندگی و خدمات همسر امام‌خمینی(ره) با عنوان "قدس ایران" به تازگی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) منتشر شده است. زندگی‌نامه و دیدگاه نزدیکان مرحومه خدیجه ثقفی درباره ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی وی از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب‌اند.
موسسه تنظیم و نشر آثار امام به مناسبت درگذشت همسر امام‌خمینی(ره)، ویژه‌نامه‌ای را با عنوان "قدس ایران؛ حقایقی از حریم بیت انقلاب" منتشر کرد و مطالب آن ویژه‌نامه را با هدف ترویج ناگفته‌های زندگی زنده‌یاد خدیجه ثقفی، در این کتاب و 5 بخش "زندگی‌نامه"، "خاطرات"، "اسناد و نامه‌ها"، "خاندان" و "رحلت بانوی انقلاب" به چاپ رسانده است.

زندگی‌نامه و ویژگی‌های اخلاقی همسر امام(ره) و همراهی وی با ایشان در دوران مبارزات انقلابی در آغاز بخش اول کتاب "قدس ایران" گنجانده شده و مقاله‌ای در سوگ زنده‌یاد خدیجه ثقفی به قلم منوچهر اکبری به همراه شجره‌نامه همسر امام (ره)در پایان این بخش آورده شده اند.

گفت‌وگو با آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام امامی جمارانی، صدیقه مصطفوی؛ دختر ارشد امام‌(ره)، فاطمه طباطبایی؛ همسر زنده‌یاد سید احمد خمینی، سید حسن خمینی و دیدگاه مرحومه خدیجه ثقفی در باره پسرانش؛ سید مصطفی و سید احمد خمینی، از جمله مطالب مندرج در بخش دوم کتاب "قدس ایران" هستند.

اسناد ساواک درباره همسر اما‌م‌خمینی(ره)، نامه‌های منتشر نشده وی به سید احمد خمینی، نامه‌های امام(ره) به زنده‌یاد خدیجه ثقفی و وصیت‌نامه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی درباره رعایت حقوق مادر، در بخش سوم کتاب "قدس ایران" برای اولین بار منتشر شده‌اند.

بخش چهارم این اثر، دربرگیرنده شرح حال اجداد و خاندان زنده‌یاد خدیجه ثقفی مانند؛ علامه میرزا ابوالقاسم کلانتر، میرزا ابوالفضل تهرانی؛ جد همسر امام‌خمینی(ره) و آیت‌الله حاج میرزا محمد ثقفی تهرانی؛ پدر زنده‌یاد خدیجه ثقفی است.

در پایان کتاب "قدس ایران"، پیام‌ تسلیت‌ شخصیت‌های مذهبی و سیاسی به مناسبت درگذشت زنده‌یاد خدیجه ثقفی آورده شده‌اند.

فریده مصطفوی، ‌دختر دوم امام‌خمینی(ره) در قسمتی از این کتاب، درباره علاقه زنده یاد خدیجه ثقفی به ادبیات، این‌چنین نقل می‌کند: "در قدیم، خانواده‌های مذهبی اجازه نمی‌دادند فرزندانشان به مدسه بروند و آن‌ را بد می‌دانستند. اما ما به مکتب می‌رفتیم و هر خانه‌ای که اجاره می‌کردند، فوری نزدیک‌ترین مکتب را به آن پیدا می‌کردند و ما در مکتب تحصیل می‌کردیم... در این میان خانم (همسر امام(ره)) در خانه به ما کمک می‌کردند. تقریبا" دوازده سالم بود که گلستان سعدی را با خط خودم نوشتم و می‌خواندم و اشکالاتم را از خانم می‌پرسیدم. یا آقا گفتند کلیله و دمنه را بخوانم. شما می‌دانید که کلیله و دمنه از کتاب‌های دشوار در ادب فارسی است. اما خانم به دلیل تحصیلاتی که خودشان داشتند، با کتاب‌های ادبی به خوبی آشنا بودند."

کتاب "قدس ایران"، در قطع وزیری و 410 صفحه، با شمارگان 3هزار نسخه و بهای 64هزار ریال، به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) منتشر شده است.

پنجشنبه 11 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط