loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفت‌وگو با نویسنده کتاب «رسانه‌ای به نام احمدی‌نژاد»

کتاب «رسانه‌ای به نام احمدی‌نژاد» تلاش می‌کند ارزش‌های ستوده نظام جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه‌های انقلاب را در سفر چهارم دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک به بهترین شکل ممکن در سطح افکار عمومی منتشر شد.
ساسان والی‌زاده، نویسنده کتاب «رسانه‌ای به نام احمدی‌نژاد»در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان مطلب فوق، درباره گزارش‌های مندرج در این کتاب اظهار داشت: تا 48 ساعت قبل از مسافرت، هنوز صدور ویزا از طرف آمریکایی‌ها قطعی نشده بود و این ترفندی از جانب آنها بود که سعی می‌کردند امکان برنامه‌ریزی از گروه رسانه‌ای و سیاسی ایران را بگیرند.
وی افزود: البته این ترفند آمریکا هیچ خللی در برنامه‌ریزی ایران به وجود نیاورد و ایران به طور کامل برنامه‌های رسانه‌ای‌اش را با تمام رسانه‌های مطرح آمریکا در قالب جلسات خبری و مطبوعاتی برگزار کرد. با وجود این که فضای تبلیغاتی آمریکا به خاطر نزدیک‌بودن به انتخابات ریاست جمهوری، ایزوله بود و آنها سعی می‌کردند دیدگاه‌های ایران که چالشی جدی با آنها دارد، زیاد تبلیغ نشود، اما ایران توانست به بهترین نحو در جوّ رسانه‌ای و افکار عمومی آنها تأثیرگذار باشد و دیدگاه‌های خود را ترویج کند.
والی‌زاده با اشاره به تأثیر گفت‌وگوهای رییس جمهور ایران با «لری کینگ»، خبرنگار شبکه CNN، رادیو NPR و روزنامه‌های مهمی چون نیویورک تایمز و لس‌آنجلس تایمز، گفت:‌ با وجود این که از سوی دولت آمریکا تدابیری اندیشیده شده بود تا ایران حضور کم‌رنگی داشته باشد،اما هنر ایران در این بود که فضای هدایت شده تبلیغی آمریکا را شکست و جوّ رسانه‌ای را در دست گرفت.
مطالب کتاب «رسانه‌ای به نام احمدی‌نژاد» با بیان جریان‌های دو روز پیش از مسافرت رییس جمهور به نیویورک و تشریح مساله ویزا، آغاز می‌شود و پس از تشریح وقایع سفر در جلسات گوناگون، با بیان نظرات برخی از شخصیت‌های ایرانی و غیر ایرانی پایان می‌یابد. نکته قابل توجه درباره این کتاب، تعیین نام این اثر است.
والی‌زاده نیز با بیان این که «نام این اثر، وام‌گرفته از تعبیر پروفسور مولانا درباره رییس جمهور است»، گفت: پرفسور حمید مولانا، با توجه به نقش اثرگذار و پیام‌رسان رییس جمهور ایران در عرصه بین‌الملل، وی را یک «مدیا» یا رسانه تعریف و از وی به عنوان رسانه‌ای که ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی را منتشر می‌کند، یاد کرد.
وی با بیان این که مشاهدات این اثر، یک گزارش رسمی نیست، تصریح کرد: این اثر حاصل مشاهدات من است و در جاهایی که خودم حضور نداشتم، با مراجعه به منابع و اطلاعاتی که به صورت همزمان در رسانه‌های گوناگون موافق و مخالف منتشر می‌شد، جریان وقایع را منعکس کرده‌ام.
وی افزود: در این اثر قضاوت شخصی نداشته‌ام و کوشیده‌ام پژواک و بازتابی صادقانه از برنامه‌ها ارائه کنم و برای نشان‌دادن بازتاب‌ها، مواضع مخالفان نظام و انقلاب و گروهک‌هایی را که سر عناد دارند نیز در برخی از موارد آورده‌ام.
والی‌زاده یکی از دلایل توفیق سفر رییس جمهور ایران به نیویورک را غلبه بر جوّ روانی و تبلیغاتی علیه ایران دانست و بیان داشت:‌ پیش از این سفر به صورت بی‌سابقه‌ای نسبت به تمامی سفرهای قبلی، ضد انقلاب و لابی صهیونیسم مواضعی تند، انتقادی و غیر واقعی علیه ایران و رییس جمهور گرفته بودند که با وجود همه اینها، ایران حضور موفقی را در این اجلاس تجربه کرد.
نویسنده کتاب «رسانه‌ای به نام احمدی‌نژاد» در ادامه تأکید کرد که از دیدگاه خود به عنوان یک خبرنگار به ثبت وقایع پرداخته و با وجود این که دغدغه‌های یک خبرنگار را داشته، کوشیده است علاوه بر آنچه در جلسه‌ها رخ داد، نگاه‌های بیرونی را نیز انعکاس دهد.
وی افزود: به عنوان مثال در جلسه گفت‌وگو با «لری کینگ»، علاوه بر این که گزارش لحظه به لحظه از این جلسه را ارائه کرده‌ام، ‌بازتاب‌هایی را که بلافاصله از این گفت‌وگو در رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی معاند شکل گرفت، بررسی و عنوان کرده‌ام.
والی‌زاده متذکر شد: در ایالات متحده با تناقض‌های جدی نطیر فقر و تبعیض ـ با وجود چهره رتوش‌خورده‌ای که آمریکا تلاش کرده بود با توجه به زمان اجلاس سازمان ملل نشان دهد ـ مواجه شدیم، تلاش کردم فقط بخشی از این تناقض‌ها را بدون پیش‌داوری در اثرم ذکر کنم.
به اعتقاد نویسنده، این کتاب حاصل جست‌وجو در چگونگی دیپلماسی رسانه‌ای رییس جمهور در سفر به آمریکاست.
وی اظهار داشت: دیدار با دانشجویان آمریکا باید یکی از جلسات موفق این سفر تلقی شود ‌به این دلیل که ارتباط صمیمی و اغنایی رییس جمهور بر دیدگاه‌ها و ذهن پرسشگر دانشجویان بسیار تأثیرگذار بود و آن‌گونه که در کتاب هم گزارش کرده‌ام، آنها به نیکی از این گفت‌وگو یاد می‌کردند.
والی‌زاده تاکنون ویراستاری چند عنوان کتاب سیاسی و اجتماعی را برعهده داشته و کتاب‌هایی نظیر «شناخت‌نامه نویسندگان» و «عرف بهانه است» را به رشته تحریر درآورده است و همچنین کتاب «یک صد اثر برتر تاریخ موسیقی» را نیز در دست چاپ دارد.
چاپ اول کتاب «رسانه‌ای به نام احمدی‌نژاد» از سوی موسسه خانه کتاب در شمارگان 5000 نسخه، 128 صفحه و بهای 12000 ریال منتشر شد که در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 8 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط