loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «لذت با بوی باروت» مجموعه گفتگو با هنرمندان انقلاب منتشر شد

کتاب «لذت با بوی باروت» مجموعه گفتگو با هنرمندان انقلاب اسلامی به همت محمدمهدی خالقی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

دوشنبه 14 دی 1394

کتاب «لذت با بوی باروت» مجموعه گفتگو با هنرمندان انقلاب اسلامی به همت محمدمهدی خالقی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد و همزمان با برگزاری اکران فیلم های «جشنواره مردمی فیلم عمار» در سراسر کشور توزیع خواهد شد.
کتاب «لذت با بوی باروت» حاصل 9 گفتگوی محمدمهدی خالقی، نویسنده، پژوهشگر و مستندساز انقلاب اسلامی با 9 هنرمند، شاعر و نویسنده انقلاب اسلامی است که به همراه پاورقی های تحقیقی در قالب کتاب منتشر می شود.
در کتاب با محمدکاظم کاظمی، قادر طهماسبی (فرید)، سید عبدالله حسینی، محمدرضا سرشار، ابراهیم حسن بیگی، اکبر خلیلی، داوود امیریان و عزیزالله حمیدنژاد درباره فعالیت ها، آثار و زندگیشان گفتگو شده است و در پایان نیز گفتگو با مسعود فراستی، منتقد مشهور سینما درباره شهید آوینی و دیدگاههای هنری و سینمایی می آید.
خالقی، پژوهشگر این کتاب در مقدمه می نویسد:
«روزی که قرار شد اولین گفت وگوی کوتاه «تاریخ شفاهی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی» را برای ماهنامه «سوره» بگیرم؛ فکر نمی ‏ کردم تعداد و حجم این گفتگو‏ ها روزی به حد یک کتاب برسد. یادم نمی ‏آید شروع این مجموعه پیشنهاد من بود یا برادر و استاد ارجمندم وحید جلیلی. اما می ‏دانم با راه افتادن ماهنامه «سوره» و کورسوی امیدی که دردل بچه ‏های فرهنگ دوست انقلاب بوجود آمده بود.
می ‏خواستم کاری انجام دهم. تا دوازده شماره فقط «سوره» را می ‏خواندم، لذت می بردم و حسرت می ‏خوردم که چرا من عضوی از نویسندگان مجله نیستم. پیش از مصاحبه اول یکی دوباری تلاش کردم، اما سرنوشت نوشته‏ هایم جایی بهتر از سطل حصیری کنار میز سردبیر پیدا نکرد. تا اینکه مصاحبه شاعر بزرگ و عدالتخواه انقلاب محمدکاظم کاظمی از من در شماره سیزده چاپ شد و این مسیر تا آخر انتشار ماهنامه فرهنگی «راه» ـ که از دل تعطیلی سوره برآمده بود ـ ادامه پیدا کرد. این مجموعه شامل نُه گفتگو است. هشت گفتگو با هنرمندان انقلاب اسلامی و یک گفتگو درباره بزرگ هنرمند انقلاب، سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی.»
وی در ادامه درباره شیوه انجام و تنظیم گفتگو ها نوشت:
«پیش از هر گفتگو تحقیق جامعی درباره آن هنرمند انجام داده ‏ام. جزیی از این تحقیق، خواندن کامل همه آثار مکتوبی بوده که از او صادر شده و در مورد آقای حمیدنژاد دیدن همه آثار سینمایی ایشان بوده است. به عنوان مثال فقط برای گفتگو با استاد محمدرضا سرشار، بیش از 80 کتاب خوانده‏ ام و در مورد بقیه بزرگواران این رویه تکرار شده است. همچنین برای انجام گفتگو ها هر بار از مشهد مقدس ـ محل سکونت قبلی و فعلی‏ ام ـ به قصد همان گفتگو به تهران سفر کرده‏ ام. جز گفتگو استاد محمدکاظم کاظمی و سید عبدالله حسینی که در مشهد انجام شده است.
به دلیل انگیزه بالا و وسواسی که آن زمان نسبت به این تکلیف داشتم، متن همه گفتگو ها را خود شخصاً پیاده کرده و برخی را تا هفت بار بازنویسی کرده ‏ام. هر یک از گفتگو ها را نسبت به شرایط فنی، زمانی و تشخیص خود، به شیوه‏ ای تنظیم کرده‏ ام. در یکی سئوالات گفتگوکننده جزو متن اصلی است و در دیگری همه سئوالات به کلی حذف شده است. یکی دو مورد هم وجود دارد که از روش تلفیقی استفاده کرده‏ ام. بر اساس سلیقه کاری و پایبندی به استناد تاریخ شفاهی، در هیچ‏یک از گفتگو ها از روش توصیفی برای تنظیم گفتگو استفاده نکرده‏ ام.
وی در بخش پایانی این مقدمه می نویسد:
«اذعان می ‏کنم که هر یک از این گفتگو ها برای من یک کلاس درس و گنجینه ‏ای تجربی برای کارهای بعدی، خصوصاً مستندسازی بوده است. مرور یک دوره ادبیات و هنر انقلاب و ملاقات و دوستی با هنرمندان بزرگی که در نوجوانی با آثارشان زندگی می ‏کردم و آرزوی دیدنشان را داشتم.»
چاپ اول کتاب «لذت با بوی باروت» در 256 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 9000 تومان منتشر شده است و همزمان با اکران فیلمهای جشنواره مردمی عمار توزیع خواهد شد. پیش از این کتابهای «آقا وحید» و «دیالمه» این نویسنده و پژوهشگر و مستندساز انقلاب اسلامی با استقبال مخاطبان رسید و به ترتیب به چاپ چهارم و دوم رسید.
دفتر نشر معارف در زمینه هنر انقلاب تاکنون کتابهای «راز رسانه: گفتارهای و گفتگوهای نادر طالب زاده» (2جلد)، «شهید فرهنگ: خاطراتی از زندگی شهید سید مرتضی آوینی»، «زندگی زیباست: روایتی داستانی از زندگی و فعالیتهای شهید آوینی»، «دین در دام درام» (یادداشت های سینمایی و تلویزیونی نعمت الله سعیدی) و «جشنواره، مردم و سینمای مردمی: گفتارهایی درباره جشنواره مردمی فیلم عمار» (به کوشش موسسه اشراق) را منتشر کرده است و به زودی کتاب «درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» نوشته محسن صفایی فرد را در این زمینه منتشر خواهد کرد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط