loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی عملکرد بهائیت در ایران

چاپ نخست کتاب «دست‌های شیطانی(بررسی عملکرد فرقه ضاله بهائیت در ایران)» تدوین و تنظیم موسسه فرهنگی قدر ولایت از سوی این موسسه منتشر و روانه بازار نشر شد. این مجموعه در راستای مجموعه‌های تاریخ معاصر ایران و بررسی نقش روشنفکران، احزاب و گروه‌ها تهیه شده و هدف آن کمک به بیداری، ایستادگی و تعمیق باورهای این ملت بزرگ در تمسک به اسلام، ایمان و رهبری است.

بر اساس مطالب کتاب، در مورد پیدایش فرق شیخیه، بابیه و بهائیه در ایران و حمایت‌های دولت‌های استعماری از آنان ـ هم به لحاظ اعتقادی و هم سیاسی‌ـ‌ پژوهش‌هایی صورت گرفته و کتاب‌های ارزشمند و محققانه‌ای تدوین و منتشر شده است. استنادات و شواهد ارائه شده در این پژوهش‌ها، تردیدی در سیاسی بودن این فرقه‌ها، به‌ویژه فرقه بهائیت باقی نمی‌گذارد. عملکرد آنان نیز در مقاطع مختلف تاریخ این ملت از جمله در دوره جنبش مشروطیت و در دوران سلطه رژیم وابسته پهلوی و همچنین در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کم و بیش، در حدودی که دسترسی به اسناد آن ممکن بوده، مورد بررسی قرار گرفته است. لذا مبنای این بررسی، برای اجتناب از تکراری بودن یافته‌ها در باب پژوهش اعتقادی، تاریخی و سیاسی از فرقه بهائیت، به صورتی است که میدان جدیدی پیش روی خواننده باز شود.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «این میدان، با دو پرسش اساسی، گشوده می‌شود. دو پرسشی که هم ماهیت اعتقادی سیاسی و هم جهت‌گیری فعالیت‌های این فرقه‌ها را روشن می‌کند و یک نگاه منسجم و در عین حال نو، به خواننده عرضه می‌کند. دو پرسش عبارتند از: چرا قدرت‌های حاکم در ایران (قاجاریه و پهلوی) که مشخصات اصلی آنها جدایی از مردم، استبداد، وابستگی و شاهزاده‌سالاری بوده است، در برخورد با فرق شیخیه، بابیه و بهائیه، علی‌رغم باور به بطلان آنها و اتکاشان به بیگانگان، با مماشات، گاه با حمایت و نهایتا محدودسازی رفتار می‌کردند و در جهت از بین بردن ریشه انحراف و متوقف نمودن فعالیت‌های آنان اقدامی اساسی و جدی به عمل نمی‌آوردند؟!
(و دیگر اینکه) چرا قدرت‌های استعماری چون روسیه، انگلستان، آمریکا و صهیونیسم در برخورد با این فرقه‌ها، همواره سیاست حمایت، تشویق و تقویت را در پیش گرفته‌اند؟ چه ارتباطی بین این فرق از لحاظ اعتقادی، سیاسی و عملکردی با منافع این قدرت‌ها در سطح داخل و خارج کشور، وجود دارد؟»

برای پاسخگویی متقن و کامل به هر یک از این دو پرسش، نیازمند بررسی وضعیت قدرت‌های حاکم در ایران و نیز قدرت‌های استعماری و تعیین منافع مشترک آنان با این فرقه‌ها هستیم. میزان نزدیک شدن، حمایت و تقویت قدرت‌ها و این فرقه‌ها رابطه مستقیم و نزدیکی با میزان اشتراک در منافع و اهداف دارد. میزان بهره‌وری و سودرسانی، ملاک تعیین کننده در ارتباطات و دوستی و دشمنی در سطح معادلات غیر الهی است. بنابراین بدون لحاظ این واقعیت‌ها و متغیرها، نمی‌توان به پاسخ دقیقی برای پرسش‌های طرح شده رسید. این مساله یک اصل لایتغیر در نفوس بشری و قدرت‌های شیطانی و جمعیت‌ها و احزاب و فرق مبتنی بر ایده‌ها و منافع دنیایی است.

در مقدمه این اثر آمده است: ‌«رهبران و هواداران این فرقه‌ها، بایستی به این دو پرسش پاسخ دهند و در دادگاه بزرگ ملت ایران و ملت‌های مسلمان برای پاسخگویی به این اتهام بزرگ، نابخشودنی و خیانت‌بار که بر پیشانی آنان نقش بسته است، حاضر شوند. ما در وسع این نوشتار، در پی یافتن پاسخ این دو پرسش، به شناسایی عناصر اعتقادی، سیاسی و عملکردی این فرقه‌ها، به‌ویژه فرقه بهائیت می‌پردازیم تا راز حمایت قدرت‌های بی‌ریشه و نامردمی و ستمگر از این فرق، برملا گردد و نیز نشان داده شود که چه خدمت‌هایی این فرقه‌ها به قدرت‌های چپاولگر و متقابلا خیانت‌هایی به ملت ایران روا داشته است که چنین مورد حمایت مفسدان عالم قرار گرفته‌اند.
اسناد نشان می‌دهند که تشکیل این فرقه‌ها، یک جریان فکری طبیعی نبوده است که به‌واسطه محتوا و نواندیشی‌هایش، مخالف و موافق پیدا کرده باشند. این فرقه‌ها، حزب و جریان سیاسی خودجوش نبوده‌اند که به‌واسطه مواضع سیاسی، مقبولیت یا مطرودیت یافته باشند، بلکه این فرقه‌ها، جریان فکری و سیاسی دست‌ساز بیگانگان بوده‌اند که در جنبه اعتقادی، تخریب عقاید اسلامی و در رویکرد سیاسی، تضعیف اقتدار کشورهای اسلامی را در دستور کار داشته‌اند.»

این اثر در هشت فصل تاریخچه فرقه ضاله بهائیت را بررسی می‌کند. عناوین فصول هشت‌گانه کتاب حاضر از این قرارند: زمینه‌ها و چگونگی شکل‌گیری فرق شیخیه، بابیه و بهائیه؛ شخصیت و اعتقادات رهبران فرق شیخیه، بابیه و بهائیه؛ پیامدهای اعتقادی و رفتاری فرق شیخیه، بابیه و بهائیه؛ حمایت‌های رژیم‌های قاجار و پهلوی از فرق شیخیه، بابیه و بهائیه؛ بیگانگان و حمایت از فرقه‌های شیخیه، بابیه و بهائیه؛ بهائیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در مورد بهائیت و پیوست‌ها.

از منابع مورد استناد در تدوین این اثر می‌توان کتاب‌های انقلاب مشروطیت ایران، مشروطیت در ایران، بهائیان در عصر پهلوی، بهائیت در ایران، پیام پدر، پیرامون انقلاب اسلامی، تاریخ بیداری ایرانیان، تاریخ تحولات سیاسی ایران، تاریخ جامع بهائیت، تاریخ جنبش‌های مذهبی در ایران، تاریخ مشروطه ایران، سایه روشن بهائیت، سایه شوم و ... را نام برد.

چاپ نخست کتاب «دست‌های شیطانی(بررسی عملکرد فرقه ضاله بهائیت در ایران)» در شمارگان 3000 نسخه، 388 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شد.

در این زمینه محصولات فرهنگی زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
بهائیت در ایران
خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهائیگری
سایه شوم، خاطرات یک نجات یافته از بهائیت نیمه پنهان ج 26
بهائیان در عصر پهلوی نیمه پنهان ج 31
بهائیت
قبیله تزویر: نقد بهائیت از درون

پنجشنبه 18 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط