loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تفسیر روز و فلسفه یثربی

نویسندگان مرتبط : سید یحیی یثربی

استاد «سید یحیی یثربی» از انتشار جلد دوم «تفسیر روز» تا پایان ماه رمضان سال جاری خبر داد.
«سیدیحیی یثربی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا، با اعلام این خبر افزود: تفسیر روز در واقع نگاهی عقلانی به قرآن است و تلاش من در این بوده که به گونه‌ای قرآن را تفسیر کنم که گویا به تازگی و در جهان امروز نازل شده و انسان تازه می‌خواهد با آن روبرو شود و به فهم مطالب آن دست بیابد.

وی افزود: من در این تفسیر که در هفت جلد تهیه خواهد شد، تلاش کرده‌ام تمامی آنچه من از قرآن کریم در طول سالیان گذشته استنباط کرده‌ام را با زبانی ساده و بدون هیچ‌گونه ابهامی بیان کنم که از جمله آن‌ها مبحثی مربوط به نسخ آیات است که خداوند در ارتباط با آن‌ها در قرآن کریم می‌فرماید من هیچ آیه‌ای را نسخ نمی‌کنم، الا این‌که کلامی برتر از آن را برای شما بیان کنم. در نتیجه بهترین نظریه درباره آیات قرآن کریم را باید در درون خود آن جستجو کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: در تفسیر روز به بحث‌های معروف و تکراری موجود در سایر تفاسیر مانند بحث ارث و یا برخی احکام مرتبط با موضوعات حلال و یا حرام نپرداخته‌ام زیرا پرداختن به این مباحث حجم این تفسیر را بسیار بیشتر از هفت جلد می‌کرد.

یثربی با بیان اینکه جلد دوم این تفسیر تا ده روز آینده برای انتشار به ناشر تحویل داده می‌شود، گفت: هم اکنون جلد سوم این تفسیر را در دست نگارش دارم و امیدوارم بتوانم تا انتهای ماه رمضان سال جاری جلد دوم تفسیر روز را در بازار کتاب مشاهده کنم.

یثربی در ادامه این گفت‌و‌گو از انتشار ویرایش جدید سفر نامه حج خود با نام «از این خانه به آن خانه» اشاره کرد و افزود: این سفرنامه مرتبط با سفر عمره من در دهه هفتاد است که نخستین‌بار در سال هشتاد منتشر شد و به دلیل سوء تفاهماتی که برخی از شرح‌های موجود در آن ایجاد کرده بود، با ویرایش مجدد آن را برای انتشار به نشر قو سپردم که به تازگی منتشر شده است.

یثربی هدف از نگارش این سفرنامه را بیان حالات و احساسات شخصی خود در مواجهه با سرزمین وحی و نیز بیان برخی از مسائل موجود در این سفر از دیدگاه شخصی خودم پرداختم.

وی در ادامه این گفت‌وگو از تالیف کتاب «عرفان عملی» خبر داد و گفت: عرفان عملی موضوعی بود که سال‌ها در کنار عرفان نظری قصد نگارش کتابی با موضوع آن را داشتم و امیدوارم به زودی قادر باشم که نگارش این کتاب را نیز به پایان ببرم.

از سویی دیگر کتاب «فلسفه چیست» به قلم استاد یثربی به همت انتشارات امیرکبیر برای اولین بار منتشر شده است.

این کتاب تلاشی برای کارآمدسازی و روزآمد کردن فلسفه و تفکر، برای رهایی همه انسان‌ها از خرافه و فرقه‌های باطل و دستیابی آنان به بینش، اصول و ارزش‌های مشترک است.

نگارنده در مقدمه کتاب آورده است: در روزگار ما، به خاطر گسترش شگفت‌انگیز ارتباطات و انتقال آسان معلومات، هرچیزی که بتواند مقبولیت فراگیر پیدا کند، جهانی می‌شود. از محصولات صنعتی گرفته تا نتایج فکر و فرهنگ در انتخاب انسان‌ها که عامل اصلی جهانی شدن‌اند، خرد و دانایی تعیین کننده است، نه دلبستگی‌های تقلیدی دینی یا ملی. بنابراین برای امکان رقابت در صحنه جهانی شدن فکر و فرهنگ، داشتن یک نظام فلسفی کارآمد، به عنوان پایه و اساس نگرش‌ها ضرورت دارد.

این کتاب دارای دو قسمت است و یثربی در مورد قسمت اول می‌نویسد: در قسمت اول آن، چیستی فلسفه و روش درست تفکر فلسفی را پس از نقد دیدگاه متأخرین در این‌باره، برای نخستین‌بار در جلسه‌ای که از طرف پژوهشکده فلسفه و کلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در قم تشکیل شده بود، مطرح کردم. مطالب بنده به وسیله عده‌ای از اساتید فلسفه حوزه علمیه قم نقد شد. این اساتید محترم عبارت بودند از: آقایان امین احمدی، برنجکار، دیبا، ذاکری، شکراللهی و عسکری سلیمانی. پس از نقد اساتید یاد شده، به بازنویسی آن پرداخته و ضمن بحث‌ها، در حد توان به توضیح و پاسخ مطالب آنان پرداخته‌ام.

نویسنده در ادامه می‌نگارد: در قسمت دوم این کتاب همین بحث را در انجمن فلسفه مطرح کرده و نقد اساتید آقایان غفاری، اکبریان، فیاضی، حبیبی و عابدی شاهرودی را عینا آورده‌ام و به دنبال این بحث، دو کتاب را در ارتباط با چیستی فلسفه و علم («علم چیست و فلسفه چیست؟» سروش و «علم و فلسفه» پارسانیا) که هر دو در سال‌های اخیر نوشته شده و بارها تجدید چاپ نیز شده‌اند، جهت روشن شدن بیشتر مطلب، مورد نقد و بررسی قرار داده‌ام.

لازم به ذکر است که چاپ اول کتاب «فلسفه چیست؟» به شمارگان 1500 نسخه در 259 صفحه بهای 40000 ریال راهی بازار نشر شد.

سه‌شنبه 23 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط