loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

‌چاپ چهارم «فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو»

نویسندگان مرتبط : محمدتقی جعفری

تعریف رویکردهای گوناگون حوزه فرهنگ در کتابی با عنوان «فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو» نوشته علامه محمدتقی جعفری توسط موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری چاپ و از سوی مرکز پخش پکتا منتشر شد.
این کتاب با استناد به منابع معتبر کشورهای گوناگون جهان در دو فصل کلی به تبیین معنا و مفهوم فرهنگ، عناصر آن، ماهیت فرهنگ تکاملی و انتقال فرهنگ‌ها می‌پردازد.
در این نوشتار، تعریف فرهنگ از دیدگاه کتاب‌های لغت و دایره‌المعارف‌های مهم و مشهور به ویژه آثار مرجع فارسی، عربی، آلمانی و فرانسوی است.
محتوای کتاب چون دیگر آثار استاد، درون مایه فلسفی دارد. مولف در ماهیت فرهنگی تکاملی فرهنگ را به عنوان حقیقی دو قطبی(برون‌ذاتی و درون‌ذاتی) مانند زیبایی می‌داند. چنان که دریافت حقیقت زیبایی مربوط به ویژگی مغزی و روانی آدمی است و دیگر موجودات و جانداران از دریافت آن ناتوانند. نویسنده دریافت فرهنگ را دارای جنبه درون ذاتی می‌داند که ناشی از اصل صیانت ذات تکاملی است.
مرحوم علامه جعفری، فرهنگ پیرو را آن قسم از نوع کیفیت و شیوه زندگی مادی و غیرمادی می‌داند که از هیچ اصل و قانون اثبات شده‌ قبلی تبعیت نمی‌کند بلکه صحت و مقبولیت خود را از تمایل و خواسته‌های مردم می‌گیرد.
علامه محمدتقی جعفری، سال 1302 در تبریز زاده شد و در عنفوان جوانی تن به سفر سپرد و برای کسب علم هجرت کرد. فلسفه و عرفان خود را در کانون فلسفی ـ عرفان تهران و نجف_ تکمیل کرد و در اثر مطالعات و ژرف‌نگری‌هایی روز آمد با کوله‌باری از نواندیشی و تازه‌نگری به ایران بازگشت و با تمام نیروی خود، تا زمانی که دارفانی را وداع گفت، در خدمت«انسان»، «علم» و «فرهنگ» بود.

این کتاب و دیگر کتابهای علامه جعفری در فروشگاههای دفتر نشر معارف و مسایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 23 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط