loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه سیره سید آزادگان

مجموعه 4 جلدی «سیره سید آزادگان»، درباره زندگی و شخصیت مرحوم حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابى، به قلم حسن شکیب‌زاده، توسط نشر شاهد منتشر می‌شود.

شکیب‌زاده مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی را دارای ویژگی‌های اخلاقی برجسته دانست و گفت: تأثیرگذاری مثبت مدیریت و برنامه‌ریزی وی در افزایش روحیه آزادگان در دوران اسارت و جایگاه مرحوم ابوترابی در استان قزوین، از جمله عوامل مؤثر در انتخاب این شخصیت، برای تدوین این مجموعه بود.

وی ادامه داد: جلد اول از مجموعه «سیره سید آزادگان» با عنوان «آقاجون»، شامل خاطرات اکبر رحیمى، یکی از دوستان و مشاوران مرحوم علی‌اکبر ابوترابی از دوران قبل از انقلاب تا پایان زندگی اوست.

این نویسنده افزود: «پدیده»، عنوان دومین جلد از این مجموعه 4 جلدی است که در آن، خاطرات 30 نفر از آزادگان شهر قزوین درباره مرحوم ابوترابی در دوران اسارت، بازگو شده‌ است.

خالق کتاب «پابوس»،‌ با اشاره به آغاز گردآوری اطلاعات برای نگارش مجلدات سوم و چهارم مجموعه «سیره سید آزادگان»، تصریح کرد: مجموعه کاملی از خاطرات آزادگان، مدیران، مسئولان و خانواده مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابى، در این مجلدات منعکس می‌شود.

حسن شکیب‌زاده در پایان گفت: کمیسیون نشر شاهد، در حال بررسی کتاب‌های «آقاجون» و «پدیده» برای چاپ آن‌هاست.

حجت‌الاسلام سیدعلى‌اکبر ابوترابی، سال 1318 هجرى شمسى در شهر قم متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم به تحصیل دروس دینى در مشهد پرداخت.

سیدعلى‌اکبر ابوترابی در تظاهرات مردم قم در 15 خرداد سال 1342حضورى فعال داشت و در پى تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف، وی نیز به نجف رفت و مشغول تحصیل در محضر امام (ره) شد.

پس از حدود شش سال تحصیل در نجف، در مرز خسروى بازداشت شد و ساواک وی را به زندان کمیته مشترک و پس از آن به زندان اوین منتقل کرد. پس از آزادى از زندان، به همراه شهید سیدعلى اندرزگو به سازماندهى جهاد مسلحانه همت گماشتند و بارها مورد تعقیب ساواک قرار گرفتند.

ابوترابی پس از پیروزى انقلاب اسلامی، به عنوان رئیس کمیته انقلاب اسلامى قزوین مشغول به فعالیت و پس از آن با رأى مردم، به عضویت شوراى شهر قزوین انتخاب و رئیس شورا شد.

همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، در کنار شهید دکتر مصطفى چمران در ستاد جنگ‌هاى نامنظم به سازماندهى نیروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز 26 آذر ماه سال 1359 در یکی از مأموریت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد.

حجت‌الاسلام ابوترابى در اردوگاه‌هاى عنبر، موصل 1، 3، 4 و رمادیه و تکریت 5، 17، 18، و نیز سلول‌هاى زندان‌هاى بغداد، اسیر بود. پس از ده سال اسارت سرانجام در سال 1369 به میهن بازگشت و در تاریخ هفتم مهر 1369 با حکم مقام معظم رهبری در جایگاه نماینده ولى‌فقیه در امور آزادگان قرار گرفت.

وی در دوره‌هاى چهارم و پنجم مجلس شوراى اسلامی، به مجلس راه یافت.

حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی سرانجام در تاریخ دوازدهم خرداد 1379در حالى که همراه پدرش عازم مشهد بود براثر تصادف درگذشت.

یکشنبه 28 تیر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط