loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«افغانستان؛ رنگین کمان اقوام»؛ پژوهشی نو در قومیت ها

کتاب «افغانستان؛ رنگین کمان اقوام» کار نو و تازه­ ای است که در آن، تنوع قومی و فرهنگی افغانستان مورد بحث قرار گرفته است.

یکشنبه 27 دی 1394

«افغانستان؛ رنگین کمان اقوام» تالیف نویسنده خوش قریحه و محقق توانای افغانستان «علی نجفی» با نام مطبوعاتی «مسیح ازرگانی»، از یک مقدمه و 3 فصل و 2 ضمیمه تشکیل شده است.
نویسنده معتقد است که افغانستان به لحاظ تنوع قومی، چهارمین کشور آسیایی است ولی درباره اقوام و فرهنگ قومیت ها به طور مستقل کار نشده و اصلاً سخن در این باب ممنوع بوده است.
حتی برخی از اساتید دانشگاه در دوران حکومت ­های پیشین افغانستان، به جرم گفتن حقایق درباره قومیت­ ها، از کرسی تدریس محروم و از دانشگاه اخراج شدند.
در یادداشت ناشر در ابتدای کتاب می خوانیم: کتاب افغانستان؛رنگین کمان اقوام در نوع خود یک اثر بدیع و سنت شکن به شمار می رود.
نویسنده در خلق این اثر، پا جای پای دیگران ننهاده و روی شانه آثار و افکار پیشینیان بالا نرفته بلکه با جرأت یک راه نا پیموده و ناهموار را با جسارت و تحمل مشقات بسیار، در مقابل دیگران گشوده است.
کتاب حاضر یک «آغاز» است و مؤلف آن «آغازگر» یک راه دشوار و پر فراز و فرود به شمار می آید.
نویسنده در هیچ جای این اثر، از صراط مستقیم تحقیق و جاده انصاف و بی طرفی نسبت به گروه های قومی مختلف، عدول نکرده است.
محتوای کتاب
فصل اول به مفهوم شناسی مفاهیم کلیدی پرداخته و واژگان، تنوع، قوم یا قومیت و گروه قومی، فرهنگ، نژاد، انسان شناسی، مردم شناسی یا قوم شناسی را تعریف وبررسی کرده است.
فصل دوم تحت عنوان «سیمای اقوام افغانستان» اختصاص یافته است.
در زیر مجموعه آن پشتون یا افغانستانی، تاجیک، هزاره، ازبک یا ازبیک، ترکمن یا ترکمان، چار ایماق، بلوچ، قزلباش، نورستانی، پشه ای، عرب، سادات، قرقیز، یفتلی های پامیر، قزاق، تاتار، مغول، براهوی، گجراتی، جت، هندو، سیک، یهود، فارسی وان، قره قالپاق به تناسب و ترکیب قومی، مورد بررسی قرار گرفته است.
ضمن بررسی تاریخ پیدایش، به رسم و رسوم و برخی رسوم و اعتقادات قومی آنها نیز پرداخته شده است.
در فصل سوم به دلائل و عوامل تنوع قومی و فرهنگی در افغانستان پرداخته شده که از مسائلی چون محیط و گستره جغرافیایی افغانستان، کشورها و سرزمین های مجاور، حوزه های تمدنی مجاور از حیث تنوع و گستردگی اقوام و فرهنگ ها یاد شده است.
همینطور یورش و دخالت کشور گشایان که به افغانستان هجوم بردند، مهاجرت ها و دشواری های ارتباطی این کشور را نیز به اختصار از قلم گذرانده است.
در ضمیمه کتاب، به ارائه اطلاعات اقوام افغانستان از طریق نمایه ها، جدول ها و نقشه ها پرداخته است.
ضمیمه دوم کتاب نمایه های اقوام و قبایل، طوایف، زبان ها، مکان ها و اشخاص را در خود گرد آوری نموده است.
در فهرست منابع به حدود 140 منبع بر می خوریم که مطالب کتاب بدان استناد شده است.
در این کتاب 25 تیره قومی ساکن افغانستان معرفی شده است.
نقاط قوت کتاب
چنانچه فردی با نوشته های مسیح ارزگانی آشنایی داشته باشد، می داند وی از قلم توانایی برخوردار است. قلم رسا و توانا وی از مهمترین برجستگی های این کتاب به شمار می آید.
هرچند کم و بیش به معرفی اقوام گوناگون در افغانستان در کتب مختلف به مناسبت های مختلف پرداخته شده است اما هیچ کدام به گستردگی این کتاب نیست.
نویسنده مطالب بسیار نابی را که بیانگر مفاهیم جامعه شناسی راجع به قومیت است، در این کتاب بیان می کند و این چیزی است که سایر نویسندگان افغانستان به آن نپرداختند.
بنابراین می توان گفت کتاب «افغانستان؛ رنگین کمان اقوام» در نوع خود جدید و حاوی اطلاعات بکری می باشد.
کارهای علمی و پژوهشی چون از اموری کیفی هست و مصداق عینی در خارج ندارند به سختی می توان آنها را ارزش گزاری کرد اما بدون شک روی این کتاب وقت و نیروی لازم صرف شده است زیرا در افغانستان علاوه بر نبود منبع لازم، کافی و قابل استناد، بحث پیرامون اقوام و قبائل مشکلات و دشواری های دو چندانی دارد، علی رغم تمام این مشکلات این کتاب از ویژگی های پژوهشی منحصر به فردی برخوردار است.
رعایت موازین و معیارهای پژوهش و اصل انصاف و بی طرفی، در سر لوحه کار و پیکار تحقیقی وی قرار داشته است.
این کتاب که حدود 300 صفحه است از نظر محتوا کم نظیر و غنی است و با جلد شومیز و کاغذ مناسب توسط «مرکز مطالعات و انتشارات خراسان» افغانستان - کابل چاپ شده است.
در مجموع افغانستان؛ رنگین کمان اقوام کار نو و تازه­ ای است که کثرت و تنوع قومی و فرهنگی افغانستان در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط