loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«خردل خر است» روی پیشخوان کتاب فروشی ها قرار گرفت

«خردل، خر است»، به قلم نورمحمدزاده منتشر شد؛ در این مجموعه ۸۰ عدد داستانک به نگارش در آمده است.

یکشنبه 27 دی 1394

کتاب «خردل، خر است» نوشته نورمحمدزاده، از سوی انتشارات روایت فتح راهی بازار نشر شد.
کتاب «خردل خر است» مجموعه ای از 80 داستان مینیمالیستی کمتر از یک صفحه در حوزه دفاع مقدس است. این 80 اثر به دو بخش 40 تایی تقسیم می شود که بخش اول آن مربوط به دوران دفاع مقدس و بخش دوم آن مربوط به اتفاقات پس از دفاع مقدس است.
گفتنی است عنوان انتخاب شده برای این کتاب برگرفته از یکی از داستان های کتاب با عنوان «جمله سازی» است. این جمله در حقیقت از طرف یک فرزند جانباز شیمیایی به عنوان اولین جمله ای که در دفتر خود نوشته، برداشته شده و این با توجه به شرایطی بوده که از پدر خود دیده و آن را در جمله «خردل، خر است» نشان داده است.
لازم به ذکر است این مجموعه داستان ها به نوعی نگاه جامعی به دفاع مقدس و تبعات آن بر زندگی مردم داشته است. این اثر یک نگاه انسانی و انتقادی به تبعات و آثار جنگ داشته و به افراد و خانواده هایی که مستقیماً در این واقعه و مشکلات پس از آن درگیر بودند می پردازد.
در بخشی از مقدمه این کتاب نویسنده اشاره می کند: "نه سیصد سال، که کمتر از سی سال از روزها و شب های آسمانی جنگ می گذرد. سال 67، جنگ برای خیلی ها تمام شد. برای بعضی های دیگر هم اصلاً جنگی آغاز نشده بود که پایانی داشته باشد، اما برای بعضی دیگر، جنگ و آثار عمیقش تا امروز ادامه دارد. دسته سوم که سرنوشتی چون اصحاب کهف دارند، «اصحاب جنگ» هستند. این داستانک ها کوششی است فارغ از کلیشه های رسانه ای، برای یادآوری و شاید هم فراموشی دردهای تلخ و شیرین اصحاب جنگ.
هشتاد داستانک این مجموعه در دو بخش چهل تایی ذیل عناوین «جنگ» و «صلح» به رشته تحریر درآمده تا داستان اصحاب جنگ را در دوران جنگ و پس از آن روایت کند. حتی سعی شده ارتباطی شکلی یا محتوایی بین داستانک ها وجود داشته باشد که در برخی، این ارتباط عمیق و پررنگ تر بوده و خود، داستان دیگری شده است.

در داستانکی از این کتاب می خوانیم:
"مقابل آینه می ایستم و چشم های سرخ شده ام را نگاه می کنم. این پنجمین خواستگاری است که آمده و رفته. لااقل این یکی، همه حرف هایم را شنید و رفت. بقیه شان تا اشارهای به وضعیت بابا کردم بهانه ای تراشیدند و محترمانه دررفتند. نکند از این هم مثل بقیه خبری نشود! به مامان گفته ام که دیگر کسی را به خانه راه ندهد. تحمل این تحقیرها را ندارم. امروز هم پیش بابا می روم که حرف آخرم را بزنم! تاکسی می ایستد و پیاده می شوم. اشک توی چشم هایم می دود وقتی تابلوی زنگ زده «آسایشگاه اعصاب و روان جانبازان» مقابل چشم هایم".
بر اساس این گزارش کتاب «خردل خر است» در قطع خشتی کوچک با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 6000 تومان راهی بازار نشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط