loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دولت نهم و اقتصاد ایرانی اسلامی

نویسندگان مرتبط : محمد شجاعی

شماره شصتم فصلنامه نامه دولت اسلامی با عنوان دولت نهم و اقتصاد ایرانی اسلامی از سوی مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری منتشر شد.

شماره 60 فصلنامه دولت اسلامی با هدف ایجاد فضای علمی مناسب در راستای اهداف چشم انداز برنامه پنجم توسعه و تقویت ادبیات الگوی بومی توسعه منتشر شده است.

درباره محورهای این شماره باید گفت که بخشی از مقالات مربوط به ایده ها و مباحث عمومی در حوزه اقتصادی و اجتماعی است که تحت عنوان مطالعات اسلامی اقتصاد اختصاص یافته؛ مطالعاتی که تلاش می کند از لابه‌لای متون و معارف دینی، راهی به الگوی منطبق با این ارزش ها پیدا کند. تعداد دیگری از مقالات این شماره به مسائل اقتصادی ایران و ساختارهای قانونی و اجتماعی آن می پردازد.

اصلاح الگوی مصرف و تراز رشد ایران در چشم انداز پیشرفت و عدالت عنوان اولین مقاله این فصلنامه است که گزیده سخنان و پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال 1388 و سفر به استان کردستان در آن گنجانده شده است.

مولفه های اقتصاد ایرانی ـ اسلامی در اندیشه های دکتر محمود احمدی ن‍ژاد؛‌ رئیس جمهور اسلامی ایران، مطالعه تطبیقی نظام عادلانه اقتصادی در ساختار حقوقی و اصول و مبانی دخالت در نظام اقتصادی اسلام در مقایسه با نظام اقتصاد سرمایه داری از جمله مقالاتی است که در باب ایده هاو مباحث عمومی در حوزه اقتصادی و اجتماعی و مطالعات اسلامی اقتصاد سازماندهی شده است.

مقاله «عدالت اسلامی و توسعه اسلامی» در حوزه مطالعات اسلامی اقتصاد، در پی پاسخگویی به یکی از پرسش‌های ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران از متفکران حوزه های علمیه، در خصوص«ذاتی یا تبعی بودن مفهوم عدالت» است.

در گزیده ای از این مقاله ذیل عنوان «تحقق عدالت درتوسعه الهی» آمده است: «از این منظر نظام عادلانه، نظامی است که همه مناسبات و ساختارهای اجتماعی آن، متناسب با توسعه قرب طراحی شود. در عدالت دینی، حتما رشد انگیزه، کمال، قرب و عبودیت باید به یک نظام هماهنگ و ساختار متناسب سیاسی و اقتصادی تبدیل شود.»

در بخش دیگری از این فصلنامه باعنوان اقتصاد ایران به مقالاتی پرداخته می شود که به مسائل اقتصادی ایران و ساختارهای قانونی و اجتماعی آن می پردازد.

بخش مطالعاتی پیرامون اقتصاد جهانی، مقالاتی را در برمی گیرد که مباحث اقتصاد جهانی علی الخصوص در فضای بحرانی کنونی و تاثیر آن در اقتصاد ایران را تحت پوشش قرار می دهند.

«تاملی درروش شناسی اقتصاد اسلامی»عنوان مقاله ای است که در بخش گامهایی در مسیر آورده شده است. این بخش به تبیین نظریه های اسلامی درالگوهای بومی، در مقابل نظریه های غیر اسلامی می‌پردازد.

گفت‌وگو، هم اندیشی و نقد متون و دیدگاه ها نیز از دیگر بخش‌ها و موضوعات فصلنامه است.

گفتنی است که در پایان فصلنامه اسناد و چکیده مقالات به دو زبان عربی و انگلیسی گنجانده شده است.

شماره ششم فصلنامه نامه دولت اسلامی با عنوان دولت نهم و اقتصاد ایرانی اسلامی به مدیر مسؤولی حجت السلام حیدر مصلحی و سردبیری دکتر مظفر نامدار از سوی مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری منتشر شده است.

پنجشنبه 1 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط