loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تبیین سبک زندگی به روش آیت الله خوشوقت

کتاب «طریق بندگی» تازه ترین اثر مرحوم آیت الله خوشوقت از اساتید اخلاق پایتخت با محورهای علوم انسانی اسلامی از مجموعه کتاب های «صراط مستقیم» منتشر شد.

یکشنبه 27 دی 1394

همزمان با دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله عزیز خوشوقت جلد اول مجموعه کتاب های صراط مستقیم با عنوان «طریق بندگی» به همت مؤسسه فرهنگی هنری محبین صاحب الأمر(عج) منتشر شد.
این مجموعه کتاب ها در نظر دارد محورهای اصلی علوم انسانی اسلامی را از کتاب و عترت در بیانات بر جای مانده از آیت الله خوشوقت ارائه کند. این در حالی است که استاد فقید، چند ماه قبل از رحلت خویش این نام را برای مجموعه آثاری که از ایشان منتشر خواهد شد، تعیین کرد.
این کتاب با محوریت سه سخنرانی آیت الله خوشوقت در جلسات عمومی درس اخلاق در مسجد اعظم قم آغاز شده و برای تکمیل و غنای مباحث از مجموعه بیاناتی که در همین موضوع طی سالیان متمادی در مکان های مختلف (قم، مشهد، تهران، ورامین و ...) ایراد شده، استفاده شده است. برای حفظ امانت و اطلاع مخاطبان، آدرس سخنرانی استاد در پایان هر قسمت ارائه و در بعضی موارد از آنجا که تاریخ سخنرانی مشخص نیست، فقط به ذکر مکان اکتفا شده است.
تنظیم این کتاب در پنج فصل برآمده از سه پرسش اساسی است که در اخلاق اسلامی مطرح می شود: اول اینکه نوع ارتباط خدا با انسان چگونه است؟ دوم، نوع ارتباط انسان با خودش چگونه است و سوم اینکه نوع ارتباط انسان با انسان های دیگر چگونه است؟ کتاب «طریق بندگی» به دنبال آن است که با استفاده از بیانات این عالم ربانی، در چهار فصل اول مهم ترین مطالبی را که از قرآن و سنت برای فهم دقیق سؤال اول و دوم استخراج می شود، تبیین کند.
بنابراین در فصل اول به تبیین «راه زندگی» که همان «صراط مستقیم» است می پردازد و سپس در فصل دوم مستقلاً به بحث از «تقوی» و مصادیق آن و چگونگی تحصیل آن می پردازد، در فصل سوم به نقش «اعتقادات» انسان در گرایش به بندگی و تقوا توجه شده است، در فصل چهارم نیز اشاره به مهم ترین ارکان (ذکر- نماز - دعا - توبه - اخلاص) در «آغاز راه بندگی» می پردازد و فصل پنجم کتاب «رفتار بندگی» مربوط به سؤال سوم است که فضایل اخلاقی مربوط به اعمال فردی، اجتماعی و حکومتی را تشکیل داده است.
آیت الله عزیز خوشوقت در سال 1305 هجری شمسی در دامان والدینی متدین از اهل زنجان قدم به عالم فانی گذاشتند، والدین ایشان بعد از مدت کوتاهی به شهر تهران مهاجرت کردند و ایشان از سه سالگی در منطقه مذهبی در جنوب تهران رشد و نمو یافتند و سرانجام این عبد صالح و شایسته پروردگار پس از عمری بندگی و مجاهدت مخلصانه پس از آخرین زیارت مدینه منوره و انجام عمره دعوت کریمانه «ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ» را در دیار حبیب لبیک گفت و پس از 17 روز بستری در بیمارستانی در مکه مکرمه در کوی وصل مأوی گرفت.
ایشان در سطح از اساتیدی همچون شهید آیت الله صدوقی و آیت الله مجاهدی تبریزی و به مدت هفت سال از درس خارج فقه آیت الله العظمی بروجردی و فقه و اصول حضرت امام خمینی استفاده کره و همچنین حکمت و فلسفه الهی را در محضر مفسر کبیر قرآن علامه طباطبایی آموختند و پس از نوشیدن زلال علم و معرفت در شهر مقدس قم، عازم تهران شد و تمام همت و فرصت تبلیغی خود را به صورت حداکثری در مسجد امام حسن مجتبی که مسجدی کوچک در پایتخت است، صرف تربیت نفوس مستعده کرد.
برنامه تغییرناپذیر ایشان در طی بیش از نیم قرن چنین بود که روزانه حداقل پنج ساعت در سه نوبت نماز یومیه در این مسجد حضور داشت و در تمام این سال ها سبک زندگی اصیل اسلام ناب محمدی را بر محور «تقوا» که برگرفته از دریای قرآن و حدیث است، تبیین و ترویج می کرد. مسجدمحوری مستمر ایشان موجب شده بود که طیف متنوعی از شاگردان نوجوان، جوان، میانسال و حتی کهنسال در اصناف گوناگون از جمله دانشجو، بازاری، نظامی و به ویژه طلاب حوزه های علمیه با ایشان ارتباط مستمر داشته و از دروس اخلاق عملی ایشان بهره مند شوند.
تواضع و مردمی بودن به همراه سکوت های طولانی و معنادار ایشان، پرده از عمق وجود او برمی داشت. همین ویژگی های ممتاز موجب شده بود تا علامه طباطبائی، ایشان را محل رجوع مطمئنّی برای طالبان معرفت و هدایت بدانند و رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی نیز ایشان را فانوس هدایت در طوفان های گوناگون معرفی کنند. ایشان در جهت استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران بر محوریت ولایت فقیه حمایت بی نظیر و مثال زدنی از مقام معظم رهبری داشتند که بر خواص و عوام پوشیده نیست و در جواب تمامی سؤالات مربوط به ولی فقیه، اطاعت از ایشان را واجب می شمردند.
از آنجا که محور سبک زندگی اسلامی، خصوصاً برای طالبان علم تقوای الهی است، تلاش این استاد اخلاق بر آن بود که «تقوا» را که به تدریج به شاخصه دوم شخصیت و همت طالبان علم تبدیل شده است، به جایگاه اصیل و اوّلی اش بازگرداند. تقدم تقوامحوری بر علم محوری، برگرفته از فرهنگ اصیل قرآن و اهل بیت و حاصل نگاه آسیب شناسانه ایشان به وضع کنونی فرهنگ در جامعه جهانی به ویژه جامعه اسلامی ایران بود. سبک اخلاقی استاد بر این پایه استوار بود که همه مبادی، ارکان و فروعات تربیت از بای بسم الله تا تای تمّت را برآمده از قرآن و عترت می دانست. از نحوه تبیین مسیر زندگی اسلامی ـ که محتوای اصلی کتاب پیش روست ـ و برنامه رسیدن به قرب الهی توسط ایشان مشهود است که همه مقدمات و مؤخرات مسیر تربیت را از متن قرآن و روایات تمهید نموده اند.
در نگاه استاد «رساله عملیه» مهم ترین و مؤثرترین کتاب در راه تحصیل ملکه تقوا و عرفان ناب است، کتابی که مراجعه مستمر به آن برای یادگیری واجبات و محرمات و عمل به آن، بزرگ ترین واجب فقهی و فضیلت اخلاقی است، بدون شک تحولی که در اثر مطالعه رساله عملیه و عمل به احکام آن در انگیزه های معنوی و منش اخلاقی انسان ایجاد می شود، چندین برابر بیش از مطالعه کتب اخلاقی است.
سیره عملی استاد فقید چنین بود که در هر هفته تحصیلی حداقل سه جلسه ختم صلوات برگزار می کردند (دو جلسه در قم و یک جلسه در تهران) و گاهی تعداد جلسات متناسب با مناسبت های مذهبی بیشتر می شد. نتیجه این جلسات، پاسخ به هزاران پرسش مذهبی، معنوی و مسایل شرعی بود. مجموعه این پرسش ها و پاسخ ها اینک به مثابه میراثی گرانسنگ و ناب از آموزه های تربیتی ایشان در دسترس است و برای نمونه در پایان هر فصل کتاب پیش رو گلچینی از پرسش ها و پاسخ های مرتبط با موضوع فصل ارائه شده است.

برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه فرمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط