loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با مؤسسه اسراء؛ ناشر آثار استاد جوادی آملی

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی

مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء به منظور تدوین و نشر آثار علامه آیت‌الله‌ جوادى آملى و پرورش پژوهشگران علاقه‌مند به معارف والاى اسلام، تأسیس شده تا در سایه پژوهش و گردآورى چنین مجموعه‌اى، پژوهشگران کارآمد، مسائل مختلف علمى را از منظر استاد به جامعه فرهنگى و دینى ارائه دهند.

مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی «اسراء» به منظور تدوین و نشر آثار آیت‌الله جوادى آملى و پرورش پژوهشگران علاقه‌مند به معارف والاى اسلام، در سال 1372 تأسیس شده است و آثار آیت‌الله جوادی آملی که تاکنون در گرایش‌هاى گوناگون فکرى، دینى و فلسفى به همت همین مؤسسه منتشر شده، از جهت تنوع و تکثر، در نوع خود کم‌نظیر است. در سایه پژوهش و گردآورى چنین مجموعه‌اى، پژوهشگران فاضل، ورزیده و کارآمدى در گرایش‌هاى موجود پدید آمده‌اند تا مسائل مختلف علمى را از منظر استاد به جامعه فرهنگى و دینى ارائه دهند.

گروه‌هایى که پژوهش و گردآورى آثار استاد جوادی آملی را در این مؤسسه برعهده دارند، عبارتند از: گروه تفسیر قرآن کریم، گروه عترت، گروه عرفان و اخلاق، گروه فقه و حقوق اجتماعى، گروه فلسفه و کلام.

این مرکز بیش از 50 اثر از استاد علامه جوادی آملی را در سه سطح تخصصى، علمى ـ فرهنگى و عمومى، چاپ و منتشر کرده است. برخى از این آثار که در حوزه‌هاى گوناگون دینى به چاپ رسیده است، از این قرار است:

الف) تفسیر قرآن: تفسیر تسنیم که 16 جلد آن منتشر شده، تأملات و نکات علمى و تفسیرى فراوانى در بر دارد و براى خواص و محافل علمى بسیار سودمند است. تفسیر موضوعى قرآن کریم نیز در 15 جلد، با موضوعات گوناگون اعتقادى، اخلاقى، سیره پیامبران(ع) و... براى سطوح متوسط عرضه شده است.

ب) فلسفه: رحیق مختوم (شرح جلد اول و دوم اسفار صدرالمتألهین) در 10 مجلد ارائه شده و سایر مجلدات آن که حدود 35 جلد خواهد بود، در دست تحقیق و تدوین است.

ج) کلام: در این بخش، کتاب‌هایى چون تبیین براهین اثبات خدا، شریعت در آینه معرفت، نسبت دین و دنیا و ولایت فقیه و... بر اساس نیازها و پرسش‌هاى موجود در جامعه، طراحى و منتشر شده است.

د) فقه: کتاب الحج در سه مجلد، کتاب الصلاة در دو مجلد و کتاب الخمس که تقریرات استاد از درس خارج فقه آیت‌الله محقق داماد است، منتشر شده و دروس خارج فقه استاد در زمینه ابواب مختلف فقهى در دست تحقیق است.

هـ) معارف الهى: کتاب‌هایى چون حکمت عبادات، ادب فناى مقربان، حماسه و عرفان و... ناظر به فرهنگ و اعتقادات جامعه است و در سطح متوسط عرضه شده است. همچنین براى بهره‌گیرى گسترده‌تر مخاطبان از آثار استاد، یکى از برنامه‌هاى این مرکز، گزینش مطالب از برخى آثار و تنظیم و بازنویسى مجدد آن و تدوین جزوه‌ها و کتاب‌هایى براى سطح عموم جامعه است. از آن جمله، در دو سالى که به سال امام على(ع) و سال رفتار علوى نامگذارى شده بود، 9 عنوان کتاب درباره ابعاد مختلف ولایت علوى تنظیم و منتشر شده است.

از برنامه‌‌هاى دیگر این مرکز ورود به عرصه نشر الکترونیک، بهره‌گیرى از دستاوردهاى نوین اطلاع‌رسانى و سیستم‌هاى نرم‌افزارى نگهدارى و بازیابى اطلاعات چند‌رسانه‌اى و تشکیل بانک‌هاى اطلاعاتى ترکیبى (متن، تصویر، صوت و فیلم) است. بدین منظور، لوح‌هاى فشرده‌اى تولید و منتشر شده است.

اخیراً موسوعه کلمات پیامبر زیر نظر استاد روانه بازار نشر معارف اسلامی شد. رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به اینکه کار ترجمه کتاب چهارده جلدی موسوعه کلمات پیامبر به فارسی به اتمام رسیده و اکنون در مرحله بازبینی است گفت: این ترجمه تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد.
دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با کتاب موسوعه کلمات رسول اعظم گفت: کار مرحله ارزیابی نهایی آن سه تا چهار ماه به طول می انجامد و ما امیدواریم که بتوانیم پایان سال این کتاب را منتشر کرده و در بازار توزیع کنیم.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم همچنین اظهار داشت که با توجه به درخواست آیت الله جوادی آملی مبنی بر اینکه این کتاب نیز باید چون نهج البلاغه در تمام خانه های مؤمنان مسلمان باشد پژوهشکده باقرالعلوم قرار است این کتاب را به صورت مختصر نیز ارائه دهد که اکنون چهارده جلد آن را به سه جلد تقلیل داده و پس از تأیید استاد جوادی آملی این سه جلد به زبان عربی با ترجمه فارسی منتشر می شود .

وی یادآور شد : نظر نهایی درباره تقلیل یافتن این چهارده جلد به سه جلد برعهده آیت الله جوادی آملی است و این احتمال وجود دارد که موسوعه کلمات سه جلدی باز هم کوچکتر شود، چرا که هدف نهایی این است که موسوعه کلمات نیز چون نهج البلاغه یک کتاب شود و در دسترس همگان قرار گیرد تا آموزه های پیامبر مورد استفاده قرار گیرد.

15 هزار حدیث از پیامبر اکرم طی ده سال در کتاب "موسوعه الکلمات الرسول الاعظم" گردآوری شده است .

از استاد علامه جوادی آملی، آثار زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آوای توحید
ادب فنای مقربان جلد 3
ادب فنای مقربان جلد 4
ادب فنای مقربان جلد 5
ادب فنای مقربان جلد1
ادب فنای مقربان جلد2
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) موجود موعود
انتظار بشر از دین
تفسیر انسان به انسان
حق و تکلیف در اسلام
حماسه و عرفان
حکمت عبادات
حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه
حیات حقیقی انسان در قرآن
حیات عارفانه امام علی (ع)
رازهای نماز
زن در آینه جلال و جمال
شریعت در آینه معرفت
شمس الوحی تبریزی
شمیم ولایت
شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی
صهبای حج
صورت و سیرت انسان در قرآن
عصاره خلقت: درباره امام زمان علیه السلام
فلسفه حقوق بشر
تفسیر انسان به انسان
قرآن حکیم از منظر امام رضا (ع)
قرآن در نهج البلاغه
مبادی اخلاق در قرآن
مراحل اخلاق در قرآن
منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
نزاهت قرآن از تحریف
نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم
ولایت در قرآن
پرسش ها و پاسخ ها -20 توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها
پیامبر رحمت

جمعه 2 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط