loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دوکتاب جدید دریاره اسرائیل

«نفوذ اقتصادی اسرائیل در منطقه» و «جایگاه دین یهود در نظام سیاسی اسراییل» با گردآوری و ترجمه مؤسسه مطالعات اندیشه‎‌سازان نور منتشر شد.

کتاب "نفوذ اقتصادی اسراییل در منطقه" در 113 صفحه روانه بازار نشر شد. نفوذ اقتصادی اسراییل در منطقه دارای کارکردهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، امنیتی و استراتژیک برای این رژیم است. رونق اقتصادی، مشروعیت بخشی، نفوذ سیاسی و اعمال فشار را می توان از اهداف نفوذ اقتصادی رژیم اسراییل در منطقه به شمار آورد.

رژیم اسراییل با بهره گیری از تمام شیوه های نفوذ اقتصادی در منطقه و بهره گیری از امکانات و تواناییهای خود بر اساس شرایط خاص آن کشور یا منطقه، از یکطرف تلاش می کند تا با بهبود و رونق اقتصادی مورد رضایت خود از طریق سرمایه گذاری در کشورهای هدف به ویژه در آسیای مرکز و قفقاز، ترکیه، کشورهای عربی و شاخ آفریقا اهمیت استراتژیک خود را در چارچوب این سیاست در کشورهای منطقه گسترش دهد و از سوی دیگر بتواند علاوه بر کسب مشروعیت بیشتر در عرصه جهانی، مانع نفوذ کشورهایی که بر خلاف مصالح ملی این رژیم عمل می کند از جمله جمهوری اسلامی ایران گردد و از این طریق بتواند با فشارهای سیاسی و اقتصادی وارد شده بر کشورهای مذکور، روند دستیابی به اهداف خود را تسهیل و تسریع کند.

تا قبل از جنگ سرد، رژیم صهیونیستی به موفقیتهای قابل توجهی در منطقه دست یابد. پس از تحولات جنگ سرد و به ویژه پس از جنگ خلیج فارس، قدرت نفوذ اسراییل در منطقه به میزان چشمگیری افزایش یافت.

علاوه بر این سیاستمداران اسراییلی با در پیش گرفتن عملگرایی مصلحت اندیشانه در چارچوب نظریاتی همچون تز خاورمیانه جدید شیمون پرز، اولویت نخست خویش را نفوذ اقتصادی در منطقه قرار دادند. این امر در جهت تحقق تدریجی سیاست استراتژیک اسراییل که خروج از انزوای سیاسی در منطقه است ارزیابی می شود.

کتاب در دو بخش اصلی و مدخلهای گوناگون سامان یافته است. بخش اول کتاب به تعاملات اقتصادی اسراییل در منطقه می‌پردازد و در بخش دوم نفوذ لابی اسراییل در جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب "جایگاه دین یهود در نظام سیاسی اسراییل" اثر پروین شیردل از سوی مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور روانه بازار نشر شد. دین تقریباً درتمامی ادوار به عنوان یکی از موثرترین و مستعدترین نیروهای وحدت آفرین درحیات دولتها حضور داشته است. این حضور برحسب موقعیت جغرافیایی، دوره تاریخی و ساخت تمدنی، صورت های متفاوتی داشته است. تاریخ نشان می دهد که دین و سیاست به خصوص در ادیان بزرگ و الهی با هم عجین بوده است تا آنجا که برخی به ویژه در دوران اخیر تصور می کنند، حوزه های جداگانه ای نداشته و از تأثیر و تأثر متقابلی برخوردار بوده اند. نزاع های دینی معمولا حوزه های سیاست را در برگرفته و دولتمردان نیز اکثرا وفاداری های دینی را خواستار بوده و در حوزه های اختلاف به دین تمسک می جسته اند.

دین و سیاست به عنوان دو مقوله اجتماعی، همواره با یکدیگر تعامل داشته و نیازهای یکدیگر را رفع می کرده اند. در بسیاری از ادوار، دین استقلال خود را از دولت حفظ نموده و سیاست را نه به عنوان هم سنگ که به عنوان یکی از شئون خود نگریسته و ابزار سیاست را برای حفظ خود لازم می شمرده است. در مقابل، دولتمردان نیز گاهی از دین تمرد کرده و حوزه مستقلی برای خود قایل بوده اند، اما آنگاه که عرصه بر آنان سخت می شده است، به پایه های دینی مشروعیت تمسک می جسته اند.

دین یهود به عنوان یکی از ادیان بزرگ توحیدی جهان، به پیوند بین دین و دولت قایل است و هیچ گاه منکران این پیوند، جایگاهی در بین یهودیان نداشته اند. این پیوند تا آنجا پیش می رود که رژیم نامشروع اسراییل بر اساس آموزه های به ظاهر دینی یهود در سرزمین غیر یهودی تأسیس شده است. نکته لازم به ذکر این است که بین آموزه های دین یهود و نظام سیاسی اسراییل تفاوت زیادی وجود دارد.

با وجود اجتماعی بودن دین یهود، مخالفان یهودی تأسیس دولت اسراییل بر این عقیده اند که دولت اسراییل، دولتی یهودی نیست و بر اساس تفسیرهای منفعت طلبانه گروهی از سیاسیون تشکیل شده است. در واقع این افراد معتقدند، صهیونیسم نه یک آیین مذهبی که یک ایدئولوژی سیاسی است.

این کتاب 279 صفحه و در چهار بخش تنظیم شده است.

فهرست بخشهای این کتاب عبارتند از: "کلیات"؛ "مولفه های سیاسی در متون مقدس یهود"؛ "نظام حقوقی – سیاسی حکومت در اسراییل" و "کارویژه های آیین یهود در نظام سیاسی اسراییل".

منبع: خبرگزاری مهر
* در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب، محصولات زیادی در معرفی و نقد صهیونیسم موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 5 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط