loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار اشعار آیینی میرشکاک

نویسندگان مرتبط : یوسفعلی میرشکاک

گزیده اشعار «یوسفعلی میرشکاک» با عنوان «گفتگویی با زن مصلوب» با رویکرد دینی، قرآنی، آیینی و مقاومت از سوی نشر تکا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) این اثر شامل 9 بخش است که نشان‌های آن بی‌نشان، نیمایی‌ها (از زبان یک باغی)، جان دندان پلنگ، مخمس‌ها، مثنوی‌ها، دوبیتی‌های پیوسته، رباعیات، دوبیتی‌ها و غزلیات از آن جمله‌اند و غالب آنان را غزلیات شامل می‌شود.

در مقدمه این اثر به قلم میرشکاک می‌خوانیم: «در زبان فارسی خود را شاعر به شمار آوردن، گستاخی بسیار می‌خواهد. زبان فارسی عرصه حضور سرآمدانی چون فردوسی، سنایی، عطار، مولوی، حافظ، سعدی، بیدل و دیگر سرهنگان سخن است که نام و یاد آنان برای بازداشتن امثال بنده از گستاخی ورزیدن و خود را شاعر قلمداد کردن، بسنده است».

اذّالشمس کورّت، «غدیر، امام آب‌ها»، صدای علی(ع)، ای درد و ای دریغ، شبیخون، ماه و کتان، کمانچه و سمندر سفر رنج، مجموعه اشعاری هستند که پس از مقدمه آمده‌اند.

شماره یک تا پنج، بخش نشان‌های آن بی‌نشان را به خود اختصاص می‌دهند. جنوبی (1)، دایره سنگی، جلجتا، در سرزنش برادران، اشارت، گفتگو، سدر، در سرزنش شب، علی(ع)، اشارت، انتظار، در گریز از بیشه آدمیان، اشارت، از زبان یک یاغی، جنوبی(2)، اشارت، درخت، زندانی، اشارت، از زبان روستا، خواستن، در نومیدی از خود و پیرامونیان، عاشقانه و مرثیه‌ای بر فلسطین از عناوین بخش نیمایی‌های این مجموعه به شمار می‌روند.

همچنین از دیگر عناوین این بخش می‌توان به اشارت، در نکوهش زبان امروز، خنده، اشارت، بسیج، خطبه‌ای در رستگاری، اشارت، جنگ، خرمشهر، عاشقانه، اشارت، نماز، کل یوم هو فی شأن و بیدلی اشاره کرد.

مخمس‌های این مجموعه نیز با «هو» آغاز می‌شوند و با رقص مرگ به پایان می‌رسند.

یاسا، وطن، سفر و حکایت نیز در بخش مثنوی‌ها آورده شده‌اند. قلعه زخم، خلعت(1)، تفنگ، خواب نهنگ، خلعت(2)، خواب، گردو بردینه، گرده دریا و گرگ‌ها نیز عناوین بخش دوبیتی‌های پیوسته‌اند.

در بخش غزلیات نیز 90 غزل به همراه بندر، غربت، واقعه، بیا که فرصتی نداریم، اشارت، سیصد هزار مرد بی سر، چه به جا مانده است؟، گرداب خواب لیلی، اشارت، از چشم اژدها، خانه‌ای از خارا، عاشقانه، خواب گاوکوهی، خطابه‌ای برای نقاشان، در باغ اژدها، ابر و باد، روستا، اشارت، انتظار، پرسش، تردید، مسافر، زمان ما فرا نرسیده است؟ و گفتگویی با زن مصلوب آورده شده است.

در «اذالشمس کوّرت» می‌خوانیم:
«سر بر آر ای خصم کافرکیش، حیدر مرده است
معنی انا فتحنا، سرّ اکبر مرده است
صاحب معراج، یعنی مصطفی(ص) منبر سپرد
آن که بر منبر سلونی گفت و منبر مرده است
ای یهود خیبری، دستی برآر از آستین
مرتضی(ع) صاحب لوای فتح خیبر مرده است
گر حسن(ع) را زهر خواهی داد ای فرزند هند
گاه شد، چون صاحب تیغ دو پیکر مرده است
زینبی کو تا بگرید زار بر نعش حسین(ع)
یا حسین آیا کسی جز تو مکرر مرده است؟
آفتاب دین احمد، جانشین بوتراب
بر سر حق سدر سبز سایه گستر مرده است»

«گفتگویی با زن مصلوب» در 581 صفحه، به بهای 85 هزار و 500 ریال و در هشت هزار نسخه از سوی نشر تکا به چاپ رسیده است.

دوشنبه 12 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط