loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزارشی از نشست بررسی 30 سال انقلاب اسلامی توکلی

نویسندگان مرتبط : یعقوب توکلی

یعقوب توکلی، نویسنده و محقق در دومین نشست بررسی سی سال انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران به دلیل مبارزه فرهنگی علیه رژیم پهلوی و نه مبارزه مسلحانه سیاسی، پیروز شد. امام همواره به حضور مردم در مبارزات سیاسی و فرهنگی اعتقاد داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست بررسی سی سال انقلاب اسلامی با موضوع بررسی علل وقوع و شکل‌گیری انقلاب‌ اسلامی ایران در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی، با حضور یعقوب توکلی، نویسنده و محقق، عصر دیروز‌ (11 مرداد ماه) در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار شد.

یعقوب توکلی، در آغاز این نشست، بستر‌های فرهنگی را یکی از مهم‌ترین عوامل منجر به ظهور انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: بستر‌های فرهنگی براساس وضعیت نظام حاکم در هر جامعه شکل می‌گیرند. در ایران، نیرو‌های مذهبی و غیرفعال سیاسی به عنوان یکی از محور‌های فرهنگی، به‌تدریج وارد جریانات سیاسی شدند.

وی ادامه داد: رژیم پهلوی بدون در نظر گرفتن تناسب آداب و رسوم اخلاقی و مذهبی و زیربنای فکری جامعه ایران، برای القای ساختار فرهنگ غرب تلاش‌ بسیاری کرد.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: جشن هنر در شیراز که توسط رژیم پهلوی برگزار می‌شد، به عنوان جشنواره هنری در کشور‌های اروپایی بسیارعادی بود. اما با آداب، رفتار و گفتار‌های فرهنگ ایرانی تناسبی نداشت. به همین دلیل حساسیت‌ کسانی را هم که عضو هیچ جناح سیاسی هم نبودند، برانگیخت.

وی با تاکید بر تلاش‌ رژیم پهلوی برای جایگزین کردن فرهنگ‌های دیگر به جای فرهنگ اسلامی، تصریح کرد: رژیم پهلوی همواره از اشخاصی که با هویت‌های غیراخلاقی، فرهنگ نادرست را در جامعه ترویج می‌دادند، حمایت می‌کرد. این موضوع بدنه و پایه اصلی جامعه را دچار تزلزل و تنفر کرد. تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ شاهنشاهی و جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی در تخت جمشید، از مهم‌ترین عملکرد‌های رژیم پهلوی برای تغییر فرهنگی اسلامی در ایران بود.

این تاریخ نگار انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه رژیم پهلوی در الگو‌برداری از فرهنگ غربی نیز درست عمل نکرد و در تحقیق و پژوهش، تالیف و تدوین آثار ادبی، ساخت و ساز و حتی مبارزه با فقر و بیماری، الگوسازی درستی صورت نگرفت.

یعقوب توکلی افزود: نظام شاهنشاهی (رژیم پهلوی)، جریان‌های لیبرال و چپ‌گرا و مارکسیستی از مهم‌ترین عواملی بودند که وضعیت فرهنگی را در ایران تغییر دادند. اما جریان‌های مذهبی که نسبت جدی با جامعه ایران داشتند و همواره ارتباط‌شان محفوظ بود،‌ به آرامی و براساس فعالیت‌های فرهنگی و از طریق انقلاب اسلامی ایران نفوذ پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی‌ (ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، از آغاز مبارزات سیاسی، از شیوه‌های فرهنگی برای مبارزه استفاده می‌کردند و از فضای مبارزات پارلمانی و سیاسی _ نظامی فاصله می‌گرفتند.

نویسنده کتاب "اولین امیر" گفت: انقلاب اسلامی ایران به دلیل مبارزه فرهنگی علیه رژیم پهلوی و نه مبارزه مسلحانه سیاسی، پیروز شد. ابزار‌های این مبارزه ضبط سخنرانی‌های امام خمینی (ره) روی نوار‌های کاست و پخش اعلامیه‌های ایشان علیه رژیم پهلوی در داخل و خارج از کشور بودند. امام همواره به حضور مردم در مبارزات سیاسی و فرهنگی اعتقاد داشتند.

توکلی حضور گسترده گرو‌ه‌های غیرسیاسی و مذهبی را مربوط به سال‌‌های 56 و 57 دانست و اظهار داشت: رفتار‌های غیراخلاقی و فساد پرورانه رژیم پهلوی، فضا را برای اعلام مبارزه این طیف باز کرد.

یعقوب توکلی، کتاب‌های؛‌ "دو نظریه تروریسم و فداکاری در تاریخ معاصر ایران" و "پیامدهای حمله احتمالی آمریکا به ایران" را توسط انتشارات سوره، در دست چاپ دارد.

از این نویسنده و تاریخ نگار، کتاب «سبک شناسی تاریخ نگاری معاصر ایران» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 12 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط