loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساختار نظام اقتصادی اسلام

نویسندگان مرتبط : مهدی هادوی تهرانی

کتاب «ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن» به قلم استاد مهدی هادوی تهرانی به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شد.

ضرورت یافتن نظریه‌ای راهنما که بتواند همه حقایق اسلام را در یک کل منطقی تبیین و سامان دهد، باعث شد تا «نظریه اندیشه مدون در اسلام» توسط استاد مهدی هادوی تهرانی مطرح شود.

کتاب حاضر به آیات قرآنی در حوزه اقتصاد اسلامی نظر دارد. از این رو، در حالی که برای محققان اقتصاد اسلامی یک منبع مناسب است، برای دانش‌پ‍ژوهان قرآنی می‌تواند به عنوان یک تفسیر موضوعی تلقی شود. استاد هادوی در مقدمه کتاب در مورد شیوه تدوین این کتاب می‌نگارد: این کتاب سال‌ها قبل در مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس تحقیقاتی علوم و مفاهیم قرآن کریم به عنوان «گزارشی از گروه اقتصاد در قرآن» منتشر شد.

هادوی تهرانی با همکاری چند تن از شاگردان خود فهرستی از سؤالات اقتصادی تهیه کرده و آن‌ها را بر قرآن عرضه کرده تا قرآن پاسخگوی آن‌ها باشد که بعد از جستجو مکرر در قرآن مجموعه‌ای از آیات به عنوان پاسخ‌های پرسش‌های مزبور به دست آمد و بر مبنای کتاب «اقتصادنا» اثر شهید صدر که گنجینه گرانبهای اقتصاد اسلامی محسوب می‌شود، آیات مزبور بر اساس فهرست این کتاب سامان یافت.

این کتاب در قالب چهار فصل، مبانی نظام اقتصادی اسلام در قرآن، اهداف نظام اقتصادی اسلام در قرآن، اصول نظام اقتصادی اسلام در قرآن و ضمانت‌های اجرایی،‌ تدوین شده است که هر یک از فصول دارای بخش‌های متفاوتی است، چنانچه در فصل اول تعریف مالکیت، مالکیت حقیقی و اعتباری، مالکیت خداوند، مالکیت اعتباری خداوند، جواز تصرفات ولی فقیه در اموال شخصی مردم مورد بررسی قرار گرفته شده است.

در فصل دوم کتاب با عنوان «اهداف اقتصادی در قرآن»، عدالت اجتماعی در قرآن،‌ قدرت اقتصادی حکومت اسلامی بررسی شده است و در فصل سوم با عنوان «اصول نظام اقتصادی اسلام در قرآن»، توزیع مجدد ثروت از طریق خمس،‌ زکات،‌ انفاق،‌جزیه و کفاره مورد بررسی قرار گرفته شده است.

لازم به ذکر است که این کتاب در 3 هزار نسخه به بهای چهارهزار تومان از سوی موسسه خانه خرد منتشر و روانه بازار نشر شده است و به زودی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب عرضه خواهد شد.

در زمینه اقتصاد اسلامی کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
رهیافت های اقتصادی اسلام/ امام موسی صدر
نظری به نظام اقتصادی اسلام/ استاد شهید مطهری
کلیاتی از اقتصاد اسلامی/ حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم
بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام/ آیت الله دکتر شهید بهشتی

شنبه 24 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط