loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار دانشنامه "دانستنی های اسلامی برای نوجوانان"

نویسندگان مرتبط : سید مهدی شجاعی

دانشنامه سه جلدی "دانستنی های اسلامی برای نوجوانان" که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه های سنی "د" و " ه" منتشر شده است، به پرسش های شرعی، دینی و اسلامی نوجوانان پاسخ می دهد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، این دانشنامه با هدف پاسخگویی آسان و مختصر به بسیاری از پرسش‌های دینی نوجوانان تهیه شده است.
این مجموعه قطور 3 هزار و 497 صفحه ای را گروهی از نویسندگان به اسامی میترا آل یاسین،‌ مسعود اسماعیلی،‌ مهدی اعتمادی،‌ رزیتا انواری، مهدی پوررضائیان،‌ فرزانه رحیمی نسب، محمدرضا زائری و علی مساحی نوشته و جمع آوری کرده اند.
سید مجتبی حسینی مشاور، مهدی پوررضائیان دبیر و حمید گروگان نیز ویراستار این مجموعه هستند.
همچنین ناظر هنری این مجموعه سه جلدی ابوالفضل همتی آهویی و صفحه آرای آن علی خوش جام است و سید مهدی شجاعی این گروه سیزده نفره را سرپرستی کرده است.
هر کدام از سه جلد این دانشنامه به شمارگان پنج هزار نسخه از سوی انتشارات کانون چاپ (چاپخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) روانه بازار شده است.
سرپرست گروه نویسندگان و تهیه کنندگان این مجموعه در بخش آغازین این کتاب با عنوان "چند کلمه درباره دانشنامه" تاکید کرده است که این مجموعه با هدف پاسخگویی موجز و مختصر به سوال های دینی و اسلامی نوجوانان طراحی شده است.
شجاعی خاطرنشان می کند که هیچ دایرةالمعارف و دانشنامه ای در دنیا ادعای کامل بودن ندارد و نمی تواند داشته باشد. دانشنامه ای که چندهزار عنوان و مدخل را در خود جا داده،‌ امکان پاسخگویی تمام و کمال به هر سوال یا بسط و گسترش کامل موضوع را ندارد.
به اعتقاد وی، دانشنامه ای که بتواند در مورد هر موضوع اطلاعات کلی و اولیه را به طور خلاصه در اختیار مخاطب بگذارد و مخاطب را تا رسیدن به منابع اصلی و اصیل همراهی کند، ‌به وظیفه خود عمل کرده است.
بر اساس این گزارش، در جلد اول این دایرةالمعارف از حرف "آ تا ت" توضیحی مختصر و روان در مورد کلماتی که در رساله مراجع تقلید آمده است مانند آب جاری، آب خضر، آب راکد، آب کر، استحاله، استخاره، استغاثه،‌ استفتاء، استهلال،‌ استیناف،‌ استهلال، باسط،‌ باطن، بایع،‌ بداع، بدعت، تابعین، تابوت، تجارت، تجافی، تجرد و تجزی ارایه شده است.
به عنوان مثال در مورد استیناف آمده است: استیناف به معنی از نوگرفتن، نوکردن آغاز کار و ازسرگرفتن چیزی می باشد. این کلمه از ریشه "انف" به معنی هم اکنون گرفته شده است.
استیناف در اصطلاح فقها به معنی ازسرگرفتن و تجدید عبادتی مثل نماز است. مثلا کسی که به علتی نمازش قطع و باطل می شود از نو وضو گرفته و تجدید نماز می کند.
همچنین در این جلد از این دانشنامه در مورد شخصیت های علمی، مذهبی و تاریخی مانند آقابزرگ تهرانی، آقاجمال خوانساری، ابان بن تغلب، امامان (ع) امامزاده ها و یاران ایشان مانند امامزاده حمزه، امامزاده ابراهیم، اماکن مذهبی و تاریخی، کتاب های دینی مذهبی همچون بدایةالحکمه، تجوید جامع توضیحاتی داده شده است.
در جلد دوم دانشنامه اسلامی نوجوانان در یک هزار و 123 صفحه از حروف "ث تا ش" عباراتی همچون ثقل اکبر،‌ ثقه، ثلث، ثمن،‌ ثمود، جائز، جائل، جامع المقدمات، جامع ترمذی، جبن، جبیره، جزیه، ذات، ذاکر، دلالت، سوفسطایی، سجیل، شفاعت، شفعه، شقاوت و شق القمر توضیح داده شده است.
جلد سوم نیز در یک هزار و 739 صفحه در مورد عبارات، شخصیت های دینی و علمی، فرقه های اسلامی و اماکن از حروف "ص تا ی" توضیحات مختصر و مفیدی ارایه شده است.
در این جلد نیز در مورد شخصیت هایی همچون صاحب جواهر الکلام،‌ صاحب ابن عباد، صعصعه بن صوحان عبدی،‌صوفیه و صفوان جمال، فرقه هایی مانند صالحیه، پیامبران همچون صالح (ع) و عباراتی مانند قیام صغری‌، قیام کبری، قیام فخ، مباهله، مبطلات و مترفین توضیحاتی داده شده است.
بر اساس این گزارش، دانش و فرهنگ بشر اندک‌ اندک فراهم می‌آید و دستاوردهای علمی او همواره بیشتر و گسترده‌تر می‌ شود. بنابراین، همه آنچه را که امروز شاید بتوان در کتابی بزرگ گرد آورد، فردا در مجموعه‌های گسترده نیز نمی‌توان جا داد.
چنین است که همه دانشنامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها در همه زبان‌ها پیوسته تجدید چاپ شده و یافته‌های تازه‌تر به آنها افزوده می‌شود.
روشن است که در یک دانشنامه نیز نمی‌توان درباره هیچ موضوعی همه دانش موجود را مطرح ساخت، به ویژه اگر گستره مخاطبان محدود به نوجوانان باشد. با این حال، آنچه در این مجموعه آمده حاصل تلاش‌ فراوان کارشناسان حوزه های مختلف علمی است.

از این ناشر فعال در عرصه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان کتابهای زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•اشغال
•حکایت پای دار: روایت زندگی شهید شیخ فضل الله نوری
•میهمان طوس
•چهل روز عاشقانه
•کبوتران حرم
•کودتای سوم اسفند 1299
•گزاره چهل حدیث (امام خمینی ره)

جمعه 30 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط