loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یثربی: نظریه‌هایی جدی در مورد فرهنگ ایرانی-اسلامی نداریم

نویسندگان مرتبط : سید یحیی یثربی

استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است ما نظریه‌هایی جدی در مورد شاخصهای هویت ایرانی - اسلامی نداریم.

استاد سید یحیی یثربی که با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سؤال که چه شرایطی برای شناخت مؤلفه‌های مهم هویت ایرانی - اسلامی لازم هستند؟ گفت: هویت برای یک شهروند با یک سری اندیشه و مجموعه‌ای از رفتارها قابل تعریف است. مثلاً هویت یک امریکایی یا آلمانی با فکر و فرهنگ امریکا و آلمان و رفتار او در جامعه‌اش بر اساس آن فکر و فرهنگ تعریف می‌شود.

وی افزود: فکر و فرهنگ شناخته شده در غرب لیبرالیسم و دموکراسی است و رفتار سودگرایانه است اما هویت ایرانی -اسلامی را ما هنوز نتوانسته‌ایم برای خودمان تعریف کنیم. از نظر من ما از نظر تعریف هویت و جا انداختن آن در زندگی مردم خیلی مشکل داریم.

این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل ما دو صفت فراگیر مسئولان و مدیران فرهنگی کشور است. یکی ناوارد بودن آنان و دیگری جدی نگرفتن کار خودشان، بنابراین جامعه ما مقداری هویت خود را از سنت دارد. مثلاً یک مسلمان شیعی و به گمان خود طرفدار اهل بیت است و اما هویت ایرانی خود را به عنوان یک کشور حتی از سنت خود هم ندارد و لذا به‌سادگی تحت تأثیر غرب و شرق قرار می‌گیرد و به این هویت احترام قائل نیست و ارج نمی‌نهد.

وی افزود: مثلاً یک ژاپنی به ژاپنی بودن خودش ارج می‌نهد و این ارج به این صورت جلوه می‌کند که پیش از سود خود، سود جامعه را می‌خواهد و به سربلندی جامعه‌اش افتخار می کند اما در جامعه ما نوعی خودخواهی فراگیر است. بنابراین من معتقدم ما از نظر هویت ایرانی - اسلامی به عنوان یک جامعه باید خیلی کار کنیم. مشکل داریم و مشکل زیادی هم داریم.

یثربی در پاسخ به این سؤال که چرا پیوند ما با هویت ایرانی -اسلامی‌مان گسسته شده است؟ گفت: این پیوند یک رویش به اسلام است و یک رویش به یک کشور به عنوان یک فرهنگ ملی برمی‌گردد.

وی افزود: اگر درست حساب کنیم اقرار می کنیم که کوتاهی کرده‌ایم. به طور مثال در بعد سیاسی و در حوادث اخیر اگر ما به جای طرف شدن با توده مردم با دو ستاد کارشناسی طرف بودیم بی‌تردید این مشکلات را نداشتیم و معلوم است که همین درگیریها و مشکلات، به هویت ایرانی - اسلامی جوانان و مردم ما به‌سختی آسیب می‌زند.

این استاد فلسفه و عرفان اسلامی خاطر نشان کرد: نتیجه چنین برخوردی آن خواهد بود که آنچه در جامعه در داخل و خارج جا می‌افتد آن است که ما هنوز با عقل و منطق فاصله داریم و روشن است که اساس هویت ایرانی - اسلامی ما جز عقل و منطق نمی‌تواند باشد.

یثربی در پاسخ به این سؤال که هویت ایرانی - اسلامی ما برای زندگی درجهان مدرن تا چه اندازه نیاز به فرهنگ غربی دارد؟ گفت: ما نباید غرب را به‌عنوان غرب مردود بدانیم و یا نادیده بگیریم. چنین کاری عملاً نه درست است و نه قابل اجرا. ما مثلاً مردم‌سالاری را از آنان گرفته‌ایم. بیاییم چگونگی مدیریت آموزش و پژوهش را هم بگیریم. بیاییم اطلاع‌رسانی را هم از آنان یاد بگیریم. آنگاه بر اساس فهم درست ازاسلام و تشیع و نه فهم خرافی و عوام‌زده برای جامعه مان برنامه‌ریزی کنیم و برای مردممان هویت بسازیم. اگر نه دستاورد غرب را جدی بگیریم و نه آموزه‌های اسلام را جدی بگیریم در آن صورت روز به روز شرایط بدتری از نظر هویت اسلامی و ایرانی خواهیم داشت.

دوشنبه 2 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط