loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درسهایی از جنگ 33 روزه

کتاب درسهایی از جنگ 33 روزه اسرائیل ـ حزب الله نوشته آنتونی اچ کوردزمن از سوی موسسه مطالعات اندیشه سازان نور منتشر شد

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب درسهایی از جنگ 33 روزه اسراییل ـ حزب الله، ضمن بررسی و تحلیل جنبه های مختلف جنگ اسرائیل علیه حزب الله کوششی است برای توصیف و درس گرفتن از این واقعه مهم؛ واقعه ای که بسیاری از معادلات سیاسی و نظامی منطقه حساس خاورمیانه را دچار تحول کرد.

نویسنده، کتاب را در پنج فصل تنظیم کرده است. در فصل نخست با عنوان «احتیاط ها و هشدارها»، تاریخ جنگ های دیگر را هشدار واضحی می‌داند در مورد آنکه بسیاری از داده‌ها و واقعیات منتشر شده درطول یک درگیری و بلافاصله پس از آن، بیشتر مربوط به حدس‌ها، نگاه سیاسی و همسویی های ایدئولوژیک است تامنابع معتبر.

نویسنده در ادامه معتقد است که جنگ اسرائیل ـ حزب الله، جنگ عراق و سایر مناقشات اخیر نشان می‌دهند که برای آموختن از این تجربه، هر تلاشی را باید انجام داد.

در فصل دوم این کتاب با عنوان «درسهایی در خصوص دستاوردها و شکستهای اسرائیل در این جنگ»، اهداف رژیم صهیونیستی را از این جنگ برشمرده است. نویسنده در پایان این فصل معتقد است که اصلا روشن نیست که جنگ اسرائیل و حزب الله پایان یافته باشد.

در سومین فصل با نام «درسهای عمده در خصوص راهبرد و مدیریت نبرد»، با طرح اختلافات اصلی بر سر آنکه چه کسی را باید مسؤول نحوه هدایت جنگ توسط اسرائیل دانست موضوعاتی مورد بررسی قرار داده شده است.

نویسنده در این فصل به شباهت‌های تجربه اسرائیل در شهرهای کوچک و بزرگ لبنان با مشکلات پیش روی ایالات متحده در عراق می پردازد.

فصل چهارم کتاب باعنوان «جنبه های تاکتیکی، فن آوری و سایر جنبه های جنگ» به این نکته اشاره دارد که برخی جزئیات کلیدی تاکتیکهاف فن آوری ها و سایرجنبه های جنگیدن در طول جنگ اسرائیل ـ حزب الله هنوز روشن نیست.

فصل پایانی کتاب باعنوان «درسهایی از قانون پیامدهای ناخواسته» تاثیر مستمر جنگ را در این دو کشور مورد بررسی قرار می‌دهد و خاطر نشان می کند که جنگ اسرائیل ـ حزب الله هزینه ای سنگین برای لبنان، هم از نظر تلفات جانی و هم خسارات اقتصادی، در برداشته و درمقابل، هزینه آن برای اسرائیل از نظر تلفات جانی کمتر از منابع مالی بوده است، اما تاثیر راهبردی بلند مدت تر آن ممکن است مشوق حملات نامتقارنی باشد که در آینده خسارات بیشتری در بر خواهند داشت.

کتاب درس‌هایی از جنگ 33 روزه اسراییل ـ حزب الله نوشته آنتونی اچ کوردزمن در 322 صفحه برای نخستین بار در سال جاری از سوی موسسه مطالعات اندیشه سازان نور منتشر شده است.

شنبه 7 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط