loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الگوی مصرف در آموزه های اسلامی

انتشارات مرتبط : به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

کتاب «الگوی مصرف در آموزه های اسلامی» نوشته جواد ایروانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به همت انتشارات این دانشگاه در سال جاری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، اصلاح الگوی مصرف نیازمند آگاهی افراد از چگونگی مصرف صحیح و آشنایی با راه کارهای آن است. شکی نیست که جهان بینی در چگونگی مصرف تأثیر دارد از این رو می توان با عطف توجه به آموزه های دینی گامی در راه اصلاح الگوی مصرف برداشت.

این اثر در محورهای مختلفی؛ مانند مصرف در آموز های دینی، اهداف و انگیزه های مصرف، محدودیت های مصرف، اصول حاکم بر مصرف و اهداف و انگیزه های مصرف وارد شده است. محور اصول حاکم بر مصرف خود به؛ اصول نیاز، تقدیر معیشت و اعتدال تقسیم می شود. همچنین آسیب های مصرف نیز از بخش های این اثر است که به محورهای نفی اسراف و تبذیر، اتراف (رفاه زدگی و مصرف گرایی) تقسیم می شود.

این کتاب فصل چهارم از کتاب «اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث» است که با قلمی روان و تحقیقی عمیق، ضمن بیان اصول حاکم بر مصرف به بیان برخی آسیب های آن پرداخته است. در بخشی از سخن ناشر آمده است که مراد از اصلاح الگوی مصرف تنها کم کردن مصرف نیست، بلکه در برخی موارد تغییر نوع مصرف است و در برخی موارد نیز اصلاح به تغییر زمان و مکان مصرف است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: اصلاح الگوی مصرف بدین معناست که منابع و کالاها به جا و به اندازه لازم به کار رفته و به صورت بهینه و با بیشترین بازدهی مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین اصلاح الگوی مصرف به معنای مصرف نکردن و حتی لزوما به مفهوم کم مصرف کردن نیست. از این رو تحقق آن موجب می شود که ضمن تأمین نیازهای فرد در ابعاد گوناگون، از هدر رفتن منابع و بروز مشکلات اقتصادی برای خانوار و جامعه جلوگیری شود و سرمایه ها به سمت تولید و پیشرفت سوق داده شود و نتیجه آن نیز رفاه اقتصادی و امکانات بیشتر برای افراد جامعه خواهد بود.

نویسنده می افزاید: آموزه های اسلامی چه در بخش اقتصاد و چه در عرصه اخلاق به این موضوع توجه ویژه ای کرده و اصول و معیارهایی را برای مصرف مشخص کرده است و اصول، معیارها و محدودیت هایی را برای مصرف، مشخص کرده که مبتنی بر جهان بینی توحیدی و در راستای نیل به هدف نهایی انسان و تکامل وی سامان یافته است.

آنچه در این اثر مورد بررسی قرار گرفته، ارائه و بررسی مقدماتی اصول، معیارها و محدودیت های مصرف از نگاه قرآن و روایات است که در شناسایی الگوی مصرف متناسب با اهداف و جهان بینی اسلام تأثیرگذار است.

در بخشی از این کتاب با عنوان «مصرف در آموزه های دینی» می خوانیم: ابعاد مادی و معنوی انسان، هر یک منشأ پیدایش نیازهایی است که در آموزه های واقع گرایانه و فطرت مدار اسلام توجه فراوان شده است. نیازهای مادی انسان جنبه عمومی دارد و استثناپذیر نیست، حتی پیامبران و اولیای الهی نیز که در اوج معنویت و ملکوت بوده اند، به طور طبیعی به امکانات مادی نیاز داشته اند.

کتاب «الگوی مصرف در آموزه های اسلامی» نوشته «جواد ایروانی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شمارگان 2000 نسخه برای نخستین بار از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

چهارشنبه 18 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط