loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گسترش روابط با آمریکای لاتین؛ گسترش جبهه عدالت‌خواهی

غفوری با بیان اینکه ظرفیت‌های آمریکای لاتین به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، گفت: دولت دهم باید با برنامه‌ریزی حداکثر استفاده از منطقه آمریکای لاتین را ببرد.
سلیم غفوری کارشناس آمریکای لاتین در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص سفر هوگو چاوز به ایران، خاطرنشان کرد: منطقه آمریکای لاتین از پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش روابط برخوردار است، گفت:
وی با بیان اینکه جمعیت پانصد میلیونی این منطقه اشتراکات زیادی با ایران دارد، اظهار داشت: روی کار آمدن دولت‌های ضد استکباری که یک رویکرد مشترک با اسلام است، از جمله مواردی است که می‌توان روی آن کار کرد.
این کارشناس آمریکای لاتین گسترش روابط با آمریکای لاتین را موجب گسترش جبهه عدالت‌خواهی در دنیا دانست و افزود: این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم آمریکا و کشورهای غربی به دنبال مطامع خود تلاش می‌کنند تا همچنان کشورهای جنوب را تحت استعمار و استثمار قرار دهند.
غفوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید از فرصت‌ها بیش از پیش استفاده کند چرا که برخی فرصت‌ها اگر از دست بروند دیگر به راحتی به دست نخواهند آمد.
وی با بیان اینکه دولت دهم روابط با آمریکای لاتین را باید در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در پیش گیرد، اظهار داشت: شروع روابط طبیعتاً باید سیاسی باشد چراکه دولت‌هایی در منطقه آمریکای لاتین هستند که سیاست‌ نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارند و باید از این موضوع استفاده کرد و روابط فرهنگی را نیز با این کشورها گسترش داد.
این کارشناس آمریکای لاتین با تاکید بر ارتباط رودر رو و مستقیم با مردم آمریکای لاتین گفت: چنین روابطی باعث می‌شود با تغییر دولت‌ها روابط ما دچار نوسان نشود و دولت‌های بعدی به راحتی نتوانند حضور ما را نادیده بگیرند.
غفوری با ذکر اینکه باید از بازار بزرگ این منطقه بهره برد و روابط اقتصادی را گسترش داد، یادآور شد: بسیاری از کالاهای ما به دلیل تحریم‌ها قابل عرضه در کشورهای غربی نیست اما آمریکای لاتین بازاری است که می‌توان محصولات ایرانی را در آنها عرضه کرد.
وی با اشاره به جایگزین شدن رقبا در صورت تعلل ایران در این منطقه خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های این منطقه قطعا به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته و ایران در بازار بزرگ آمریکای لاتین هنوز حضور قدرتمندی نداشته است.
این کارشناس آمریکای لاتین یکی از دلایل مطرح در خصوص عدم به کار گیری تمام ظرفیت‌ها در این منطقه را بعد مسافت خواند و گفت: در دنیای امروز این مشکل حل شده است و کشورهایی همچون روسیه، هند و چین که با آمریکای لاتین فاصله زیادی دارند سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این منطقه انجام داده و بازارهای گسترده‌ای را در اختیار گرفته‌اند.
غفوری در پایان یادآور شد: تصور می‌کنم که ما دچار ضعف در برنامه‌ریزی هستیم و نتوانسته‌ایم از فرصت‌ها بهره‌ کافی را ببریم و امیدواریم که در دولت دهم بتوان حداکثر استفاده را از این منطقه برد.
در این زمینه کتاب «انقلاب ونزوئلا» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

پنجشنبه 19 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط