loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «جریان‌های سیاسی در ایران»

کتاب «جریان شناسی سیاسی در ایران» نوشته علی دارابی به زودی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار کتاب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «جریان شناسی سیاسی در ایران» در یک مقدمه، سه فصل و همراه با جمع‌بندی و نتیجه‌گیری تدوین شده است.

فصل اول به کلیات و مبانی پژوهش، مفاهیم، ادبیات، پیشینه، پرسش‌ها، فرضیه‌ها و متغیرهای آن اختصاص دارد.

در فصل دوم جریان شناسی سیاسی در ایران از 1320 تا 1357 پنج جریان مذهبی یا اسلام گرا، ملی گرا یا ناسیونالیست، چپ یا مارکسیستی، ترکیبی و التقاطی و بالاخره سلطنت طلب با ویژگی های هریک از جریان‌های مذکور حاملان و سخن‌گویان آن‌ها مطرح شده است.

فصل سوم کتاب به جریان‌های سیاسی اسلام‌گرا در جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.

در ابتدای این فصل پس از تبیین مفهومی و جامعه‌شناختی جریان راست یا اصول‌گرا از ویژگی‌های این جریان، سیر تطور و تکوین آن از راست تا آبادگری و سپس اصول‌گرایی و نیز بانیان، حاملان و سخن‌گویان اصلی جریان اصول‌گرا یعنی حزب جمهوری اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز تهران، حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و آبادگران سخن به میان آمده است.

در بخش دیگری از فصل سوم، جریان شناسی چپ یا اصلاح‌طلب با احزاب و تشکل‌هایی چون مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دفتر تحکیم وحدت، کارگزاران سازندگی، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، جبهه مشارکت ایران اسلامی و حزب اعتماد ملی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نکته مهم و مورد توجه در این قسمت، نقد و بررسی به نوعی آسیب‌شناسی اصلاح‌طلبی در جامعه ایران است.

دیگر مبحث این فصل به جریان سوم اختصاص دارد؛ جریانی که بر این باور بود که دوران چپ و راست خاتمه یافته و باید جریان جدیدی اداره امور را بر عهده گیرد.
بخش پایانی فصل سوم کتاب به دین اندیشان و جریان برخاسته از تفکر آنها اختصاص دارد.
این جریان خود به سه دسته سنت گرایان، ناقدان سنت و تجدد، و تجددگرایان تقسیم شده و اهم آرا و دیدگاه‌های آنها مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

در زمینه جریان شناسی سیاسی و فرهنگی تاریخ معاصر کتابهای «جریان شناسی چپ در ایران»، «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی»، «جریان‌شناسی دفاع از حقوق زنان در ایران»، «جریان ها و سازمان های مذهبی - سیاسی ایران»، «گفتمان مدرنیته ؛ نگاهی به برخی جریانهای فکری معاصر ایران»، «جریان‌شناسی شعر انقلاب اسلامی»، «سبک شناسی تاریخ نگاری معاصر ایران»، «ارتجاع روشنفکری بعد از انقلاب اسلامی»، «کلام خدا: تحلیل و نقد دیدگاه روشنفکران دینی درباره وحی و تجربه نبوی»، «زن در نگاه روشنفکران»، «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران جلد اول و دوم» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

یکشنبه 22 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط