loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار دو کتاب تازه از موسسه شیعه شناسی

چاپ اول کتاب «مجموعه مقالات اجتماعی» تالیف محمود تقی‌زاده داوری و «حکومت شیعی آل‌کیا در گیلان» تالیف حسن شریعتی فوکلایی از سوی انتشارات شیعه‌شناسی منتشر و روانه بازار نشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «مجموعه مقالات اجتماعی» گزیده‌ آثاری است که از مولف در دهه اخیر انتشار یافته و وی در آنها تلاش کرده اهمیت مباحث اجتماعی، به‌ویژه جایگاه و اهمیت شیعیان از منظر غرب را ارایه و تبیین کند.

این اثر به هشت فصل کلی تقسیم شده است. فصل اول با عنوان «بررسی حوزه‌های جغرافیایی تعاملی و چالش شیعه و مذاهب دیگر» حاصل سخنرانی مولف در جمع کارشناسان و مدیران سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور در قم است. این فصل در چهار بخش دسته‌بندی شده است که بخش اول جنبه مقدماتی دارد و به توضیح مفردات عنوان سخنرانی می‌پردازد و بخش دوم ضمیمه‌ای تاریخی است.

بخش سوم این فصل به بررسی «وضعیت شیعیان در عصر حاضر» می‌پردازد و و بالاخره «پیشنهادات» عنوان بخش آخر این فصل را به خود اختصاص می‌دهد.

اهداف این کتاب که در واقع همان اهداف برگزاری همایش بین‌المللی در زمینه شیعه است، در دیباچه‌ای این‌گونه شرح داده شده‌اند: «این کتاب هدف دوگانه‌ای را تعقیب می‌کند: یکی "ارزیابی وضعیت حاضر شیعیان اکثری(شیعیان اثنی‌عشری) در هر منطقه از جهان"؛ و دیگری
"اندازه‌گیری اثرات انقلاب ایران بر آنها".»

مولف کتاب حاضر، در همین فصل به بیان بخشی با عنوان «کتاب‌ها و متون علمی» پرداخته که در آن کتاب‌هایی که توسط جامعه‌شناسان غربی درباره جامعه‌شناسی شیعه نوشته شده را بررسی و نقد می‌کند و در ادامه، بخش‌هایی از چند متن را که ترجمه کرده است، عنوان می‌کند.

متن دوم مربوط به کتابی با عنوان «معرفی شیعه؛ پایداری و انقلاب» ویراسته «مارتین کرامر» است که از یک همایش بین‌المللی درباره شیعه در اسرائیل گردآوری و منتشر شده است. در این همایش، اسحاق رابین، نخست‌وزیر مقتول اسرائیل، نیز حضور داشت که البته در آن وقت، هنوز نخست وزیر نشده بود. این کتاب از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول با عنوان «تشیع، اسلام و غرب» حاوی دو مقاله است. فصل دوم با عنوان «ایران؛ تشیع و انقلاب»، شامل چهار مقاله است و فصل سوم با عنوان «عراق و خلیج، بین شیعه‌گرایی و عرب‌گرایی» سه مقاله را دربر می‌گیرد. فصل چهارم با عنوان «لبنان و سوریه: اعتراض وارثان محروم شده [از ارث]» شامل چهار مقاله است و فصل پنجم با عنوان «جنوب آسیا: تشیع در حال رشد» سه مقاله دارد که در مجموع شانزده مقاله کتاب را تشکیل می‌دهند.

بررسی اشتراکات و افتراقات در فلسفه اجتماع افلاطون و فارابی، مقایسه دانش اجتماعی فارابی و ابن‌خلدون و زمینه‌های آن، مدیریت تحول در حوزه‌های علمیه از منظر جامعه‌شناسی، الهیات اجتماعی شیعه، بررسی دیدگاه‌های فلسفه اجتماعی آیت‌آلله سید محمدباقر صدر، ارائه نظام واره‌ای احادیث اجتماعی، و سی سال با جمهوری اسلامی، دیگر عناوین فصول این کتاب به حساب می‌آیند.

چاپ اول کتاب «مجموعه مقالات اجتماعی» در شمارگان 2000 نسخه، 312 صفحه و بهای 25000 ریال راهی بازار نشر شد.

** «حکومت شیعی آل‌کیا در گیلان»
«حکومت شیعی آل‌کیا در گیلان» تالیف حسن شریعتی فوکلایی از سوی انتشارات شیعه‌شناسی منتشر و روانه بازار نشر شد.

اثر، به بررسی حکومت 250 ساله شیعیان آل‌کیا در منطقه گیلان می‌پردازد و می‌کوشد پژوهشی جامع و مستقل از تاریخ و سرگذشت آنها را ارائه دهد.

بر اساس مطالب کتاب، شکل‌گیری این حکومت شیعی، حاصل تحولات تاریخی در اوضاع سیاسی ـ مذهبی گیلان و مناطق اطراف و سراسر قلمرو ایران بود،زیرا این تحولات؛ شرایط رشد و نمو افکار و اندیشه‌های شیعی را فراهم کرد تا از دل آنها قیام شیعی آل‌کیا و مانند آن شکل گیرد.

ویژگی دوره کیاییان و حکومت آنها، بیداری مردم گیلان در پرتو توان ستیزنده شیعی کیاییان بود، زیرا پس از آن، دامنه تشیع مناطق اطراف را نیز دربر گرفت و سبب بیداری بسیاری از مردم شد. در حقیقت، صفویان در پرتو همین بیداری توانستند ایران را یکپارچه کرده، حکومت شیعی را در کل کشور برقرار سازند چون اسماعیل صفوی نزد همین خاندان پرورش یافت و مهمترین دوران زندگی‌اش را تحت تعلیم و تزکیه آنان گذراند. تاثیر خاندان آل‌کیا بر عقاید مذهبی او و تشویق وی به تشکیل حکومتی یکپارچه مبتنی بر مذهب تشیع اثنی‌عشری در سراسر ایران تاثیری به‌سزا داشت.

چاپ اول کتاب «حکومت شیعی آل‌کیا در گیلان» در شمارگان 2000 نسخه، 192 صفحه و بهای 22000 ریال راهی بازار نشر شد.

مطالعات مربوط به شیعه‌شناسی در قالب رشته مستقل دانشگاهی بین دو رشته الهیات و علوم اجتماعی، از سال 1380 بطور متمرکز در مرکز مطالعات و تحقیقات شیعه­شناسی آغاز شد. و اکنون با همان تیم کاری در قالب مؤسسه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و غیر انتفاعی و مستقل با عنوان مؤسسه شیعه­شناسی به ریاست حجت الاسلام دکتر تقی زاده داوری ادامه کار می­دهد. این موسسه تاکنون کتابهای زیر را منتشر کرده است:
حکومت شیعی آل کیا در گیلان
شیعه پژوهی و شیعه پژوهان
تصویر خانواده پیامبر(ص) در دائره المعارف اسلام
ژئوپلیتیک شیعه و نگرانی غرب از انقلاب اسلامی
عالمان شیعه 2 جلد
تصویر امامان شیعه در دائرةالمعارف اسلام
شیعیان بغداد
شیعیان عرب، شیعیان فراموش شده
جغرافیای سیاسی شیعیان منطقه خلیج فارس
تاریخ تشیع در آذربایجان
جنبش حسنیان
شیعیان افغانستان
شیعیان پاکستان

در آینده نزدیک چند کتاب از این موسسه در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب عرضه خواهد شد.

یکشنبه 22 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط