loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیدار فعالان عرصه دفاع مفدس با رهبر انقلاب

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای

جمعی از هنرمندان، کارگردانان، فیلمنامه نویسان، نویسندگان، شعرا و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس عصر امروز با حضرت آیت الله خامنه ای، دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان تاکید کردند: هنرمندان باید مراقب باشند تا نگاه واقع بینانه و روح حساس آنها موجب ایجاد روحیه یأس و ناامیدی نشود زیرا عرصه فرهنگی و هنری کشور نیازمند انسانهایی پرتلاش، خستگی ناپذیر، خلاق و امیدوار به آینده است و باید در کنار تلخی ها، شیرینی ها را هم دید.
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار کار هنری در زمینه دفاع مقدس را یکی از برترین کارهای هنری دانستند و تأکید کردند: روایت و بازآفرینی هنری گنجینه خصلتهای والا و انسانی هشت سال دفاع مقدس یک مجاهدت بزرگ است که قطعاً تأثیرات آن حادثه عظیم را خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی دوران هشت سال دفاع مقدس را فراتر از یک برهه زمانی خواندند و افزودند: هشت سال دفاع مقدس مجموعه ای از صفات والا و فرهنگ های ممتاز و عقاید و معارف برجسته است که راویان آن همچون آیینه ای در مقابل یک مظهر جلال و جمال هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: هشت سال دفاع مقدس مظهر حماسه، معنویت و دین داری، آرمانخواهی، ایثار و از خودگذشتگی، ایستادگی و مقاومت، تدبیر و حکمت، و شکوفایی استعدادها و ظرفیت ها است.
ایشان افزودند: راوی و بازآفرین هنری دفاع مقدس در واقع روایتگر چنین ارزشها و اوج هایی است که هر ملتی به داشتن برخی از آنها به خود می بالد.
رهبر انقلاب اسلامی تلاشهای انجام گرفته در عرصه ادبیات و هنر دفاع مقدس را رو به جلو دانستند و تأکید کردند: آثار هنری مربوط به دفاع مقدس در عرصه های فیلم، کتاب، خاطره، و رمان یکی از پرمخاطب ترین آثار هنری بعد از انقلاب، در جامعه است، بنابراین هرچه بیشتر در این عرصه سرمایه گذاری و تلاش شود، مناسب است.
حضرت آیت الله خامنه ای انعکاس کم بین المللی آثار هنری دفاع مقدس را یکی از نقایص این بخش برشمردند و افزودند: البته سیاست جشنواره‌های بین‌المللی برخلاف ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است ولی همه مخاطبان نیز در جشنواره ها خلاصه نمی شوند.
ایشان فعالان حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس را به اهتمام بیشتر به تحقیق و پژوهش و حفظ اسناد توصیه و خاطرنشان کردند: مسئولان بخشهای فرهنگی و هنری نیز باید بیش از پیش از نظرات و دیدگاههای فعالان این عرصه استفاده کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روح لطیف و نگاه تیزبین هنرمندان به مسائل جامعه تأکید کردند: هنرمندان باید مراقب باشند تا نگاه واقع بینانه و روح حساس آنها موجب ایجاد روحیه یأس و ناامیدی نشود زیرا عرصه فرهنگی و هنری کشور نیازمند انسانهایی پرتلاش، خستگی ناپذیر، خلاق و امیدوار به آینده است و باید در کنار تلخی ها، شیرینی ها را هم دید.
در ابتدای این دیدار:
حبیب احمدزاده، داستان نویس و فیلمنامه نویس حوزه ادبیات دفاع مقدس،
مرتضی سرهنگی مسئول دفتر هنر و ادبیات پایداری،
انسیه شاه حسینی کارگردان و فیلمساز دفاع مقدس،
حمید شریفی هنرمند هنرهای تجسمی،
سعید قاسمی از فرماندهان و فعالان عرصه فرهنگی دفاع مقدس،
فراستی منتقد سینما و تلویزیون،
سنگری پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس،
مجید مجیدی کارگردان سینما،
نادر طالب زاده ، مستندساز ،
سید مهدی شجاعی نویسنده در حوزه ادبیات داستانی و نمایشی ،
حسین مسافر آستانه از فعالان حوزه تئاتر،
و مسعود ده نمکی کارگردان سینما
به بیان دیدگاههای خود در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر بویژه دفاع مقدس پرداختند. محورهای مطالبی که این هنرمندان بیان کردند عبارتند از:
- نیاز ادبیات دفاع مقدس به کار پژوهشی و تحقیقاتی
- نگاه دقیق و همه جانبه به ابعاد مختلف دفاع مقدس در عرصه هنر
- لزوم تدوین استراتژی فرهنگی
- استفاده از افراد آشنا با هنر در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر
- ضرورت انسجام بخشی فعالیتها و مراکز مختلف هنری و فرهنگی
- توجه بیشتر به سازمانهای مردم نهاد فرهنگی
- تبیین جایگاه برنامه فرهنگی در برنامه های اصلی کشور
- اهتمام بیش از پیش مسئولان به مشورت پذیری در عرصه فرهنگ و هنر
- پرهیز از جشنواره زدگی و افتادن در دام جشنواره های غربی
- حمایت جدی تر از فعالان عرصه ادبیات دفاع مقدس
- توجه به ترجمه آثار فرهنگی و هنری حوزه ادبیات دفاع مقدس
- ضرورت مشخص شدن سریعتر مهندسی فرهنگی کشور
- لزوم ایجاد سامانه بانک اطلاعاتی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
- پرهیز از سیاسی کردن عرصه فرهنگ
- ایجاد کرسی نظریه پردازی در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس
- حمایت از استعدادهای جوان در عرصه فرهنگ و هنر
- توجه بیشتر به آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی و پرهیز از ظاهرگرایی و شعارزدگی
- بستر سازی مناسب برای نقد جدی و بدور از تعارف در حوزه های مختلف
- اهتمام بیشتر به مستندسازی و ارائه مستندهای جذاب
- توجه به روایت سیره شهدا در عرصه هنر
- و حمایت جدی تر از هنرهای نمایشی
در پایان این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب افطار کردند.

چهارشنبه 25 شهریور 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط