loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه اسلامی تعلیم و تربیت

نویسندگان مرتبط : جمیله علم الهدی

کتاب «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت» به قلم جمیله علم‌الهدی و به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، کتاب نظریه اسلامی تعلیم و تربیت به کوشش جمیله علم الهدی تهیه شده است ،این کتاب شامل 9 فصل مبانی وجود شناسی،مبانی انسان‌شناسی، مبانی معرفت‌شناسی، مبانی ارزش‌شناسی، ضرورت و ماهیت تعلیم و تربیت، چالش‌های فلسفی تعلیم و تربیت، رویکرد تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت،اصول تعلیم و تربیت است.

مفهوم تربیت اسلامی به طور ضمنی به تربیت غیر اسلامی اشاره داد و ظرفیت پذیرش انواع تربیت سکولار را در کنار خود حفظ می‌کند، اما دعوت پیامبران، دعوتی عمومی است و قرآن بر یکتایی راه هدایت تاکید دارد.

نظریه اسلامی تعلیم و تربیت، متضمن تبیین‌ها و تجویزهایی است که علاوه بر مؤمنان، برای تربیت همه انسان‌ها کمک ‌کننده است و می‌تواند تعیین اهداف، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات آموزشی را در جوامع گوناگون جهت‌دهی کند.

این نظریه هم‌چون پلی است که مباحثات کلامی و فلسفی را با عمل تعلیم و تربیت پیوند می‌دهد و با کمک نظریه سیاسی، نظریه حقوقی و نظریه اقتصادی اسلام، برای اهداف و فرایندهای نظام آموزشی الگویی متناسب عرضه می‌کند.

آنچه در این کتاب آمده، حاصل دو پژوهش با عنوان «مبانی تربیت اسلامی و برنامه‌ریزی درسی بر اساس فلسفه صدرا» و «فلسفه تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه اسلام» همراه با برخی بحث‌های تکمیلی است.

یادآوری می‌شود که کتاب «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت» در 519 و در قطع وزیری و به بهای 70000 ریال برای نخستین بار در تیرماه سال جاری به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ و منتشر شده است.

از این نویسنده و محقق کتاب «نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

یکشنبه 5 مهر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط