loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تکنولوژی در نظر طاهرزاده

نویسندگان مرتبط : اصغر طاهرزاده

کتاب «گزینش تکنولوژی از دریچه‌ بینش توحیدی» به قلم اصغر طاهرزاده و به همت انتشارات لب المیزان منتشر شد.

این کتاب در موضوع تکنولوژی، جنبه‌های مذهبی و اسلام است که در 7 فصل تدوین شده است، نکته‌ای که در این کتاب مورد تأکید فراوان قرار گرفته، نقش نگاه توحیدی در گزینش تکنولوژی نوین و توجه به این مطلب است که تکنولوژی نوین در جهان امروز به‌عنوان معبود بشر مدرن مد نظر قرار گرفته و به همین جهت او را نسبت به حقیقت محجوب کرده است. یکی از دغدغه‌های هر انسان موحدی این است که چگونه نگاه توحیدی را باید در زندگی کاربردی کرد و از آن بهره گرفت. در این کتاب روشن می‌شود که تا انسان متوجه افق یگانه عالم هستی نشود، نمی‌تواند ضعف‌های انتخاب‌های خود را بشناسد و از هلاکت حاصل از آن رهایی یابد.

موضوع «نگاه غربی به عالم و آدم» که روشنفکران غرب زده را تحت تأثیر خود قرار داده و آن‌ها را از فهم نظامی که باید خداوند بر آن ولایت داشته باشد، محروم کرده، مسأله مهمی است که بدان پرداخته شده تا هرکس خود را ارزیابی کرده و مراقب باشد با چه نگاهی باید به سرمایه‌های معنوی و ملی خود بنگرد تا به راحتی آن‌ها را از دست ندهد.

مؤلف این کتاب چنانچه در مقدمه آورده است: درصدد پاسخ به پرسش‌هایی از قیبل این است که آیا از هر تکنیکی می‌توان در هر فرهنگی استفاده کرد؟ اگر نمی‌توان پس در شرایطی که فعلا خودمان نمی‌توانیم تکنولوژی موجود در جهان را براساس فرهنگ ملی و دینی خود بسازیم و باید گزینش کنیم، ملاک این گزینش‌ها چیست؟ و چه اهدافی باید مد نظر قرار گیرد؟ حساسیت ما در استفاده از تکنولوژی‌هایی که به محیط زیست آسیب می‌رساند چه اندازه‌ باید باشد؟ در تعامل بین انسان و تکنیک، رعایت جایگاه تعادل روح و روان انسان کجاست؟

فصل اول کتاب با عنوان تکنولوژی، هدف یا وسیله موضوعاتی از قبیل سراب تفکر غیر توحیدی، و‌َهم چه می‌بافد و عقل چه می‌یابد؟ خدایان دروغین، اتحاد روح با مقاصد وَهمی، زیبایی یا تجمل؟، خداوند و عین زیبایی را بررسی کرده است.

فصل دوم با عنوان روح تکنولوژی مدرن موضوعات از قبیل پوچی مظاهر شرک، بی‌معنایی زندگی، تکنولوژی و هدف آفرینی، تکنیک بی‌اسارت، تکنیک بی‌حکمت، حکومت ابزارها بر روان‌ انسان را بررسی کرده است و فصل سوم با عنوان انسان پیشرفته، ابزار پیشرفته! مباحث با موضوعات توحید؛ عامل رهایی از وهم، آفات اهداف نا‌پایدار، حقیقت و مجاز، ظرفیت طبیعت، قربانی شدن دین را بررسی کرده است.

تکنولوژی، فرهنگ یا ابزار؟ عنوان فصل چهارم است که موضوعات برکات بصیرت توحیدی، روح غربی و گرایش اسلامی، عبرت از گذشته، انسان بی‌تکیه‌گاه، تکنیک بی‌کنترل را مورد تحقیق قرار داده است

و فصل پنجم با عنوان اسلام سکولار و تکنولوژی مباحث با عناوین به کدام آینده تعّق داریم؟ مسلمانان سکولار، مفهوم زیرین ترقی، راه نجات، جایگاه ادیان الهی، هماهنگی طبیعت با عقاید حق بررسی شده است.

یادآوری می‌شود که این کتاب در 196 صفحه به همت انتشارات لب المیزان در 3000 نسخه و در قطع رقعی به بهای 20000 ریال منتشر شده است.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و لستاد حوزه های علمیه اصفهان در فروشگاه دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آشتی با خدا از طریق آشتی با خود راستین
از برهان تا عرفان
بصیرت حضرت فاطمه (س)
جایگاه رزق انسان در هستی
جایگاه و معنی واسطه فیض
جوان و انتخاب بزرگ
دعای ندبه زندگی در فردایی نورانی
ده نکته از معرفت نفس
روزه دریچه ای به عالم معنا
زن آن گونه که باید باشد
زیارت آل یاسین نظر به مقصد جان هر انسان
زیارت عاشورا اتحاد روحانی با امام حسین (ع)
صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله)؛ عامل قدسی شدن روح
علل تزلزل تمدن غرب به انضمام بصیرت و انتظار فرج
فرزندم این چنین باید بود جلد اول
فرهنگ مدرنیته و توهم
فلسفه حضور تاریخی حضرت حجت (عج)
ماه رجب ماه یگانه شدن با خدا
مبانی معرفتی مهدویت
معاد ؛ بازگشت به جدی ترین زندگی
مقام لیله القدری حضرت فاطمه (س)
هدف حیات زمینی آدم
کربلا مبارزه با پوچی ها جلد اول و دوم

دوشنبه 20 مهر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط