loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راه اندازی سایت استاد پارسانیا

نویسندگان مرتبط : حمید پارسانیا

این پایگاه به همت جمعی از دانشجویان و علاقمندان به احیای علم دینی و با هدف معرفی شخصیت و آثار و آرای یکی از چهره های شاخص این نگرش در حوزه و دانشگاه راه اندازی شده است. برخی از انگیزه های و انتظارات خود از گشودن این پنجره مجازی را در ادامه با شما در میان می گذاریم:

اول: حمید پارسانیا، به نسلی از دانش آموختگان حوزوی تعلق دارد که در آستانه یک انقلاب دینی و معنوی در دهه های پایانی قرن بیستم در ایران، از طریق پیوستن به سنت جاری در جهان اسلام یعنی حوزه های علوم دینی و در پی آن چالش با دو رویکرد معرفتی مدرن: لیبرالیسم و سوسیالیسم متاخر؛ دغدغه بازسازی و احیای میراث معرفتی دنیای اسلام را همواره در کار خود تعقیب می کرده است. بازخوانی علم مدرن از طریق بازسازی علم دینی چنانکه عنوان یکی از مقالات مهم ایشان است، روح حاکم بر بسیاری از اندیشه های انتقادی اوست.

پارسانیا، ضمن اینکه یکی از برجستگان مکتب فکری حضرت آیت الله جوادی آملی در حکمت، عرفان نظری و فقه است، یکی از نخستین دانشجویان رشته جامعه شناسی پس از انقلاب در دانشگاه تهران نیز می باشد.

از سویی بسیاری از آثار عمده آیت الله جوادی، از جمله رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه در 10 جلد)؛ عین نضاخ (در 3 جلد)، شریعت در آینه معرفت، شناخت شناسی در قرآن و ... توسط وی تنظیم و تدوین یافته است. از سویی دیگر، رساله <نماد و اسطوره> که در آغاز به عنوان کار عملی درس جامعه شناسی ارتباطات نگارش یافته بود، بعدها با مقدمه ای به قلم آیت الله جوادی طبع و منتشر گردیده است.

به این ترتیب او می کوشد با پشتوانه و مبنای فلسفی و عرفان اسلامی، پای دانش ها و مبانی نظری – دینی را به حریم علوم جدیدی چون جامعه شناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه علم، تاریخ معاصر، کلام جدید، فلسفه دین و ... باز کند. طبیعی است این گستره‌ی موضوعی در کار او برخوردار از مبنایی فلسفی و رویکردی بین رشته ای جدیدی است که قابلیت های تازه‌ای را در نظریه پردازی شکوفا کرده است و به روش خاص او ویژگی و امتیاز برجسته‌ای می بخشد.

دوم؛ بنا به اهمیت صورت مسئله‌ای که استاد پارسانیا طرح می‌کند، اقتضا دارد در محیط علمی - معرفتی کشور و بلکه جهان به بسط و توسعه آن از طرق فرهنگی اهتمام شود. واضح است که در شرایط فعلی نهادهای علمی کشور، توجه به چنین مباحث تازه‌ای مثل فلسفه علوم اجتماعی (آن هم با نگاهی انتقادی که برخاسته از سنت فلسفه اسلامی است) یا اندیشه اجتماعی اسلام و دانش اجتماعی مسمین تا چه میزان در تحولات علمی - دانشگاهی موثر و سازنده خواهد بود. این موضوعات و مباحث اکنون در محیط آکادمی‌های ما متاسفانه خاک می‌خورد و منزوی است. طرح آن در فضای مجازی، به این امید صورت می‌گیرد که ظرفیت گسترده گفتگو و نقد را از این طریق نیز باز کند. این پایگاه بابی خواهد بود برای همکاری، گفتگوی علمی و تبادل نظر صاحبنظران و علاقمندان چنین مباحث جدیدی.

سوم؛ تاکنون امکان دسترسی کامل و جامعی به آثار استاد پارسانیا میسر نبوده است. از این رو تقاضای هم از طرف حلقه های علمی نورس در نقاط مختلف کشور که امکانات محدودتری در دسترسی به کتب و نشریات علمی دارند، بر این ضرورت مزید شده است. همچنین جمع آوری آثار علمی و فکری استاد پارسانیا در یک محیط مجازی امکان شناخت کامل تری نیز از مدعیات مطروحه فراهم می آورد. ارزیابی و نقد نیز بدون نگرش جامع و کامل با مشکل روبه‌رو خواهد بود. از این رو در این پایگاه بنا به دلایل مذکور برای اولین بار کامل ترین مجموعه آثار و مقالات استاد پارسانیا تهیه و ارایه می گردد و نزدیکترین مرجع دسترسی به جریان اندیشه ایشان خواهد بود. ان شاء ا...

در نهایت، از آنجا که این پایگاه به صورت خودجوش و دانشجویی ایجاد و اراده می‌شود، از تمامی علاقمندان دعوت به همکاری به عمل می‌آید. اخبار، مقالات و یادداشت‌های علمی مرتبط با هدف گسترش فضای اندیشه دینی از سوی اساتید و دانشجویان علاقمند با ذکر نام ایشان امکان نشر دارد. در این راستا، دست همه صاحبان رای و نظر را در غنای هر چه بیشتر این پایگاه به گرمی می‌فشاریم.
والسلام
پایگاه غیر رسمی استاد حمید پارسانیا

سایت پاتوق کتاب، راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی استاد پارسانیا را به همه دست اندرکاران این سایت تبریک می گوییم. این سایت به آدرس parsania.ir قابل دسترسی است.

چهارشنبه 22 مهر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط