loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«فقه سیاسی شیعه» منتشر شد

کتاب «فقه سیاسی شیعه» به قلم سید کاظم سید باقری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب فقه سیاسی شیعه در یک مقدمه و شش فصل، ساز و کارهای تحول فقه سیاسی شیعه در دوران معاصر را بررسی کرده است.

فصل اول این کتاب با عنوان روش و تمهیدات نظری، عهده دار تبیین چارچوب نظری و روش است.

فصل دوم با عنوان «معیارهای ثابت در فقه سیاسی شیعه» به معیارهای ثابت فقه سیاسی، نص گرایی، بهره گیری از عقل، و عدالت محوری اختصاص دارد و با توجه با تعامل فقه سیاسی با دنیای پیرامون، در فصل سوم به زمینه ها و ساحت های فکری- اجتماعی تحول در فقه سیاسی شیعه پرداخته است.

در فصل چهارم با عنوان «ساز و کارهای تحول در فقه سیاسی شیعه» به ظرفیت هایی مانند حجیت عقل، پذیرش مقتضیات زمان و مکان، مصلحت، تحولات موضوعی، قلمرو آزاد فقهی و تحول در علم اصول اشاره شده است و در فصل پنجم به سنجش و ارزیابی این موارد در فقه سیاسی معاصر پرداخته شده است.

فصل ششم با عنوان «ساحت های بایسته تحول فقه سیاسی شیعه در دوره معاصر»، افق های بایسته تحول در فقه سیاسی را مورد توجه قرار داده است.

نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است: بحث دراز دامن «تحول دین»، «تحول فهم»، «تحول معرفت دینی» و ... در چند دهۀ اخیر با واکنش ها و کشمکش های جدی ای روبه رو بوده است، امّا «تحول فقه سیاسی شیعه» با توجه به آنکه این دانش، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وارد عرصۀ اجرایی و عملیاتی شده است، همراه با چالش ها و پرسش های بسیار بوده است. برون زایی یا درون زایی تحول، سازوکارهای تحول، روشی که باید در آن تحول به انجام می رسد، میزان تأثیر از پیرامون و سنجیدگی یا ناسنجیدگی آن، جولانگاه تبادل و تضارب آرا بوده است. در این نوشته، تلاش کردیم تا اندکی از این بحث را واشکافیم و مورد بررسی قرار دهیم.

کتاب فقه سیاسی شیعه (ساز و کارهای تحول در دوران معاصر) نوشته سید کاظم سید باقری در 392 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه برای نخستین بار در سال جاری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

علاقمندان جهت دریافت این اثر می‌توانند با شماره های 88503341 و 88730446 تهران تماس بگیرند.

پنجشنبه 23 مهر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط