loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیاست و حکومت شیلی

بررسی تاریخ سیاسی شیلی از گذشته تاکنون در کتابی با عنوان «سیاست در شیلی: سوسیالیسم، اقتدارگرایی و دمکراسی بازار» تالیف «لوئیس هچت اپنهایم» با ترجمه نوذر نظری چاپ و منتشر شد.

این اثر به بررسی سیاست و حکومت، اوضاع اقتصادی کشور شیلی در سال‌های 1970 تا سال 1988 میلادی و همچنین رویدادهای مهم این دوران می‌پردازد.

بر اساس مطالب این اثر، «بر خلاف این حقیقت که شیلی قرن بیستم، یک کشور توسعه نیافته اقتصادی بوده است، سیاست این کشور را می‌توان با مشارکت فعال مردمی بازشناخت. در بعضی مواقع انشعابات طبقه‌ای ـ برای مثال کارآفرینان کوچک - نقش رهبری مخالف را در مقابل دولت ائتلافی بازی کرده‌اند. زنان، جنبش اجتماعی را رهبری و در هر دو جریان ضد جنبشی ائتلافی در اوایل دهه 1970 و نیز جنبش‌های عمومی علیه دیکتاتوری پینوشه در سال‌های 1980 نقش رهبری را ایفا کرده‌اند. در سایر موارد زنان بر طبقه و تفاوت‌های طبقاتی و حزبی به منظور همکاری با یکدیگر برای نیل به هدف سیاسی مشترک فایق آمده‌اند. طبقات فقیر یا عامه با وجود این که اغلب جز بخش‌های محروم جامعه طبقه‌بندی شده است، همواره در عرصه سیاسی بازیگران فعالی بوده‌اند.»

این اثر در 9 فصل با عنوان‌های «مروری بر سیاست شیلی»، «آزمون شیلی در سوسیالیسم و سقوط دموکراسی 1973 ـ 1970»، «مروری بر سال‌های زمامداری آلنده 1973 ـ 1970»، «فروریختن نظام»، «ارتش در راس قدرت: تولد یک شیلی جدید»، «الگوی اقتصادی نئولیبرالی و پی‌آمدهای اجتماعی و سیاسی آن»، «مخالفت سیاسی با حکومت نظامیان و بیداری مجدد جامعه مدنی»،«پیوستگی‌ها و تغییر در شیلی بعد از پینوشه: مردم‌سالاری بازار» و «پایان گذار طولانی، تحکیم دموکراسی: ارزیابی کلی فرآیند گذار در دوره حاکمیت ائتلاف کنسرتاسیون» تدوین شده است.

در بخشی از این اثر با عنوان «احزاب سیاسی در طول دوره دیکتاتوری» آمده است: «احزاب سیاسی در طول حکومت پینوشه تغییراتی را متحمل شدند که نشان‌دهنده وضعیت دیکتاتوری بود. در طول اولین سال حکومت نظامیان، وقتی که فرآیند سرکوب هنوز به خوبی شکل نگرفته بود، احزاب سیاسی و موجودیت‌های سازمانی فقط برای بقای خود مبارزه می‌کردند. ترتیبات حزبی اغلب به واسطه توحش رژیم بخصوص به واسطه بازداشت، مرگ یا تبعید بعضی از مبارزانشان به شدت متلاشی شد. وقتی که بسیج عمومی گسترده در سال 1983 شروع شد، احزاب سیاسی اگرچه هنوز غیر قانونی بودند، لیکن بار دیگر احیا شده و پوست‌اندازی کردند. آن‌ها سعی نمودند نقش قوی سنتی خود به‌عنوان سخنگویان مردمی برای نیازهای عمومی و گردانندگان قدرت را بار دیگر اصلاح کنند. تغییر احزاب سیاسی از تضاهرات و عمل خیابانی به اشکال سازمانی مختلف از طریق نظام انتخاباتی و رای‌گیری، به آن‌ها نقشی بیش از نقش‌های گذشته ارائه داد. شرایط سیاسی برای کل طیف سیاسی تکان‌های تازهای ایجاد کرد و احزاب چپ، میانه و راست تحت تاثیر قرارداد.»

از دیگر مباحث این اثر می‌توان به بستر سیاست، تبعات سیاسی استراتژی‌های توسعه، محدودیت‌های حکومتداری، اصلی و پویائی سیاسی، عوامل کودتای نظامی، الگوی نئولیبرالی: تمرکز ثروت، سیاست مخالفت: مروری اجمالی، ‌احزاب سیاسی در طول دوره دیکتاتوری، دوره حاکمیت ائتلاف کنسرتاسیون و گرفتاری‌های سیاسی حزب اتحاد مردمی در راس قدرت، اشاره کرد.

چاپ اول کتاب «سیاست در شیلی: سوسیالیسم، اقتدارگرایی و دمکراسی بازار» از سوی مرکز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 500 نسخه، 478 صفحه و بهای 56000 ریال روانه بازار کتاب شده است.

شنبه 2 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط