loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مطالعه نظام اقتصادی اسلام به روش علم اقتصاد کلان

نویسنده کتاب «اقتصاد کلان با رویکرد اسلامی» اثر برگزیده جشنواره فارابی گفت: هدف از نگارش این اثر، مطالعه نظام اقتصادی اسلام به روش علم اقتصاد کلان است. مطالب این اثر مباحثی‌اند که در کتاب «ساختار کلان نظام اقتصادی اسلام» نیز ارایه شده‌اند.

حجت‌الاسلام سید حسین میرمعزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این کتاب درباره نظام اقتصادی اسلام و عناصر آن است، تصریح کرد: همچنین علم اقتصاد کلان نیز در این اثر بررسی شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ روش این علم در مطالعه نظام اقتصادی «تحقق‌یافته» تبیین شده و این که چگونه می‌توان از این روش در مطالعه نظام اقتصادی اسلام که نظام «تحقق‌نیافته» و «دستوری» است، استفاده کرد.

حجت‌الاسلام میرمعزی با اشاره به این که ساختار کلان نظام اقتصادی اسلام در قالب چرخه درآمدی در الگوی دو بخشی، سه بخشی و چهار بخشی معرفی شده، تصریح کرد: رابطه میان این ساختار و چرخه این بخش‌ها بررسی و تشریح شده است.

وی درباره این کتاب اظهار داشت: رفتارهای اقتصادی در قالب مصرف کل، سرمایه‌گذاری کل و تقاضای کل پول در این اثر معرفی شده‌اند و در قالب مدل تعدیل‌یافته که IS-LM و IIF-LAM نامیده می‌شوند، به تحلیل کلان نظام اقتصادی اسلام در چارچوب ساختار کلان آن پرداخته‌اند.

برگزیده رشته علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری با بیان این که «این پژوهش از یک فصل مقدماتی، هفت بخش و یک خاتمه تشکیل شده» یادآور شد: فصل مقدماتی این اثر درباره مفهوم نظام اقتصادی و روش تحقیق در این پژوهش است. بخش نخست در سه فصل، بر مبانی و اهداف نظام اقتصادی اسلام مرور دارد و فصل پایانی این بخش نیز رفتار عقلایی مسلمان که زیربنای الگوهای خُرد روابط رفتاری کلان است را تبیین می‌کند.

وی درباره دیگر مباحث اساسی این اثر توضیح داد: ساختار کلان نظام اقتصادی اسلام در قالب چرخه درآمدی در این اثر ترسیم شده و همچنین فرض ثبات قیمت‌ها، مخارج کل تعیین و منحنی IIF که نشان‌دهنده مقادیر تعادلی مخارج کل (y) و نسبت سهم سود صاحبان سرمایه (f) در بازار کالا است نیز در این اثر بررسی شده‌اند.

حجت‌الاسلام میرمعزی ویژگی‌ اساسی این اثر را بررسی نظام اقتصادی اسلام به روش اقتصاد کلان دانست و اذعان داشت: نقطه بارز این اثر همین تبیین شفاف و همچنین تحلیل تعادل همزمان بازار کالا و پول با فرض تغییر قیمت و منحنی تقاضای کل که بیانگر مقادیر تعادلی مخارج کل (y) و سطح قیمت‌هاست.

وی در پایان اظهار داشت: تعادل عمومی و سیاست‌های پولی و مالی و همچنین قیمت‌ها و سایر متغیرهای مدل در این اثر بررسی شده‌اند.

سومین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با هدف تکریم و بزرگداشت مؤلفان و پژوهشگران علوم انسانی شنبه گذشته برگزار شد.

چهارشنبه 6 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط