loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معنا منهای معنا

نویسندگان مرتبط : علی اکبر رشاد

گلچینی از سخنرانی‌های موسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده حوزه دین و اندیشه با عنوان «معنا منهای معنا» چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجموعه در بردارنده سخنرانی‌های گوناگونی است که حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در مراکز گوناگون فرهنگی و با توجه به اقتضای زمانی بیان کرده است.

گفتار اول، مربوط به سخنرانی مؤلف در بیست و سوم اردیبهشت‌ماه سال 87 در دانشگاه تهران می‌شود که در آن به نقد مدعیات یکی از نمایندگان معنی‌ورزی‌های مدرن پرداخته است. این گفتار همانند نام اثر «معنا منهای معنا» نام دارد.

«سیطره مجاز در ساحت هویت تاریخی» دومین گفتار از بخش‌های چهارگانه این نوشتار است که مدعای به محاق افتادن حقیقت را می‌کاود. سیطره مجاز، خصلت روزگار ما، در عرصه‌های گوناگون معرفت و معیشت، از دیگر موضوعات مورد بحث این بخش به شمار می‌آیند.

استاد رشاد در این گفتار به ذکر مباحثی نظیر سنت، تجدد و فراتجدد، دوره‌های مخصوص حیات و هویت تاریخی فرهنگی اقلیم و اقوام خطه فرهنگ می‌پردازد. در حقیقت حاصل این گفتار، بررسی انتقادی افکار و آرای دکترسیدحسین نصر در سنت‌گرایی و معنویت‌ورزی محسوب می‌شود. این گفتار حاصل سخنرانی مؤلف در تاریخ 15/2/87 در دانشگاه تهران است.

گفتار سوم با عنوان «حجب النّور» به تشریح حجاب‌های نورانی در شعر حضرت امام(ره) اختصاص دارد. این گفتار حاصل مقاله‌ای است که مؤلف در همایش «ادبیات عرفانی حضرت امام(ره)» در دانشگاه پزشکی تهران ارایه کرد. در این گفتار پس از اشاراتی به هویت و حیطه شعر امام(ره) به شرح ظرایف و طرایف سروده‌های آن راحل رستگار درباره حجاب‌های نورانی توجه می‌شود.

«شهود و شیدایی» گفتار پایانی این مجموعه به شمار می‌آید. در این قسمت ضمن بررسی ادوار شعرسرایی امام(ره)، مضامین معرفتی اشعار آن بزرگوار، کوتاه و گذرا بازکاویده و بازخوانی شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب «معنا منهای معنا» در شمارگان 2500 نسخه، 152 صفحه و بهایی معادل 21000 ریال به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و محقق در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آسیب شناسی ادبیات اجتماعی معاصر با درنگی در باب خشونت و مدارا
خشونت و مدارا
کیش پارسایان (دروس استاد مجتبی تهرانی)

دوشنبه 11 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط