loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اثر جدید یثربی: «عرفان عملی» و چهل منزل در طریق سلوک

نویسندگان مرتبط : سید یحیی یثربی

«عرفان عملی» عنوان کتابی است که یحیی یثربی، پژوهشگر حکمت و فلسفه، این روزها سرگرم نگارش آن است. وی این اثر را راهنمایی برای سیر و سلوک عرفانی دانست و گفت: این کتاب شرایط ویژه سیر و سلوک، از جمله شرایط مناسب روحی و روانی پیش از آن را بررسی و چهل منزل در طریق سلوک تعریف می‌کند.

یثربی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان مطالب فوق گفت: این کتاب سیر و سلوک عرفانی را به افراد توصیه نمی‌کند، زیرا طی این مسیر دشوار شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد که تنها افراد مشتاق و مستعد قادر به انجام آن خواهند بود.

وی افزود: در تألیف این اثر نگاهی به آثاری که پیش از این درباره عرفان عملی منتشر شده بود، داشتم. این کتاب تا حدود زیادی مطابق سلیقه شخصی و با استفاده از دیده‌هایم از خانقاه‌ها و صحبت با علما و عارفان و بهره‌گیری از نظرات آنان به نگارش درآمده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران ادامه داد: این کتاب مقدماتی که پیش از سیر و سلوک نیاز است را برای نخستین بار به صورت مشروح بررسی می‌کند و به تدریج به بیان منازل چهل‌گانه می‌پردازد که در قالب هفتاد درس سامان یافته‌اند. تاکنون تنها نخستین سفر عارفان در سیر و سلوک در کتاب‌ها تشریح شده است، چرا که عرفا از بیان چگونگی و جزییات سفرهای دوم و سوم و چهارم خودداری می‌کنند.

یثربی با اشاره به بیان سفرهای دوم و سوم و چهارم در سیر و سلوک برای نخستین‌بار در این اثر گفت: دو ویژگی بارز دیگر این کتاب استفاده از زبان روز و ابیات مرتبط از شاعران کلاسیک و معاصر و حتی گمنام و همچنین بیان و تحلیل مسایل پیش از مراحل سیر و سلوک است.

وی کتاب «عرفان عملی» را مکمل اثر پیشین خود با عنوان «عرفان نظری» برشمرد و گفت: این اثر برداشت و تعریف منفی که از ریاضت وجود دارد را از میان برمی‌دارد و برداشتی مثبت از آن ارایه می‌کند.

پثربی در پایان گفت: این اثر در مراحل پایانی نگارش قرار دارد و چاپ و انتشار آن را به ناشر خاصی نسپرده‌ام.

دوشنبه 11 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط