loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برنامه‌های تلویزیون درباره کتاب نباید آخر شب پخش شود

نویسندگان مرتبط : محمدجواد محبت

محمدجواد محبت با اشاره به تأثیر برنامه‌های تلویزیونی در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی گفت که نباید برنامه‌های تلویزیونی که درباره کتاب تهیه می‌شود در ساعات پایانی شب یا هم‌زمان با سریال‌های پربیننده پخش شود.

محمدجواد محبت، شاعر و پژوهشگر، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در آستانه برپایی هفته کتاب گفت: در حال حاضر در کرمانشاه نمایشگاه 10 روزه کتاب برقرار است؛ که شاید بهتر می‌بود به مناسبت این هفته مدت برقراری نمایشگاه تمدید می‌شد.
محبت با اشاره به اقداماتی که باید برای بالنده برگزار شدن این هفته تدارک دیده شود، گفت: باید از طریق رسانه‌هایی همانند رادیو و تلویزیون و گفت‌و‌گو با چهره‌های شاخص و اهالی قلم و بررسی آثار آنها و اینکه در طول زندگی چه کتاب‌هایی مطالعه کرده و چه کتبی را به نسل جدید پیشنهاد می‌کنند صورت پذیرد.

این نویسنده بیان کرد: این موارد مسایل عملی است؛ چرا که با وجود گرفتار‌ی‌ها و مشغله ایجاد فرصتی برای آگاهی و کتاب موجب تشویق نسل جوان می‌شود.
وی ادامه داد: رفتار چهره‌های مشخص گاه سبب پیروی و تبعیت دیگران می‌شود و حسن تأثیری بر جوانان بر جای می‌گذارد.

محبت با اشاره به رسانه‌ها گفت: در این راستا رسانه‌ها بهترین وسیله هستند؛ اما به شرط‌هایی مثلا اینکه باید ساعت و نحوه تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بهترین و خلاصه‌ترین زمان در ارایه مطلوب برای جلب نظر صورت گیرد.
محبت اضافه کرد: برنامه‌های پرباری چون فرهنگ‌سازی در باب کتاب نباید به ساعات پایانی شب و یا همزمان با سریال‌های پربیننده سیما پخش شود.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: باید در این امر برنامه‌ریزی‌های جامعی صورت گیرد و در این برنامه‌ریزی‌ها می‌بایست از اساتید دانشگاه و اهالی قلم و کتاب نشست‌هایی برقرار گردد.
محبت خاطرنشان کرد: امر کتاب با دلسوزی‌های فراوان به نتیجه می‌رسد چرا که کتاب حقیقتاً دلسوزی می‌خواهد.

محبت با اشاره به شخصیت‌های فرهیخته در کرمانشاه تصریح کرد: شخصیت‌های مهمی در کرمانشاه وجود دارند که واقعا اهل کتاب بوده و هستند؛ «کتابخانه جلیلی» کتابخانه‌ای وقفی و قدیمی است که سال‌ها کتاب‌های معتبر و با ارزش با نیت خیر در آن گردآوری شده است.
وی با اشاره به نام «استاد سید ‌مصطفی نجومی»، گفت: نجومی از کتابدارها و از صاحبان کتابخانه مهم در کرمانشاه است که عمری را در راه فرهنگسازی کتاب صرف نموده و انواع نسخه‌های خطی فراوانی به علاوه مجلات مختلف دوران انقلاب در کتابخانه وی ارایه می‌شود.

محبت در ادامه این مسئله تاکید کرد: اگر فیلم‌های سینمایی و سی‌دی‌های آزاد اجازه دهند مردم به کتاب روی آورده و کتابخوان می‌شوند؛ ولی بهترین راه ترویج کتابخوانی آن است که این امر مهم از مقطع دبستان آغاز شود.
وی گفت: باید در دوره دبستان کتابخانه کوچکی به تعداد شاگردان کلاس و یا دو برابر دانش آموزان برپا شود؛ معلمان باید قسمتی از ساعت درسی را اختصاص به مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه کتاب کنند.

محبت تأکید کرد: باید در این کتابخانه کتاب‌های اهدایی تدارک دیده شود تا رغبت و شوق در این امر چشمگیرتر مطرح و دیده شود.
محبت در خاتمه با اشاره به احداث بزرگترین کتابخانه مرکزی گفت: وعده داده شده که بزرگترین کتابخانه مرکزی در مساحت 4 هزار متر به زودی در کرمانشاه احداث شده و امکانات آن در اختیار شهروندان قرار گیرد تا از آن بهره برند.

از این شاعر مجموعه شعر «از سال های دور و نزدیک»

پنجشنبه 21 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط