loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب جدید قائمی نیا

کتاب «معناشناسی شناختی قرآن» که به قلم حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا نوشته شده بود در نوبت چاپ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرار گرفته است.ایران ـ علیرضا سمیعی: کتاب «معناشناسی شناختی قرآن» که به قلم حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا نوشته شده بود در نوبت چاپ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش شبکه ایران، این کتاب که با بیش از 700 صفحه در 10 فصل سامان یافته با مقدمه نسبتاً بلندی وارد مباحث زبان‎شناسی می‌شود. از این رو، در واقع شأنی پیشا تفسیری می‌یابد. همواره این سؤال وجود دارد که مفسر براساس چه الگویی، کلمات را معنا می‌کند. در این کتاب، تفسیرالمیزان به عنوان نماینده یک نگرش شیعی و «التحریر و التنویر» اثر «ابن عاشور» مفسر مغربی، از سوی اهل سنت و جماعت تحلیل، بررسی و نقد شده‌اند.

گرایش زبانشناسی شناختی در کنار زبانشناسی نقش گرا و زبان‌شناسی چامسکی، یکی از سه مکتب مهم زبان‌شناسی قرن بیستم است که نمایندگانی همچون «لنگ که گر»، «تالمی»، «لکاف» و «پیل مور» دارد.

قائمی‌نیا که بیش از این آثاری چون «وحی و افعال گفتاری»، «تجربه دینی و گوهر دین»، «درآمدی بر منشأ دین» و «متن از نگاه متن» را ارائه کرده است، در این رابطه گفت: «مدت‌ها فکر می‌کردم گرایش شناختی با مباحثی چون شبکه‌های شعاعی معنای واژگان توانمندی‌های زیادی دارد. برای مثال می‌تواند نشان دهد که چگونه می‌توان هر کلمه و یا آیه را همان طور که هست تحلیل کرد.»

شایان ذکر است که این کتاب ابتدای تابستان سال جاری به ناشر سپرده شده است.

جمعه 22 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط