loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار دین در عصر رسانه

کتاب دین در عصر رسانه‌، نوشته استوارت هوور از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب دین در عصر رسانه‌، نوشته استوارت هوور با ترجمه علی عامری مهابادی، فتاح محمدی و اسماعیل اسفندیاری و با درآمدی از پرفسور سید حمید مولانا، از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و دفتر عقل منتشر شد.

کتاب دین و رسانه با نگاهی به تعامل هر روزه دین و رسانه در محیط فرهنگی ما، ارزیابی جدیدی از موقعیت‌ دینداری مدرن ارائه می دهد. در سال‌های اخیر شاهد دور بودن از فضای مذاهب نهادینه شده و حرکت به سوی قالب‌های فردی و مستقل تحقیق در جست‌وجوی مفهوم معنویت بوده‌ایم.

فیلم، تلویزیون، صنعت موسیقی و اینترنت با گذر از تأکیدات یکپارچه مذاهب جهان و امکان دسترسی آسان به آرمان‌های متنوع و پراکنده، از جایگاه و‌یژه‌ای در این فرایند برخوردارند. در حالی که این کتاب و دیگر منابع اطلاعاتی متنوع، با گردش در رسانه‌های جمعی، قالب فکری مذهبی و تعهد را تغییر داده‌اند، آرزوی انسان برای رسیدن به معنویت نیز جانی تازه به فرهنگ مردمی بخشیده است و با خلق دوباره کالاهای اساسی از فیلم‌های پرفروش، ورزش جهانی و موسیقی پاپ بستری مناسب برای درک مفهوم دینی ساخته است.

مولانا در آغاز این کتاب آورده است:« این کتاب درباره رسانه‌ها و دین اسن و نه دین و رسانه‌ها. در واقع در این تعبیر، محور اصلی رسانه‌ها بوده و نسبت دین با رسانه‌ها بررسی شده است. در بک کلام می‌توان گفت اثر حاضر به بررسی نقش رسانه ها در دین از دیدگاه غرب و به ویژه فرهنگ، تاریخ و سنت آمریکا می‌پردازد و رویکرد تطبیقی یا چند‌فرهنگی خارج از حوزه آمریکا و اروپا ـ به ویژه جوامع اسلامی ـ در آن دیده نمی‌شود.»

رسانه‌ها و مذهب در مرحله انتقالی، درک مذهب و رسانه‌ها، ابژه‌های فرهنگی و هویت مذهبی در بین معتقدان به ماوراء الطبیعه، جزم اندیشان و سکولار‌ها، و رسانه‌ها و فرهنگ دینی عمومی پس از 11 سپتامبر 2001 و دوم نوامبر 2004 برخی از عناوین ده‌گانه کتاب یادشده را تشکیل می‌دهد.

در ذیل عنوان رسانه‌ها و مذهب در مرحله انتقالی می‌خوانیم:«در بین تمام رده‌بندی‌ها معتقدان و جویندگان مابعدالطبیعه بیش از همه به کاوش و استفاده از محصولات مذهبی یا معنوی در قلمروی رسانه‌ها تمایل دارند.»

گفتنی است، کتاب دین در عصر رسانه‌، نوشته استوارت هوور، پاییز امسال در 453 صفحه و با شمارگان سه هزار نسخه، ازسوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و دفتر عقل، منتشر شد.

از این ناشر کتب زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•دین، مدرنیته و اصلاحات
•عملکرد مجامع بین المللی در عرصه جهانی
•فمینیسم
•چالشهای فکری سیاسی وهابیت

دوشنبه 25 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط