loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از جنگ جمل تا جنگ نرم

نویسندگان مرتبط : احمدحسین شریفی

دو کتاب «موج فتنه از جنگ جمل تا جنگ نرم» و «خوب چیست؟ بد چیست؟» به قلم حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، به ترتیب به همت انتشارات کانون اندیشه جوان و موسسه امام خمینی(ره) قم منتشر می‌شود.

«زهره غلامی»، مسئول روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، گفت: کتاب «موج فتنه از جنگ جمل تا جنگ نرم» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی در 5000 نسخه و 192 صفحه و به بهای 25000 ریال به همت انتشارات کانون اندیشه جوان، وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود.

مسئول روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مؤلف در این کتاب به اختصار ابعاد مختلف بحث فتنه را با تکیه و تأکید بیشتر بر سخن و سیره امام علی(ع) واکاوی می‌کند. این کتاب در هفت فصل سامان یافته است. فصل اول به بیان مقدمات بحث و مفهوم‌شناسی «فتنه» می‌پردازد. در فصل دوم به توصیف «شرایط و موقعیت‌هایی فتنه‌خیز» پرداخته‌ می‌شود. آگاهی از این شرایط برای تحلیل موقعیت‌های اجتماعی و تشخیص وظیفه عقلی و دینی می‌تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا بسیاری از افراد از روی غفلت در موقعیت‌های فتنه‌خیز گرفتار می‌شوند و بدون آن‌که بخواهند یا بدانند، هیزم آتش فتنه‌گران می‌شوند.

وی در مورد فصل سوم که به بررسی بسترهای اجتماعی ایجاد فتنه می‌پردازد. خاطرنشان کرد: مطالب این فصل برای متصدیان فرهنگی جامعه از این جهت می‌تواند مفید باشد که نشان می‌دهد زنگ‌های خطر فتنه چگونه و چه زمانی به صدا در می‌آیند. از بعدی دیگر، مطالب فصل سوم نشان می‌دهد که برای مبارزه با فتنه از کجا باید شروع کرد. مطالب این فصل به ما می‌گوید هرگز نباید آثار ظاهری فتنه، از قبیل آشوب‌های جزئی و مخالفت‌ها و نافرمانی‌های مدنی در بخش‌های کوچکی از جامعه، ما را از آبشخورهای اصلی فتنه غافل کند.

غلامی با اشاره به این‌که در فصل چهارم به شگردها و شیوه‌های فتنه‌گران برای ایجاد فتنه در جامعه توجه شده است، افزود: این فصل دکترین فتنه و فرمول آن را تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد که فتنه‌گران از چه راه‌ها و به چه شیوه‌هایی کار خود را پیش می‌برند. آشنایی با مطالب این فصل از این جهت هم مفید است که به ما کمک می‌کند آگاهی خود را از حقیقت بالاتر ببریم و فریفته ظاهر افراد و شعارهای خوب و جذاب نشویم؛ سطح برخورد خود را با مسائل اجتماعی و سیاسی عقلانی‌تر، و از اتخاذ تصمیمات هیجانی و احساسی که خواسته فتنه‌گران است، خودداری کنیم.

مسئول روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عنوان کرد: فصل ششم کتاب به توضیح برخی از پیامدهای مثبت و منفی فتنه می‌پردازد. نگاه نویسنده به پیروی از فرهنگ اسلامی، این است که نباید صرفا به عنوان تهدید با فتنه‌ها برخورد کرد؛ زیرا از زاویه‌ای دیگر، فتنه‌ها فرصتی بی‌نظیر در اختیار جامعه اسلامی قرار می‌دهند. فرصتی برای شناخت حقیقت و حقیقت‌محوران. فتنه‌ها موجب کنار رفتن پرده نفاق از چهره‌هایی می‌شود که تا قبل از وقوع فتنه هرگز گمان نمی‌رفت چنان افرادی با چنان نیت‌هایی در صفوف جامعه رخنه کرده باشند.

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت واپسین فصل کتاب به شیوه‌های مبارزه با فتنه می‌پردازد و راه‌های مبارزه کوتاه مدت و بلند مدت با فتنه را تبیین می‌کند. این فصل می‌تواند برای عموم مردم راهگشای خوبی برای برون‌رفت از فضای غبارآلود و تاریک فتنه و در امان ماندن از آسیب‌های معنوی و اجتماعی آن باشد. در عین حال، در این فصل با تکیه بر سخن و سیره امام علی(ع)، راه و روش مبارزه کوتاه مدت و بلند مدت با فتنه و فتنه‌گران به متصدیان فرهنگی و نخبگان علمی جامعه نیز نشان داده می‌شود.

از سویی دیگر کتاب «خوب چیست؟ بد کدام است؟» از این نویسنده با رویکرد اخلاقی به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

«مرتضی اهوز»، مدیر اطلاع‌رسانی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: کتاب «خوب چیست؟ بد کدام است؟» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین احمد‌حسین شریفی منتشر شد.

وی افزود: این کتاب در 3 بخش تدوین شده است؛ بخش اول به معناشناسی خوب و بد در سه فصل پرداخته است که عناوین این فصول عبارتند از: نظریه‌های غیر شناختی، نظریه‌های شهودگرا، نظریه‌های تعریف‌گرا.

اهوز در معرفی بخش دوم این کتاب اظهار کرد: بخش دوم این کتاب که با عنوان هستی‌شناسی خوب و بد است در 4 فصل؛ توصیه‌گرایی، نظریه حسن و قبح الهی، نظریه حسن و قبح قراردادی و حسن و قبح ذاتی مدون شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بخش سوم و پایانی کتاب که با عنوان معرفت‌شناسی خوب و بد است در دو فصل تدوین شده است که «قضیه اخلاقی و قضیه مشهوری» و «عقل و اخلاق» عناوین این دو فصل هستند. همچنین این کتاب در قطع وزیری و در 320 صفحه و به بهای 39000 ریال در 1500 نسخه منتشر و روانه بازار نشر شده است.

پنجشنبه 28 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط