loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی گزارش به خاک هویزه

نویسندگان مرتبط : سید قاسم یاحسینی

سعید فخرزاده گفت: در نشان دادن عظمت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مردم کوتاهی کرده ایم چرا که این حماسه ها هنوز تدوین نشده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سعید فخرزاده رییس بخش خاطرات دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری در مراسم رونمایی از کتاب "گزارش به خاک هویزه" در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، تاکید کرد: دست تقدیر در دوران دفاع مقدس مرا در شرایطی قرار داد، تا به وقایع نگاری جنگ بپردازیم، قبل از انقلاب الگوی ما شهید مطهری و من با همین هدف به حوزه علمیه رفتم تا مطهری شوم اما نتوانستم.

وی افزود: ماجراجویی مرا به جبهه کشاند و در آنجا به کارهای تبلیغاتی و فرهنگی پرداختم، از سال 65 وارد عرصه وقایع نگاری جنگ شدم و امروز نیز به وقایع نگاری انقلاب می پردازم.

فخرزاده در ادامه با بیان اینکه ایرانی در همه جای دنیا شیفته هویت خود است، تصریح کرد: ما مردمی نیستیم که تاریخچه کوچکی داشته باشیم، تاریخ ایران بزرگ و افتخارآمیز است. حتی اگر زمانی از دشمن شکست خورده ایم اما فرهنگ خود راحفظ کرده و جنبه های مثبت فرهنگ های مهاجم را نیز جذب کرده ایم.

وی اظهار داشت: چند سال پیش فوتبالی میان ایران و آمریکا برگزار شد که ایران پیروز میدان بود در آن زمان نه تنها ایرانیان داخل به شادمانی پرداختند بلکه در سایر اقصی نقاط جهان نیز مردم از پیروزی تیم ایران خوشحال بودند، این عکس العمل نشان دهنده عشق به هویت ایرانی است.

وی ادامه داد: چطور می شود مردمی که از برد یک فوتبال اینگونه اظهار شادمانی می کنند اما نسبت به دفاع مقدس و انقلاب بی تفاوت می شوند، آنچنان که با شنیدن عظمت انقلاب و جنگ هیجانی نمی شوند.

فخرزاده متذکر شد: این اتفاق ریشه در کوتاهی ما دارد، چرا که ما نتوانسته ایم، مردم را نسبت به این مسائل آشنا کنیم و میان این حماسه ها با مردم ارتباط عمیقی برقرار سازیم، مهم این است که این حماسه ها تدوین نشده است، البته امروز خوشبختانه چراغ این رویداد با مرتضی سرهنگی روشن شده و کتابهایی در حوزه خاطره نگاری جنگ منتشر شده است که مردم با خواندن آنها لذت می برند.

وی با اشاره به حماسه های هشت سال جنگ تحمیلی گفت: مردم ما به تاریخ این کشور عشق می ورزند، اما باید ارتباط عمیقی میان آنها و انقلاب و جنگ برقرار شود، در دوران دفاع مقدس عراقی ها ادله ای برای آغاز جنگ داشتند، آنها خیال می کردند وارد ایرانی از هم پاشیده می شوند و در چند روز این کشور را اشغال می کنند. اما از همان اوان جنگ آنها با منظره حماسه مقاومت مردم روبرو شدند.

فخرزاده در پایان تصریح کرد: مقاومت های مردمی در دشت آزادگان هم از نظر فرهنگی و هم از نظر استراتژیکی اهمیت دارد، چرا که این منطقه سرپل نیروهای عراقی برای ورود به ایران محسوب می شد. اما آنها در بدو ورود با مقاومت های مردمی روبرو شدند که حماسه این مقاومت ها در کتاب هایی چون "گزارش به خاک هویزه" آمده و نشان از زنده بودن یک ملت دارد و ملت ما باید بدانند، زنده هستند و تا ابد نیز زنده خواهند بود.

* یاحسینی: ادبیات دفاع مقدس عموما ساختاری مرد سالارانه دارد
سید قاسم یاحسینی، با اشاره به حضور پررنگ زنان در حماسه های هشت سال جنگ تحمیلی گفت: ادبیات دفاع مقدس عموما ساختاری مرد سالارانه دارد.

یاحسینی در مراسم رونمایی کتابش با عنوان "گزارش به خاک هویزه" گفت: بنده سال 82 برای انجام یک پروژه ای به منطقه دشت آزادگان سفر کردم و از همه شهرها و روستاهای این منطقه بازدید کرده و در خلال این بازدید مشاهده کرده چه گوهر ها و گنجهایی آنجا نهفته است که اگر سفته نشود، ظلم بزرگی به تاریخ پرغرور ایران است.

وی افزود: این گزارش در شرایط جالبی ضبط شد، یونس شریفی از رزمندگان سال های جنگ تحمیلی بود که سهم بزرگی در این دوران داشت ایشان شب ها از ساعت 12 تا پاسی از شب به خاطره گویی می پرداختند و متن این کتاب در چنین فضایی شکل گرفت.

یاحسینی در ادامه درباره عنوان این کتاب تصریح کرد: اسم کتاب را از کتاب نیکوس کازانتزاکیس (نویسنده برجسته یونانی) با عنوان "گزارش به خاک یونان" انتخاب کردم. کتاب گزارش به خاک هویزه آیینه ای مردمی از وقایع جنگ تحمیلی است با همه تلخی ها و شیرینی های آن.

وی خاطرنشان کرد: لایه های انسانی جنگ را در کمتر کتابی مشاهده کرده ام، آنچه در این کتاب ها آمده چهره ای میلیاتریسم جنگ بوده است، اما با شروع پزوزه دشت آزادگان، سبکی در حوزه هنری پایه گذاری شد که نوعی نگاه انسانی به جنگ داشت.

این نویسنده در ادامه اظهار داشت: آنچه در طول هشت سال جنگ تحمیلی گذشته است، تنها نمایی از تانک و توپ نیست، بلکه لایه هایی انسانی آن است که می تواند به عنوان الگویی فرهنگی مطرح شود و کارهای مختلف هنری از روی انها اقتباس شود.

یاحسینی با اشاره به حضور پررنگ زنان در هشت سال جنگ تحمیلی گفت: من در نوشته هایم گرایش های فمینیستی دارم و شاید به همین سبک است که مورد انتقاد قرار می گیرم، عموماً در نوشته هایم سعی کرده ام به جایگاه و نقش واقعی زنان در این دوران بپردازم.

وی ادامه داد: ادبیات جنگ ما ساختاری مردسالارانه دارد، در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیروهای عراقی وارد خانه های مردم شده بودند و در این شزایط زنان نیز در مقاومت های مردمی حضور داشتند. در واقع تا زمان آغاز عملیات شکست حصر آبادان که زنان نقش پر رنگی در دفاع از دشمن دشتند، اما بعد از آن از جنگ رانده شده اند.

یاحسینی با بیان اینکه روابط انسانی در ادبیات جنگ ما نهفته مانده است، گفت: اهمیت تاریخ شفاهی جنگ روشن است و یک اتفاق مهمی که امروز در حال رخ دادن است این است که 20 سال پیش در یک کانکس کوچکی در تقاطع خیابان طالقانی و حافظ دو نفر با نام هدایت الله بهبودی و مرتضی سرهنگی گرد آمده اند تا ادبیات جنگ را از سطحی بودن نجات دهند و امروز مفتخریم که نتیجه چنین فعالیتی ظهور یکی از پدیده های ماست با نام کتاب "دا".

وی در پایان تاکید کرد: پس از وارد کردن صنعت چاپ به ایران توسط میرزا صالح شیرازی، سابقه نداشته است که کتابی در طول یک سال جشن چاپ صدمش را بگیرد و این چنین مورد استقبال مردم قرار گیرد.

گفتنی است این کتاب به همراه غالب کتابهای دفتر هنر و ادبیات مقاومت حوزه هنری در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 29 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط