loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار لیبرالیسم ایرانی

کتاب "لیبرالیسم ایرانی؛ بررسی جریانهای راست در ایران" به قلم جهاندار امیری منتشر شد. این کتاب که اخیراً به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشرشده در یک مقدمه پنج فصل می باشد با عنوان لیبرالیسم ایرانی(بررسی جریان های راست در ایران) تدوین شده است.

فصل اول با عنوان درآمدی بر لیبرالیسم (پیدایش، مبانی، و مؤلفه‌ها)، فصل دوم با عنوان لیبرالیسم ایرانی از آغاز تا تبیین (نسل اول لیبرالهای ایرانی)، فصل سوم با عنوان لیبرالیسم ایرانی در تلاش تحقق(مشروطه و استبداد) و فصل چهارم با عنوان حضور و حاشیه گزینی محافظه کارانه (1357-1320) و فصل پنجم با عنوان لیبرالیسم ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.

لیبرالیسم در اولین نگاه با ویژگی‌هایی همچون آزادی‌خواهی، علم‌گرایی، توسعه انسان‌مداری، پیشرفت دموکراسی و حقوق بشر شناخته می‌شود. علاوه بر این تفکر به عنوان بنیاد اصلی تمدن جدید غرب معرفی شده و بر آن تمدن لیبرالی نام نهاده شده، علاوه بر این مقاطع مختلف تاریخی ما شاهد چهره‌های مختلف جریانهای لیبرال در ایران بوده ایم که به ظاهر با هم اختلافهای اساسی دارند. آیا واقعیت همین است که معروف شده و به عبارتی عامیانه جا افتاده است.

انگیزۀ اصلی در نگارش این تحقیق علاوه بر لیبرالیسم و بنیادهای اصلی و تاریخی آن در غرب، بیان چگونگی ورود تفکر لیبرال به ایران و چگونگی تعامل آن با سایر ارکان قدرت جامعه همچون مردم، دین مداری و حکام بوده است. به نظر نگارنده نسلها و نحله‌های مختلف لیبرال و راست در یک قرن و نیم اخیر در ایران، یک کل به هم پیوسته و مرتبط با هم بوده اند که بنیادهای تفکر و نگرش فکری آنها یکسان است و اختلافهای قابل توجه، حاصل شرایط تاریخی و چگونگی تعامل جریان های راست با سایر بخشهای فدرت جامعه بوده است. از نگاه این تحقیق لیبرالیسم ایرانی، نگرشهای خود را با پیشرفت علمی، صنعتی، اجتماعی و سیاسی غرب پیوند می‌زده و پیروزی نهایی خود را در تحقق و پیروزی تمام عیار لیبرالیسم می دانسته و این رمز منازعه حل نشده یک قرن و نیم جامعه ایرانی است که در مقاطع مختلف به تقابل و اختلاف بر سر مفاهیمی همچون قانون مداری، آزادی، مشروطه خواهی،دموکراسی طلبی و حقوق بشر تقلیل داده شده است.

کتاب لیبرالیسم ایرانی (بررسی جریان های راست در ایران) در 325صفحه و با شمارگان 2500 نسخه منتشر شده و قیمت آن 4800 تومان است.

شنبه 30 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط