loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آن ها و سانتی مانتالیسم

نویسندگان مرتبط : یوسفعلی میرشکاک | فاضل نظری

علی معلم دامغانی در نشست نقد و بررسی کتاب" آنها" سروده فاضل نظری گفت : این تفکر که ادبیات کلاسیک را نخوانید تا تحت تاثیر آن قرار نگیرید ضربه محکم و مهلکی بر ادبیات و سلسله کسانی که از ادبیات استفاده می کردند وارد کرده است.

معلم: تفکر نخواندن ادبیات کلاسیک، ضربه محکمی برآن وارده کرد
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 11، وی که در سلسله نقدهای ادبی فرهنگسرای رازی سخن می گفت با اعلام این عقیده تصریح کرد:کسی که ادبیات کلاسیک را مطالعه نکند از کجا باید بداند که تحت تأثیر و الهام آن ادبیات قرار گرفته است یا نه؟
وی یادآور شد: شاعری که مضمونی از شاعران دیگر در شعرش نباشد وجود ندارد و در بسیاری از موارد حتی در آثار کلاسیک هم دیده می شود.
معلم دامغانی تصریح کرد: الهام گرفتن صرف ، به نفع شاعر جوان نیست چرا که ذوق و خلاقیت خود را تلف می کند.

در ادامه دکتر بهروز یاسمی درباره کتاب "آن ها"گفت: فاضل نظری با اعتماد، به غزل امروز معاصر کمک بسزایی کرده است.
وی افزود: اگر انقلاب اسلامی نبود غزل مورد توجه قرار نمی گرفت، به دلیل اهمیت انقلاب که دیدگاه، زاویه و روشنفکری داشت جریان شعر به نفع شعر کلاسیک و غزل مغلوب شد.
یاسمی تصریح کرد: دلایل موفقیت شاعر در حفظ فاصله با غزل بی ریشه و همسویی با ذائقه و پسند مخاطب ایرانی است.
وی با بیان اینکه معیار سنجش صمیمیت یک شاعر غزل است، یادآور شد: تمام انرژی "نظری" مصروف مضمونی می شود که در مصراع گنجانده شده است. شعر و بیت های دیگر اشکالی است که در کار شاعر وارد کرده است.
یاسمی با انتقاد از بخش هایی از شعر نظری گفت: شکل ذهنی در غزل بسیار باید رعایت شود که در شعر این شاعر جوان رعایت نشده است. معنای مبهم، استفاده از برخی قوافی و کلی بودن موضوعات از معایب "آنها" است .
وی افزود: خیال پردازی، غزل را از یکدستی می اندازد، هرچه شکل ذهنی بر فضای شاعر سایه انداخته اثر منسجم تر و غنی تر می شود.
وی ادامه داد: این نادرست است که یک اهل ذوق و هنر را به پست مدیریت وارد کنی چرا که شتاب گری از قوت آثار او می کاهد.

میرشکاک: نویسنده کتاب "آنها" گرفتار سانتی مانتالیسم است
یوسفعلی میرشکاک در نشست نقد کتاب "آنها"که در فرهنگسرای رازی برگزار شد، گفت: فاضل نظری گرفتار سانتی مانتالیسم شده است از این رو اعتقادی ندارم که در آینده موفق شود.

میرشکاک درباره علل ناموفقیت "آنها" تصریح کرد: شعرها در این مجموعه مصراع محور است که شاعر بایستی تکاپو کند که بیت محور شود. هر کجا او به رمز نزدیک می شود متهم به خرابکاری می شود اما اوج موفقیت اوست.
(واژه "سانتی مال" از آن دست واژه هایی است که همگان پیش از آنکه معنای آن را بدانند، از آن استفاده می کنند و معنای اصطلاحی آن، با معنای واقعی اش ، تفاوت بسیار دارد.
به لحاظ تاریخی، سانتی مانتالیسم، پدیده ای متعلق به قرن 18 است. دورانی که در آن شرایط اجتماعی،گونه ای خاص از روابط بین فردی را به وجود آورده بود که در آن، محور اصلی روابط، خصوصاً روابط میان زنان و مردان بود و در نتیجه آن، مضمون بسیاری از آثار ادبی عصر و دوران را ،روابطی خارج از چارچوب روابط متعارف تشکیل می داد.
سانتی مانتالیسم برای مبارزه با به ابتذال کشیده شدن عشق وروابط عاطفی ، به وجود آمد. سانتی مانتالیسم می خواست به عشق تقدس ببخشد وآن را از امری صرفاً مادی و بی قاعده و قانون، تبدیل به نوعی عمل معنوی و الهی کنند. در همین دوران بود که رمان هایی با محور عشق نوشته شد و نویسندگان سانتی مال کوشیدند با تمرکز بر قداست عشق و تأکید بر وفاداری مطلق و حتی انکار امکان تکرار تجربه عاشقانه، عشق را از آن حالت دستمالی شده و مبتذل خارج کنند. )
وی با بیان اینکه نقد اکثر منتقدین خرده بینانه است، گفت: حوالت مضمون گویی نیست، در شعر نظری مستقیم یا غیر مستقیم پسا نیمایی اثر کرده است وی گفت :شعرهای شما را بالنده می بینم ، به شرط اینکه به مضامین کلاسیک بازنگردید و به رویدادهای پسانیمایی بپردازید، چراکه تقلید از فضای ذهنی شاعران گذشته و مرگ شاعر را به بار می‌آورد.
میرشکاک یادآور شد: تمرکز باعث تسلط بر توانمندی بیانی می شود و هرگاه با فهم و ذهن مخاطب موافق باشد شاعر توانسته است بر ذهن مخاطب نفوذ کند.

در ادامه علی موسوی گرمارودی ،عامل موفقیت نظری را سرودن در یک قالب و بسنده کردن به غزل برشمرد و گفت: "غزل" فاضل را انتخاب کرده است و این نشانه توفیق اوست که غزل سراغ شاعر برود.
وی افزود: هیچ یک از ردیف ها زاید نیست؛ شاعر لحظه را شکار نکرده است این لحظه است که شاعر را شکار کرده است.
گرمارودی اظهار داشت: توجه به آرایه های لفظی و معنوی، استفاده بجا و مناسب از تلمیحات، تضمین ها نظری را به شاعری معناگرا مبدل کرده است.
وی با اشاره به اینکه عیوب نظری در مقابل مهارت او نادیده است، تصریح کرد: در برخی از اشعار ابهام وجود دارد و هرگاه به سبک بیدل نزدیک شده ابهامی خلق شده، این نقص در زیاده روی در ایجاز است که به فصاحت لطمه زده است.

در ادامه سعید حدادیان گفت: نظری حرف بسیار دارد و این حرف ها را به شکلی زیبا و مناسب بیان می کند.
وی تصریح کرد: فاضل نظری در راه "شدن" است اگرچه جایگاه در خور و بالایی دارد با این حال باید به او در ادبیات به صورت یک "امکان" نگاه کرد.
این مداح اهل بیت افزود:وی در توجه به حسن مطلع در کنار آرایه های ادبی موفق عمل کرده و در جایی یک مطلع کار یک رباعی را انجام داده است.

این نشست با حضور علی معلم دامغانی، یوسفعلی میرشکاک، سعید حدادیان و علی موسوی گرمارودی در فرهنگسرای رازی برگزار شد.

آثار مکتوب زیر از این شاعر و منتقد ادبی در فروشگاه های دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•آن ها
•اقلیت
•گریه های امپراتور

سه‌شنبه 3 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط