loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یعقوب توکلی: وهابیت؛ خطر جدی حال و آینده جهان اسلام

نویسندگان مرتبط : یعقوب توکلی

استاد «یعقوب توکلی» پژوهشگر و کارشناس حوزه تاریخ معاصر که برای دومین جلسه متوالی در نشست دفتر گفتمان انقلاب اسلامی از وهابیت و متولیان این فرقه انحرافی سخن می‌گفت، این‌بار از نقش آمریکا و دول غربی چون انگلستان در ممانعت از اتحاد کشورهای جهان اسلام پرده برداشت و اظهار داشت: کشورهای جهان غرب همیشه بر تجزیه و کوچک‌تر شدن جهان اسلام تأکید داشته و دارند و هیچگاه برای اتحاد حتی دو نقطه از جهان اسلام کاری نکرده‌اند. جالب اینکه برای اینگونه اقدامات خود نیز توجیهات بسیار زشتی دارند.
نمونه این توجیهات را می‌توان در آثار نویسندگانی چون خانم «لمپتون» مشاهده کرد که تجزیه کشورهای اسلامی از جمله ایران را یک ضرورت جغرافیایی خواند. در حالی‌که تمام این اقدامات چیزی جز پنهان‌کردن نقش انگلیس در تجزیه جهان اسلام نبود.

وی در ادامه با اشاره به اوضاع اقتصادی عربستان و تحولات صورت گرفته در آن پس از روی کار آمدن آل‌سعود، تولید نفت در عربستان را بزرگترین عامل ثروتمند شدن این کشور خواند و افزود: عربستان به واسطه ثروت حاصل از تولید نفت به عنوان یکی از ستون‌های استراتژی دو ستونه «نیکسون» در سیاست خارجی آمریکا قرار گرفت که البته ستون دیگر آن نظام شاهنشانی ایران بود. بر اساس این استراتژی هرگاه احتیاج به منابع مالی بود، دولت عربستان و هر زمان نیاز به نیروی نظامی دیده می‌شد، نظام شاهنشاهی ایران بهترین راه چاره بود.

این استاد دانشگاه، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را هشداری برای وهابیت خواند و تأکید کرد: طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشترین حجم مطالعات اندیشمندان غربی پیرامون چرایی و چگونگی رخداد انقلاب اسلامی در ایران صورت گرفته است. در حالی‌که با نهایت تأسف، باید اعتراف کرد که در این سوی مرز و در داخل کشور ایران، اساتید و اندیشمندان ما زحمت کمترین مطالعات را به خود نمی‌دهند و شاهد ارائه تئوری‌ها و جریانات فکری‌ای در مراکز آموزشی در خصوص انقلاب هستیم که هیچ تعلقی به نظام جمهوری اسلامی نداشته و از آبشخور آموزه‌های غربی تغذیه شده اند.

به گفته توکلی، رهاورد این مطالعات و کند و کاوها برای دولت‌های مزبور این بود که مهمترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش قدرت روحانیت ناشی از حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی بوده است. لذا وهابیون نیز سعی در گسترش حوزه‌های آموزشی وهابیت نمودند و پس از آنکه دریافتند نوشتن کتاب دردی از آنها دوا نمی‌کند به تربیت طلاب وهابی و آموزش وهابی‌گری در نقاط مختلف جهان همچون مصر ، پاکستان و افغاستان و...
پرداختند که متأسفانه در داخل کشور اسلامی خود نیز شاهد گسترش اینگونه مراکز آموزشی وهابی پرور هستیم.
جریان‌شناس مسایل سیاسی ایران، مشکل دیگر در راه موفقیت وهابیون را فقدان نیروی نظامی قدرتمند دانست و تصریح کرد: وهابیت برای جبران این کمبود، یک نیروی نظامی همچون القاعده را بهترین دستاویز یافت. طی سالیان اخیر نیروهای زیادی به افغانستان حرکت کردند که به طور عمده شامل این گروه‌ها می‌شدند، گروهی مدافع اسلام که برای مبارزه با کفر و کمونیسم به افغانسان سفر کردند. گروهی دیگر، افرادی که در کشور خود با نظام سیاسی کشور خود درگیر و به دنبال جایی برای فرار از مجازات بودند و در آن شرایط افغانستان مأمنی مناسب برای این دسته افراد می‌شد و سرانجام همراه با این‌ها یک فرد عرب ناراضی مشهور ثروتمند سعودی -که حمایت دولت عربستان را نیز به همراه خود می دید- به نام «اسامه بن لادن» نیروی نظامی به نام القاعده را شکل داد. وهابیت که با مشاهده جریان‌های شهادت‌طلبانه شیعیان، خود را نیازمند به یک چنین نیروهایی می‌دید در یک فرصت طلایی بدست آمده، از کسانی که حاضر به انجام هرکاری حتی کشتن و کشته شدن بودند، حمایت کرد. وهابیتی که در سالیان دور، نیرویی برای سرکوب شورشی کوچک را نداشت، بواسطه جریان‌هایی چون القاعده افرادی را تربیت کرد که حاضر بودند برای کشتن شیعه، خود قطعه قطعه شوند.

به گفته توکلی نمونه این حرکات انتحاری و ضد شیعی را می توان در عراق مشاهده کرد. پس از حمله آمریکا به عراق و در شرایطی که با تدبیر هوشمندانه «آیت الله سیستانی» در حمایت از دولت عراق و «آیت الله حکیم» با حمایت از ائتلاف شیعی، گام بلندی در جهت خروج نیروهای آمریکایی از عراق برداشته شد، وهابیت که ایجاد دموکراسی و حاکمیت تشیع در عراق را مغایر اهداف سرکوبگرانه خود یافت، با اتحاد نیروهای حزب بعث و طلبه‌های آموزش دیده نیروی جدیدی را وارد عراق کردند که فجیع‌ترین کشتارها را علیه شیعیان صورت دادند.

خطر در کمین جهان اسلام
پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در بخش دیگری از سخنان خود دقت در سیر اقدامات صورت گرفته وهابیون طی سال‌های حضورشان در مناطق اسلامی را گوشزد کرد و اظهار داشت: با کمی تأمل در این سیر حرکتی‌درمی یابیم که وهابیت چگونه اهداف مسلمانانی را که به دفاع از اسلام می‌اندیشیدند به جنگیدن با مسلمانان تنزل داده و اکنون جنگیدن با تشیع و مهم‌تر از آن سیطره بر جهان اسلام را مهم‌ترین وظیفه خود می‌داند.
به گفته این استاد دانشگاه آنچه امروز در یمن و علیه شیعیان آن رخ می‌دهد، ناشی از هراس وهابیون و سایر شیعه‌ستیزان از حرکات انقلابی شیعی است. به عنوان نمونه باید از گروه اقلیت شیعی لبنان نام برد که چگونه سبب ذلت اسرائیل گردید. امروز وهابیون برای ممانعت از تکرار مجدد اینگونه حرکات انقلابی، به کشتار و سرکوب مردم شیعه یمن روی آورده‌اند. هرچند حملات سرکوبگرانه وهابیون و دولت عربستان به مرزهای یمن، ناشی از ضعف و بی‌لیاقتی حکومت حاکمه این کشور است. اما این خطر وجود دارد که به سبب قانع نبودن آل‌سعود به نفوذ و حضور حال حاضر خود، شاهد تکرار تجربه شیعه‌کشی یمن در سایر کشورهای اسلامی چون بحرین و... باشیم.

استاد یعقوب توکلی در پایان سخنانشان تاکید کردند: وهابیت امروز به سه سلاح زر و زور و تزویر مجهز شده و این تجهیز خطر را به ما بیش از پیش نزدیک کرده است. وهابیت از نداشتن امکانات زورگویانه، امروز به مرز حداکثری زورگویی رسیده و پدیده‌ای خطرناک برای جهان اسلام گردیده است. لذا ما وظیفه داریم آگاهی کافی نسبت به این جریان پیدا کنیم، عناصر آن را در داخل و خارج کشور بشناسیم و مردانه در برابر آن بایستیم که در غیر این‌صورت ذلت در انتظار ما خواهد بود.

در بخش پایانی این نشست دفتر گفتمان انقلاب اسلامی، دکتر «علیرضا زاکانی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه و در آستانه مراسم برائت از مشرکین حجاج، به بازگویی خاطراتی از وقایع جمعه خونین مکه سال 1366 پرداخت که در اثر آن 325 نفر از زائران ایرانی کشته و بیش از 649 نفر مجروح شدند. وی ضمن بیان اعمال خشونت‌بار آل‌سعود علیه زائران بی‌دفاع خانه خدا و هتک حرمت حرمین شریفین، با توجه به پیام تاریخی حضرت امام (ره)، این اقدام را سرآغاز تحولات عظیمی در جهان اسلام از جمله انتفاضه فلسطین خواند و اظهار امیدواری کرد، با گسترش حرکت‌های اسلام‌خواهانه و انقلابی، شاهد نابودی آل سعود باشیم.

از این نویسنده و تاریخ نگار کتاب «اسلامگرایی در مصر»، «سبک شناسی تاریخ نگاری معاصر ایران» و نرم افزار «تاریخ معاصر» در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است. کتاب «راز درخت سیب»(داستان واره ای در باره تاریخ و تحلیل نظرات درباره شکل گیری انقلاب اسلامی) این نویسنده به زودی از سوی دفتر نشر معارف منتشر می شود.

در زمینه وهابیت نیز محصولات زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی
چالشهای فکری سیاسی وهابیت
وهابیت
آئین وهابیت
سلفیه بدعت یا مذهب: نقدی بر مبانی وهابیت

پنجشنبه 5 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط