loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی کوتاه به «اخلاق نقد» نوشته حجت‌الاسلام اسلامی

«اخلاق نقد» نوشته حجت‌الاسلام دکتر سیدحسن اسلامی در سال 1383 از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
مقام معظم رهبری در پاسخ به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه قم بر لزوم ایجاد زمینه‌های گفتگو و مناظره در بحث علمی به دور از جوسازی و غوغا سالاری تأکید کرده و فرمودند: «نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد.» اخلاق نقد، یک مسئله از مسائل اخلاق کاربردی است که جایگاهی ویژه در این رشته مستقل دارد و با وجود تأثیرگذاری فراوان و نیاز جامعه علمی و سیاسی کشور، تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
نویسنده در این کتاب کوشش کرده است تا از یک سو انتقاد آنگونه که هست، نشان داده شود و کارکرد آن بیان گردد و از دیگر سو، راهی برای غلبه بر احساس ناخوشایند و تلخ انتقاد ارائه شود.
این کتاب در 9 فصل، به بررسی مفهوم نقد، تفاوت نقد با خرده گیری، علل و انگیزه‌های نقد گریزی، عناصر نقد سازنده، کارکرد نقد، مبانی نقد پذیری، اخلاق نقد و اهمیت آن می‌پردازد.
از امتیازات کتاب این است که در طول مباحث همواره در محدوده موضوع مورد بحث حرکت نموده، هیچ گاه به مسائل حاشیه‌ای نپرداخته است. نویسنده به جای کلی گویی درباره نقد، کوشیده است مسائل این حوزه را بشکافد و هر یک را مورد بررسی قرار داده، ابهامات موجود را برطرف سازد.
«اخلاق نقد» در 172صفحه، تیراژ 3000 نسخه و قیمت 10000 ریال از سوی دفتر نشر معارف در قطع وزیری منتشر شده است.
دفتر نشر معارف در این زمینه کتابهایی چون «آیین زندگی یا اخلاق کاربردی»(احمدحسین شریفی)، «اخلاق زندگی» و «اخلاق و آداب دانشجویی»(علی اکبر کلانتری ارسنجانی)، «اخلاق و رفتارهای جنسی»(یوسف غلامی)، «قلمرو دل» و «سلوک دانشجویی»(جواد محدثی)، «رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی»(فتح‌الله نجارزادگان)، «همای سعادت: آیین دوستی و رفاقت از نظر اسلام»(علیرضا مستشاری)، «اخلاق خانوادگی از دیدگاه پیامبر اعظم(ص)»(سیدمحمد شفیعی مازندرانی) و «اخلاق تدریس»(ا.ف. امیدوار) را منتشر کرده است.
برای تهیه این کتاب و دیگر کتب اخلاقی این ناشر، می‌توانید از طریق سایت پاتوق کتاب (www.ketabroom.ir) یا فروشگاههای دفتر نشر معارف (تهران 88911212-021) و (قم 7735451-0251) و (دفتر مرکزی 7744616-0251) اقدام نمائید.

چهارشنبه 18 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط