loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راه 43 منتشر شد

چهل و سومین شماره نشریه فرهنگی - تحلیلی راه مشتمل بر پرونده‌ای دیگر درباره دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مقالاتی درباره علوم انسانی بومی و گفتگویی درباره شبکه تلویزیونی مستند در 112 صفحه منتشر شد.

«جدال جمهوری با زنگیان کافوری» سرمقاله این شماره راه، با این پرسش آغاز می شود که:"هیاهوهای بعد از سی‌امین انتخابات سراسری جمهوری اسلامی که کم و بیش در بعضی فضاهای مشهور به نخبگانی و اینترنتی ادامه دارد، چه کسی را آماج کرده است ؟ فرد منتخب را یا انتخاب‌گران را ؟"و با این پرسش به پایان می رسد که:" در مواجهه با زمره تزویر که انتقامشان از ملت را در پرخاش به منتخب پنهان کردند باید به دفاع از رئیس‌جمهور پرداخت یا خیل انتخابگران ضعیف پنداشته‌شده و ضعیف خواسته‌شده را سازمان باید داد و به میدان آورد؟"
یکی از دو گفتگوی ویژه این شماره راه مصاحبه‌ای است با نادر طالب‌زاده با عنوان «میانبر اصلاح‌گری» درباره پیشنهاد تاسیس شبکه تلویزیونی مستند. این پیشنهاد را طالب‌زاده در دیدار هنرمندان دفاع مقدس با رهبر انقلاب مطرح کرده بود. در این گفتگو نادر طالب‌زاده درباره این پیشنهاد توضیح داده و ضرورت تاسیس شبکه تلویزیونی مستند و مشکلات پیش روی تاسیس آن را تشریح کرده است.
«حیات عریان امر سیاسی در شعر پایداری» مقاله‌ای است به قلم سیداحمد میراحسان درباره ویژگی‌های شعر قزوه.
محمدکاظم کاظمی شاعر افغان هم در این شماره راه با مطلبی با عنوان «شعر میز بر باد ده» حضور دارد. این مطلب مقدمه کاظمی است بر کتاب «دادخواست». دادخواست مجموعه‌ای است از اشعار اجتماعی -انتقادی از شاعران معاصر.
صفحات23 تا 27 این شماره راه هم اختصاص دارد به شعر؛ شعرهایی از معلم، قزوه، طهماسبی، امیری‌اسفندقه، سیار، مودب، احمدی، عرفان‌پور، نعمتی، شهرستانی، محمدزمانی، ترکی و دیری که غالبا" درباره انتخابات و پیامدها و موضع‌گیری‌های خلال آن سروده شده‌اند.
«زندان برای عدالتخواهان خاصیت دارد» قسمت دوم خاطرات حجت‌الاسلام جهانشاهی است از 70 روز زندان انفرادی در اوین و زندان شیراز. جهانشاهی در قسمتی از خاطرات خود نوشته: «از اینکه تاکنون سی وپنج روز زندان انفرادی را تجربه کردم ناراحت نیستم و بلکه خوشحال و شکرگزارم. چرا که اولا برای خدا و در راه انجام وظیفه سختی کشیدن ارزش دارد و ثانیا برای ساخته شدن و شناختن روحیات و نقاط قوت و ضعف خود لازم است و اصلا این روزها به این معتقد شده‌ام که هر کسی (خصوصا عدالت‌خواهان) لازم است حداقل یک ماه زندان انفرادی را تجربه کنند...»

علوم انسانی
در این شماره از راه، چهار مقاله درباره علوم انسانی به چاپ رسیده. در مقاله «هندوانه، مشت یا ...» مرتضی هاشمی مدنی سناریوهای پیش‌ رو درباره اسلامی کردن علوم انسانی را بررسی کرده و رضا نساجی در «جامعه شناسی ایرانی» موضوع علوم انسانی در کتابهای درسی آموزش و پرورش را مورد کنکاش قرار داده است.
«ادبیات تاریخ‌ساز و ادبیات نبش قبر کن» به قلم روح‌الله ایزدخواه هم مقاله‌ای است درباره نگرش تولیدی به علوم انسانی با استناد به دیدگاههای جلال آل احمد. سعید خورشیدی هم در «رابطه علم بومی و سینه سوخته» تاثیر فعالیت‌های فرهنگی – اجتماعی نسل جوان در تولید علم بومی را بررسی کرده است.
«عدالت اسکروچی» عنوان یادداشتی است به قلم محمدرضا طاهری در معرفی کتاب «چرا عدالت اجتماعی مهم است» اثر برایان بری. طاهری در پایان این یادداشت نتیجه گرفته: «مادامی‌ که طرح روشن و مشخص و دارای برنامه‌ای که بدیل سرمایه‌داری بوده و بتواند جایگزین عدالت اسکروچی شود، در دست نداریم، بهتر است بگذاریم همان اسکروچ به کار خود را ادامه دهد. صندوق صدقات و سهام عدالت گرهی هر چند کوچک از مشکلات محرومین باز می‌کند، کاری که صدها خروار نظریه انتزاعی نخواهد توانست بکنند.»

پرونده انتخابات
سرآغاز پرونده انتخابات در این شماره راه مقاله‌ای است تاریخی درباره نقش نخبگان در جنگ جمل. در بخشی از این مقاله که به قلم «مهدی همازاده» نوشته شده آمده:" پس از پایان جنگ، علی علیه‌السلام بر جسد کشتگان دشمن می‌گذشت و چون جنازه «کعب بن سور» را دید، به یارانش فرمود: شما ادعا می‌کنید که مردم سفیه و کم‌عقل، آنها را یاری داده‌اند. اکنون بنگرید... . بر هر یک از عابدان و موجّهان برخاک افتاده که می‌گذشت، می‌فرمود: پنداشته‌اند که کسی جز هوچیگران به جنگ ما نیامده بود."
ادامه پرونده انتخابات، گفتگوهایی است با جواد رحیمی رومه، رضا بهنام‌‌پور و صابر نصیری نویسندگان سه وبلاگ روستایی درباره کم و کیف انتخابات در روستای‌شان. پس از این سه مصاحبه هم در «تلکس سانسور شده» گزیده‌ای از مطالبی که وبلاگ‌نویسان ساکن روستاها درباره نتایج انتخابات در روستاهایشان نوشته‌اند، چاپ شده است.
بخش «جهان» این شماره را هم با سه گفت و گو به انتخابات اختصاص یافته است. «تقلب شده» گفتگویی است که مرصاد پیرمرادیان یکی از دانشجویان ایرانی ساکن آلمان با دو دانشجوی فلسطینی تهیه کرده و در آن از آنها درباره دیدگاه‌های‌شان درباره انتخابات ایران پرسیده است. «می‌پرسند احمدی‌نژاد چه کرده که می‌خواهند نباشد» هم عنوان گفتگویی است با قلبی‌حسین رضوی درباره نگاه مردم کشمیر به انتخابات ایران.
«محمدحسنین هیکل روزنامه‌نگار» باسابقه و شهیر مصری با چاپ ترجمه گفتگویش با الجزیره در این شماره از راه حضور دارد. هیکل در این گفتگو که یکی دو هفته پس از انتخابات انجام شده، انتخابات ریاست جمهوری دهم و وقایع بعد از آن را از نگاه یک روزنامه نگاتر عرب تحلیل کرده است.
مقاله وارده "توهم اسلام پروتستان مخملی" هم بخش پایانی پرونده انتخابات است.
دیگر گفتگوی ویژه این شماره راه مصاحبه‌ای است با هادی مقدم‌دوست نویسنده فیلمنامه «بی‌پولی». مقدم‌‌دوست در گفتگو با راه درباره انتخاب سوژه‌های اجتماعی برای فیلم‌هایی که به طور مشترک با نعمت‌الله کار کرده توضیحاتی داده است.
"نبرد خیر و شر در سه اپیزود" و "عموسام به ما احتیاج دارد" عنوان دو مقاله است از علی داوودی در تحلیل گرافیکی تمبر ویژه سیزده آبان و پوستر عموسام.
در ادامه مجله "دادخواستی به نفع عمو حسن" چاپ شده که عنوان میزگردی است با حضور میرشکاک و جوادی یگانه درباره کتاب «با سرودخوان جنگ در خطه نام و ننگ» اثر زنده‌یاد نادر ابراهیمی.
«تاریخ اعدام :24 بهمن 57» عنوان گزارشی است از زندگی شهید حسن فرداسدی عامل ترور انقلابی فرماندار نظامی جهرم در سال 57 به قلم محمدحسن مصلی‌نژاد.
در بخش افغانستان این شماره راه پرونده‌ای چاپ شده از گلزار شهدای ایرانی و افغانی روستای داوودآباد ورامین و خاطراتی از رحیم مخدومی و حسین کبیری همرزمان شهید عبدالرحیم جمشیدی در جنگ ایران و عراق درباره این شهید.
«ملاک معرفت الهی»، «خاطرات یک شطرنج‌باز صدرایی» و «شهر شارحان» عناوین سه مطلب هستند در ادامه پرونده ویژه ملاصدرا که بخش نخست آن در شماره قبلی راه به چاپ رسید.
در بخش داستان این شماره راه داستان «پلاک امانتی» نوشته حسن کیقبادی چاپ شده و بخش طنز این شماره راه هم دو صفحه آگهی است به قلم برزو بیطرف.
در بخش پژواک این شماره راه دیدگاه‌های خوانندگان درباره مجله و چند یادداشت کوچک از چند نفر از خوانندگان درباره موضوعات فرهنگی به چاپ رسیده است.
برای تهیه نشریه علاوه بر فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب می توانید با شماره های ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۷و ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۸ و 09356339825 تماس بگیرید.

یکشنبه 22 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط