loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعلیم و تربیت از نگاه علامه جعفری

نویسندگان مرتبط : محمدتقی جعفری

گزیده‌ای از نوشته‌های علامه محمدتقی جعفری درباره تعلیم و تربیت در قالب کتاب «ارکان تعلیم و تربیت» از سوی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ مباحث این کتاب به مناسبت‌های گوناگون و اغلب به دلیل ضرورت بحث در موضوعات تعلیم و تربیت نگاشته شده‌اند. از این رو نباید این اثر را جمع‌بندی کرد و دیدگاه‌های نهایی نویسنده درباره این موضوع به شمار آورد، بلکه خلاصه‌ای از دیدگاه‌ها و نظرات این اندیشمند اسلامی درباره تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

همان‌گونه که در قسمتی از این اثر به این موضوع اشاره شده است، تعلیم و تربیت نظیر دیگر شئون زندگی انسانی از توجه فراوانی برخوردارند، اما این توجه فراوان نتایج درخشانی را مطابق صرف کردن انرژی‌های مالی و فکری کلان دربر نداشته است.

در بخشی از مقدمه این اثر که توسط علامه جعفری نگاشته شده، آمده است: «تعلیم و تربیت، جمع کردن چند عدد شاخه و چوب و آنها را با میخ و سیم به یکدیگر وصل کردن و یک سر آن را به خاک بردن و آن را درخت پنداشتن، نیست. تعلیم و تربیت، دقت کامل در هسته و شناختن و کاشتن آن در مزرعه پر از درخت‌ها و گل‌های بی‌نهایت متنوع اجتماعی است تا نه تنها در میان آن کشتگاه درختی بارور شود، بلکه امکان سرسبز نگه‌داشتن آن کشتگاه هم در او به وجود بیاید.»

کتاب «ارکان تعلیم و تربیت» این موضوع را در چهار رکن «مبانی»، «اهداف»، «مربی و معلم» و «متعلم و متربی» بررسی کرده است. این اثر همچنین دارای فرهنگ اصطلاحات تخصصی علامه جعفری و نمایه‌های آیات، روایات، اشخاص و کتاب‌هاست.

نخستین چاپ کتاب «ارکان تعلیم و تربیت» در شمارگان 1100 نسخه، 243 صفحه و بهای 30000 ریال از سوی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری منتشر شده است.

دیدگاه‌های علامه جعفری در مباحثه با200 اندیشمند جهانی
مدیر اجرایی موسسه نشر آثار علامه جعفری، از انتشار مباحثات علامه محمدتقی جعفری همراه با بیش از دویست تن از اندیشمندان و صاحب‌نظران دیگر کشورها در قالب یک کتاب خبر داد و گفت: این اثر دربردانده مباحثاتی است که در چاپ‌های پیشین آثار این متفکر نبودند.
رضا میریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این خبر، گفت‌وگوهای این اثر که «تکاپوی اندیشه‌ها» نام دارد را در رابطه با مباحثی نظیر کلام، فلسفه، معارف، اخلاق، عرفان، ادبیات و هنر معرفی کرد و گفت: علامه جعفری معتقد به تبادل آرای فرهنگ‌های مختلف دنیا بود و همین امر را می‌توان یکی از دلایل علاقه ایشان به مباحثه با اندیشمندان دیگر کشورها دانست.

وی افزود: افراد سرشناس زیادی در میان مباحثه‌کنندگان این اثر دیده می‌شوند که از میان آنها می‌توان به «روژه گارودی»، متفکر مسلمان فرانسوی که دو بار به خدمت علامه جعفری رسید و همچنین پروفسور «عبدالسلام»، فیزیک‌دان پاکستانی که به دریافت جایزه نوبل فیزیک نایل آمد اشاره کرد که مباحثی حول محور علم و فلسفه را با استاد مطرح کرد.

میریان ادامه داد: «گالین دوپول»،‌ مسوول وقت حقوق بشر سازمان ملل متحد با موضوع بحث مسایل حقوق بشر از نگاه غرب و اسلام و پروفسور «رزنتال»، حقوقدان آلمانی با موضوع بحث مالکیت، جزیه و کیفر سرقت در قوانین اسلامی از دیگر افراد شناخته شده‌ای هستند که طرف گفت‌وگوهای علامه جعفری قرار گرفتند.

مدیر اجرایی موسسه نشر آثار علامه جعفری، با اشاره به آغاز گفت‌وگوهای بین‌المللی ایشان در سال 1340 گفت: این مباحث دارای موضوعات و مباحث متنوعی‌اند که مطالعه آن برای متخصصان بسیاری از رشته‌ها مفید واقع خواهد شد. این کتاب در دستور کار موسسه نشر آثار علامه جعفری قرار دارد و تا پایان سال جاری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

میریان در پایان خاطرنشان کرد: این اثر پیش از این در دو مجلد و در چندین چاپ منتشر شده بود که اکنون در بازار نشر موجود نیستند و اکنون دوره یک جلدی آن با عنوان «تکاپوی اندیشه‌ها» در 550 صفحه با بهای کمتری نسبت به دوره دو جلدی آن ارایه می‌شود تا علاقه‌مندان بیشتری قادر به تهیه و مطالعه آن باشند.

سه‌شنبه 24 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط