loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتابی جدید از خسروپناه

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

کتاب نظام معرفت شناسی صدرایی به قلم عبدالحسین خسرو پناه و حسن پناهی آزاد از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب نظام معرفت شناسی صدرایی در یک مقدمه و دو بخش به بررسی مساله معرفت شناسی در اندیشه صدرالمتالهین پرداخته است.

بخش اول این کتاب با عنوان هستی شناسی معرفت به مباحثی چون چیستی معرفت، اقسام معرفت، هویت معرفت، ماهیّت معرفت، ارکان معرفت و رابطه معرفت با عالم و معلوم می پردازد.

بخش دوم این اثر با عنوان معرفت شناسی به مباحثی چون امکان معرفت، فرایند و مکانیزم معرفت، منابع معرفت، قلمرو معرفت، تئوری های صدق، ارزش و معیار معرفت و شرایط و موانع معرفت اشاره کرده است.

در سخن نخست این کتاب آمده است : «صدرالمتألهین شیرازی بلند آوازه و مؤسس حکمتی جامع مکاتب پیش از خود و به پایۀ بالایی همساز با معارف وحیانی اسلام است. حکمت ایشان مباحث گستردۀ خدا شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و فرجام شناسی را با عمق و دقت بسیار کاویده و از رهگذر تلاش ها و تحقیقات و تبعیت کامل از دستورات دین، به کشف و اثبات معارف بلندی نایل گشته است.

بخشی از مباحث ایشان به معرفت، احکام و احوال آن اختصاص یافته است. وی در سخنان خود در این موضوع، که با حوزه های پیش‌گفته ارتباط متقابل دارد، آرا و نظرات مختلف دیگران را به تفصیل ذکر، بررسی و گاه نقد و سپس نظر خویش را تبیین، اثبات و از آن دفاع کرده است.

صدرا نظام معرفت شناسی خویش را با تکیه بر اندوخته های حمکت اسلامی پیش از خود و با ارائه نظریات بدیع و گاه با نقدهای مفصل بر دیدگاه های پیشینیان شکل داد. ایشان اثری ویژه و مستقل را به این موضوع اختصاص نداد، اما مبانی معرفت شناختی خود را آنچنان در آثار گوناگون خود و در مسیر اثبات نظرات مختلف حکمی، عرفانی و دینی به کار برد که حاکی از انسجام ساختار و نظم سازمان معرفت شناسی وی دارد که این معنا با نظری کوتاه بر نظریات نو و گاه نقدهای مبسوط و مبنایی او بر دیگران روشن‌تر می‌شود.

کتاب نظام معرفت شناسی صدرایی نوشته عبدالحسین خسرو پناه و حسن پناهی آزاد در 392 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه برای نخستین بار در سال جاری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•آسیب شناسی جامعه دینی
•فلسفه های مضاف 1
•فلسفه های مضاف

چهارشنبه 25 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط