loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «انقلاب کربلا»

انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کتاب «انقلاب کربلا»، نوشته عبدالمجید ناصری داوودی، پژوهشگر افغانی، را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کربلا، یکی از حوادث تاریخی و جانگدازبود که پژواک ها و واکنش های گوناگونی را میان مسلمانان، به ویژه حادثه نگاران و تاریخ پژوهان در پی داشته است.

افراد و شخصیت های متفاوت، از دیدگاه های مختلف و با انگیزه های گوناگون به آن واقعه نگریسته اند که در نگاهی کلی، به دو دسته تشیع نگری و تسنن بینی تفسیم می شوند.

اهل سنت درباره این رخداد بزرگ تاریخ اسلام، نظر واحدی ندارند و یا تشتت آرا ویا تناقض دیدگاه مواجه شده اند. گروهی به حقانیت این قیام و مظلومیت امام حسین(ع) و قابلیت انقلاب وی از جهات گوناگون برای الگو دهی و سرمشق سازی پرداخته اند و گروه دیگربنا دلایل یا توجیهاتی تنها به هم دردی عاطفی با آن اکتفا کرده یا ان را قضیه استثنایی غیر قابل ارزیابی وارزشگزاری دانسته اند. این گروه درمقابل، خلافت یزید رامشروع ودر نتیجه، هرگونه قیام در برابر ان را به طور اصولی نامشروع می پندارد.

کتاب حاضر که حاصل تلاش چندین ساله نویسنده است، ابعاد مختلف این جریان و دیدگاه های مرتبط به آن را به خوبی مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده کوشیده است، از آغاز تا پایان، بی طرفی، روشمندی، ونیز دوری از تعصب، احساسات و باورهای شخصی رعایت شود. نگارنده بر اساس منابع تاریخی و اسلامی اهل سنت به شناسایی دیدگاه های گوناگون آنان در باره انقلاب کربلا پرداخته است و سپس با ارزیابی، ریشه یابی و تحلیل ان ها، در صورت مشاهده کاستی ها و اشتباهات،‌آن را با بهره گیری از مبانی پذیرفته انان به نقدو اصلاح کشانده و حقایق تاریخی مربوط را ارائه کرده است.

تحقیق حاضر در هشت فصل با عناوین خلافت یزید بن معاویه، انقلاب کربلا و مقوله اجتهاد، فلسفه انقلاب کربلا از دیدگاه اهل سنت؛ یزید بن معاویه و فاجعه کربلا، دخالت یا برائت، کرامات و پیامدهای انقلاب کربلا از دیدگاه اهل سنت، عالمان اهل سنت و مساله لعن یزید، حیات و کارنامه مخالفان لعن یزید و عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیت مداری میان اهل سنت،‌ تدوین شده است.

کتاب انقلاب کربلا، نوشته عبدالمجید ناصری داوودی در 479 صفحه برای نخستین بار در سال جاری از سوی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

جمعه 27 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط