loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جلیلی: ضرورت تقویت شاخه نخبگانی و داشتن تربیون متناسب

در سه شاخه باید تلاش کرد که این خیزش عظیم مردم برای عدالت سازماندهی شود و تریبون و ادبیات و تاثیر گذاری متناسب خودش را به دست آورد. شاخه اول شاخه نخبگانی است.امروز باید جریان نخبگی قوی از شما جوانان به وجود بیاید.

به گزارش خبرنگار برنانیوز، وحید جلیلی در نشست خواهران عضو جنبش عدالتخواه گفت: دلیل عمده اغتشاشات پس از انتخابات ابطال انتخابات نبود. عده ای می خواستند همه توجه را به احمدی نژاد و نتیجه انتخابات معطوف کنند و نه کسانی که پشت او بودند. یک نه بزرگ تاریخی به مجموعه جریان روشنفکری داخلی بود که با حمایت سرمایه داری جهانی به میدان آمده بودند.

وی افزود: این جریان فقط حال را از دست ندادند بلکه آینده هم از دستشان رفت. تمام تلاششان را کردند و نتیجه فقط 13 میلیون رای شد.

حلیلی گفت: این اغتشاشات برای این بود که نگذارند اتفاقاتی که پس از این پیروزی به دست می آید محقق شود. در این مدت بارها واژه جنبش سبز شنیده شد و همه هم می گویند، بر فرض که این را بپذیریم باید بپرسیم بقیه چه هستند آیا شنیده اید بگویند جنبش 24 میلیونی، جنبش ضد اشرافیت؟ همه در حال انکار 24 میلیونند. می خواهند بگویند نه خانی آمده و نه خانی رفته!

سردبیر ماهنامه راه تصریح کرد:می گویند اصل جنبش سبز است که مطالبات مهمی دارد و تهدید است، در حالی که مهم‌ترین کار الان متشکل کردن 24 میلیون است.

وی 3 گروه را با تشکل این 24 میلیون مخالف دانست و گفت: گروه اول آقایان سبزهاهستند؛ هاشمی و خاتمی و موسوی و دیگران که اصل این آدم ها را انکار می کنند. گروه دوم راست ها هستند طیف اصولگراها که اینها هم از پیدا کردن هویت مستقل میان این 24 میلیون می ترسند. گروه سوم احمدی نژاد و تیم اطرافشان هستند که اینها هم چندان دوست ندارند این جریان سازماندهی شود و دوست دارند به صورت توده بی شکلی بماند و می خواهند احمدی نژاد همیشه نماد این 24 میلیون بماند.

جلیلی اضافه کرد: در سه شاخه باید تلاش کرد که این خیزش عظیم مردم برای عدالت سازماندهی شود و تریبون و ادبیات و تاثیر گذاری متناسب خودش را به دست آورد. شاخه اول شاخه نخبگانی است. اتفاق مهم در جریانات اخیر این است که فضای انقلاب تکرار شده همان طور که نخبگان در زمان انقلاب به مردم پشت کردند الان هم همین اتفاق افتاد. آن زمان امام را بایکوت کردند از سید حسین نصر گرفته تا هنرمندانی که اطراف شهربانو جمع شده بودند. آدم هایی که در همه عرصه ها حضور جدی داشتند.

وی خاطرنشان کرد:عده دیگری هم روشنفکران مارکسیست بودند که با امام مرز بندی پیدا کردند و فاصله گرفتند و هر قدر که ویژگی اسلام ناب آشکار شد فاصله اینها با انقلاب بیشتر شد. گروه سوم هم نخبگان اسلامی بودند از مراجع تقلید گرفته تا آدم های پایین تر امثال شریعتمداری به اضافه بدنه اجتماعی جدی مثل انجمن حجتیه که مقابل امام ایستادند.

سردبیر مجله راه گفت:امام میدانی باز کرد و 2 کار انجام داد اول این که روحیه ای با خود آورد که می توانست نیروها را بسیج کند و آنها را برانگیزاند و بعد هم به نسل جوان اعتماد کرد و از دل نسل جوان انقلاب جریان نخبگانی جدید به وجود آورد.

وی گفت: بدنه اصلی هنر کشور نسبت به امام بی مهری کردند دهه 40 و 50 اوج هنر پیش از انقلاب بود که عمده آنها با امام مخالفت کرد در این میان سلمان هراتی از روستاهای تنکابن یا قیصر از خوزستان می آید و جریانی به وجود می آورد که نیازهای انقلاب را پاسخ می داد و در برابر دشمنان هم موضع داشت.

جلیلی گفت: همانطور که در کنار شهربانی کمیته تشکیل می شود در کنار نظام رسمی دانشگاهی، جهاد دانشگاهی تشکیل شد، نهضت سواد آموزی در کنار نظام رسمی آموزش و پرورش به وجود آمد و امام با این ها جریان نخبگی جدیدی به وجود آورد. امروز هم باید جریان نخبگی از شما جوانان به وجود بیاید. باید در حد تولید فکر تلاش کنید. یکی از مواردی که خیلی به درد می خورد توجه جدی به ابتدای انقلاب و الگوهای نخبگی آن زمان است. باید دید قیصر چه طور قیصر شدو مخملباف چطور مخملباف شد.

وی تاکید کرد: امروز اگر شاخصه های آن دوران پیدا شود کمک زیادی می کند. ما به یک سری نشانه احتیاج داریم ما هم باید نشانه های خاص خودمان را داشته باشیم امثال رجب بیگی نمادهای این جنبشند؛ به غایت فرهنگی و عدالتخواه و به غایت با همت و پرکار و می بینیم با آن سن کم و با یک استعداد متوسط به دلیل تکلیف محور بودن کار های پر برکتی می کند.

جلیلی گفت:کار دیگر این است که برای نخبه های حوزه های مختلف فضا ایجاد کنیم و افراد جدید را هم شناسایی کنیم. خیلی افراد کتاب هایشان در نیامده ،آدم های باسواد ولایتی زیادی داریم که باید کشف شوند. همان طور که ابتدای انقلاب ده ها هسته موثر شکل گرفت الان هم باید هسته های جدی در حوزه های مختلف شکل بگیرد. بچه های ابتدای انقلاب شبانه روز کار می کردند آن هم در شرایطی که بنی صدر و قطب زاده بر مسندبودند.

وی ادامه داد: خط دوم برای متشکل کردن 24 میلیون تولید اثر است برگزاری همایش و .. فایده ندارد و کارها باید خروجی داشته باشند تولید از دایره المعارف تا اس ام اس را در برمی گیرد تولید یعنی ایجاد اندیشه افزوده. یعنی خود را به زنجیره تولید فرهنگی متصل کنید.
خط سوم ایجاد مراکز و پاتوق هاست اما همه اینها فرع بر این نکته است که یک بحران عظیم را باید رفع کنیم و آن بحران تنبلی و بی همتی است.

سر دبیر راه گفت:یکی از ویژگی های بچه های نسل اول انقلاب این بود که معطل کسی نمی شدند باید یقیین داشته باشید که خدا کار بصیرانه، مخلصانه را حمایت می کند.

وی گفت: چمران ها در شرایطی چمران شدند که چمرانی پیش چشمشان نبود ولی ما این آدم ها را داریم و زمینگیریم. توهم تزاحم را باید کنار بگذاریم. ما مجاهد نیستیم و سنگینی این بار را روی دوش خودمان حس می کنیم ،به روزمرگی دچار می شویم، اگر به راهکار نمی رسیم به دلیل از دست دادن ایمان است.

وی تاکید کرد:یک جهل قبل از علم وجود دارد که با تعلم برطرف می شود و دیگری جهل بعد از علم است که با ذکر از بین می رود و نمونه اش نخبگانی هستند که در جریانات اخیر از دست رفته اند.

گفتنی است نشریات راه، پنجره، پلاک هشت، موعود، فرهنگ پویا، خمپاره و... در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب توزیع می شوند.

یکشنبه 29 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط